Manažer v procesu řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Řídící struktury.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Analýza a popis pracovního místa
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Činnost veřejné správy
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PLÁNOVÁNÍ Vrcholným úkolem podnikového řízení je určování konkrétních podnikových cílů, jejichž prostřednictvím má být dosažen konečný cíl, dlouhodobá.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Předmět: Řízení podniku 1
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
1.Obsah marketingového řízení
Prosperita organizace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Rozhodovací procesy.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
Management.
Výrobní faktory v podniku
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Management bk 505, bp 505.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Ekonomika malých a středních podniků
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Manažer v procesu řízení

Obsah Management Koncepty manažerských funkcí Koncepty manažerských rolí Koncepty kritických faktorů úspěchu

MANAGEMENT Proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. Proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností, zaměřených na dosažení organizačních cílů, jsou propojeny rozhodováním a komunikací.

MANAGEMENT Řízení je usměrňování prvků a činností k dosahování stanovených cílů při co nejlepší efektivnosti. Řízení manažerské – tj. zajišťování dosahování stanovených cílů, určených vlastníky dané soustavy (podnik, nezisková organizace,…).

MANAGEMENT „Umění“ dané individuálními vrozenými i získanými schopnostmi managerů – umění řídit, umění riskovat, jednat s lidmi, řešit konflikty, přizpůsobit se novým podmínkám a hlavně uspořádávat chaos.

Koncepty manažerských funkcí Typické činnosti, které by měl manažer v procesu své řídící práce účelně a účinně řešit. Plánování - planning Organizování - organizing Personální zajištění - staffing Vedení lidí - leading Kontrola - controlling

Plánování Proces určování cílů, zdrojů a způsobů, jakými těchto cílů dosáhnout. Dělíme z různých hledisek: z hlediska času (dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé do 1 roku) z hlediska úrovně stupně řízení (strategické, taktické, operativní) Měli bychom si naplánovat hlavní cíl (strategii podniku) a to různými strategiemi: strategie podnikatelské pozice (strategie nízkých nákladů, strategie rozdílnosti, strategie tržní mezery) strategie z hlediska inovací strategie z hlediska přístupu ke konkurenci

Plánování Měli bychom si naplánovat hlavní cíl (strategii podniku) a to různými strategiemi: strategie podnikatelské pozice (strategie nízkých nákladů, strategie rozdílnosti, strategie tržní mezery) strategie z hlediska inovací strategie z hlediska přístupu ke konkurenci

Plánování strategické plánování na úrovni top managementu na základě informací z okolí podniku a charakteristické je vysoké riziko chybovosti taktické plánování – navazuje na strategické plánování, oblast středního managementu, z časového hlediska se jedná o plány roční, člení se podle organizačních jednotek a mají např. podobu plánu výroby, investic, prodeje a finančních rozpočtů operativní plánování – realizováno středním a nejnižším managementem v oblastech plánování výroby a distribuce s cílem optimalizace zdrojů a kapacit, jsou už velice podrobné a rozděleny do krátkých časových úseků

Strategické plánování Vychází z vojenské terminologie: „je třeba vyhrát celou válku, nejenom jednu bitvu.“ Analýza současného stavu – jde o zhodnocení výchozí situace, která umožňuje specifikovat možnosti a schopnosti Analýza a prognóza vývoje okolí – zdrojem pro rozhodnutí je internet a ostatní média, odborná literatura a statistické údaje o odvětví. Cílem je na základě dostupných údajů snížit rizika. Stanovení cílů – zpracování prognóz ve variantách např. optimistická, pesimistická a nejpravděpodobnější. Cíle můžeme rozdělit na obecné a strategické.

Organizování Je cílevědomá, soustavná činnost. Cílem organizování je uspořádání prvků a jejich koordinace. Vymezit vztahy nadřízenosti a podřízenosti. Výsledkem organizování je vytvoření organizačních struktur. Organizování je funkcí managementu, Smyslem organizování je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci.

Organizování Účinky vyvolané organizováním: uspořádání – organizovaní lidé vědí, co mají dělat, kde to mají dělat, kdy,… synergický efekt – znamená to, že celek je víc než pouhý součet funkční uspořádání a řízení velkého počtu lidí z jediného centra socializační účinek – na základě osobních vztahů se vytváří i organizace neformální

Personální zajištění Umění získat, udržet a využívat schopné pracovníky. Plánování a získávání vhodných pracovníků. Rozvoj kariéry zaměstnanců. Hodnocení pracovníků. Odměňování.

Hodnocení pracovníků Pracovní hodnocení by se nemělo týkat jen toho, jak podřízený obstojí v jedné konkrétní činnosti, ale měl by dát obrázek o jeho komplexních schopnostech. Kromě výsledku práce dlouhodobě posuzujeme: přístup k zadaným úkolům ochota přijímat nové postupy schopnost pracovat v týmu chování ke spolupracovníkům

Některá kritéria pro hodnocení: -          výsledek práce -          kvalita -          kvantita -          dodržování předpisů a instrukcí -          sledování nákladů -          schopnost jednat s kolegy, zákazníky -          časové plnění úkolů -          ochota přijímání úkolů -          samostatnost při plnění úkolů -          hledání úspor a inovací -          přijímání případných neúspěchů -          hledání rezerv, …

Vedení lidí Schopnost Vyvolání zájmu o práci vést, usměrňovat, stimulovat, motivovat spolupracovníky. Vyvolání zájmu o práci Tvorba tvůrčího prostředí.

Vedení lidí Je součástí řízení a hlavním úkolem je přimět lidi, aby pracovali efektivněji a činili tak ochotně a dobrovolně. Motivace je poskytování důvodů pracovníkům, proč mají práci dělat a proč ji dělat co nejlépe. Vedení je proces „ukazování“ podřízeným, jak práci dělat. Volba metod vychází z kvalifikační úrovně pracovníků jak řídících tak výkonných, z rozdílnosti vztahů mezi pracovníky, rozdílnosti podmínek.

Vedení lidí Volba metod vychází z kvalifikační úrovně pracovníků jak řídících tak výkonných, z rozdílnosti vztahů mezi pracovníky, rozdílnosti podmínek.

Management by Objectives – MBO Techniky vedení lidí Management by Objectives – MBO principem je utvoření provázané soustavy cílů tak, aby realizace každého dílčího cíle podporovala dosažení nejvyšších cílů organizace. Detailní plánová a realizace opatření zajišťujících dosažení cílů jsou plně v kompetenci spolupracovníků hlavním úkolem managerů je zajistit sjednocení a vzájemnou podporu dílčích cílů včetně kontroly jejich plnění

Management by Exception (MbE) principem je rozdělení problémů na běžné a vyjímečné, řešení běžných problémů kompletně a samostatné zajišťují spolupracovníci, vyjímečné jsou v kompetenci představeného - v souvislosti s definicí běžných činností se stanoví rozsah odlišností pomocí tzv. limitu odchylek - vedoucí se tak zbavuje rutinní práce

Management by Delegation (MbD) principem je delegace zejména rozhodovacích pravomocí a odpovědnosti „shora dolů“ podle pravidla: Co může být vyřízenou na nižším stupni, nemá být předkládáno stupni vyššímu. - vedoucím pracovníkům se tak vytváří větší prostor zejména pro kontrolu - realizace výkonných činností je kompletně svěřena spolupracovníkům, řídící činnosti ale zůstávají plně v kompetenci představeného.

Management by Motivation (MbM) - principem je řízení motivací - technika předpokládá sledování vývoje motivačních faktorů u podřízených spolupracovníků a jejich následnou aplikaci - prvotní činností managera musí být poznání motivačních faktorů spolupracovníků - motivaci = aktivace spolupracovníků na základě vnitřního podnětu: přání, tužby, apod. - stimulaci = aktivace na základě vnějšího podnětu působícího na motivační faktory

Kontrola Kontrolou rozumíme proces zjišťování jak a zda-li jsou cíle skutečně dosahovány a opravování odchylek, pokud se vyskytnou. Skutečný stav můžeme zjistit: osobní kontrolou z hlášení zpráv podřízených ze zdrojů mimo organizaci Jejím úkolem je zjistit, jestli činnost podniku odpovídá záměrům stanovených v podniku. Chybějící kontrola může vést: k živelnosti, k nahodilosti, zhoršení mezilidských vztahů a především ke ztrátám.

Kontrola Fáze procesu kontroly získání a výběr informací ověření jejich správnosti hodnocení sledovaných procesů návrhy na opatření zpětná vazba

Koncepty manažerských rolí (H. Mintzberg) interpersonální role – interpersonal roles informační role – informational roles rozhodovací role – decision roles

Interpersonální role Představitel organizace - figuredead role Vůdce organizace – leader role Spojovací článek – liason role

Informační role Monitorující příjemce informací – monitor role Šiřitel informací – disseminator role Mluvčí organizace – spokenperson role

Rozhodovací role Podnikatel – interprenerurial role Řešitel problémů – disturbance-handler role Alokator zdrojů – resource-allocator role Vyjednavač – negotiator role

Administrativní role (K.H. Chung) Administrátor – processor of paperwork role Kontrolor úkolů – monitor of policies role Správce rozpočtů – administrator of budgets role

Koncepty kritických faktorů úspěchu - CSF Faktory vztahující se k prosperitě Model 7S Model komponentů organizace

Model 7S Strategie – strategy Struktura – structure Spolupracovníci – staff Systémy řízení – systems Sdílené hodnoty – shared values Styl managerské práce – style Schopnosti - skills

Model komponentů organizace