Ochrana práv klientů. Jak poskytovat uvážlivou pomoc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Standardy kvality sociálních služeb
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Vymezení a pojetí sociální práce
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Inspekce kvality sociálních služeb
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ PRÁCE A SPECIFICKÉ NÁROKY NA PRACOVNÍKY
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
(komentovaný přehled)
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Všeobecná deklarace lidských práv
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Přístup k posouzení rizika
Ambivalence sociální práce (Dilema mezi pomocí a kontrolou)
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Etický kodex Komory auditorů
Specifické metody SP LS 2014
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Vývoj sociální práce v ČR
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Kvalita v sociálních službách jako proces
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Krizová pomoc.
Právo na dobrou správu.
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Výstupy pracovních skupin
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

Ochrana práv klientů. Jak poskytovat uvážlivou pomoc. Radka Janebová

Ochrana práv klientů - zdroje Listina základních práv a svobod Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. (např. § 2, § 88) Standardy kvality sociálních služeb - Příloha č. 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách – viz Standard č. 2 Ochrana práv osob: a) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro předcházení situacím, v nichž by v souvislosti s poskytováním sociální služby mohlo dojít k porušení základních lidských práv a svobod osob, a pro postup, pokud k porušení těchto práv osob dojde; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. b) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla, ve kterých vymezuje situace, kdy by mohlo dojít ke střetu jeho zájmů se zájmy osob, kterým poskytuje sociální službu, včetně pravidel pro řešení těchto situací; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje. c) Poskytovatel má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání darů; podle těchto pravidel poskytovatel postupuje.

Klíčová práva klientů (vymezeno pro sociální služby, ale využitelné i ve veřejné správě a dalších oblastech sociální práce) Osobní svoboda a svoboda pohybu Právo na ochranu soukromí Nedotknutelnost osoby Právo na osobní a rodinný život Právo na důstojné zacházení Právo svobodně se rozhodnout a právo na přiměřené riziko Právo vlastnit majetek Právo na odměnu za práci Právo na vzdělání Právo stěžovat si Práva klienta –dítěte – vychází z Úmluvy o právech dítěte

Právo svobodně se rozhodnout a právo na přiměřené riziko Dilema mezi právy klienta X jeho bezpečím Protože je riziko nedílnou součástí našich životů a nezbytnou podmínkou dospívání jedince, poskytovatelé by se neměli snažit o jeho naprosté odstranění ze života klientů, ale naopak by jim měli umožnit podstupovat tzv. „přiměřené riziko“. Riziko se stane přiměřeným tehdy, když je minimalizováno na úroveň rizika běžného v každodenním životě s využitím nástrojů, které nabízí individuální plánování, analýza rizik, vymezení oblastí možných střetů zájmů poskytovatel vs. klient.

Jak pracovat s rizikovými situacemi 2 možnosti: Odstraňovat rizikové situace (může být na úkor práv klientů) Ošetřit rizikové situace tak, aby jimi mohli klienti bezpečněji procházet: 1. krok - písemně vydefinovat přístup k rizikovým situacím a objasnit ho klientům a jejich prostředí 2. krok – vymezení konkrétních rizikových situací u klienta 3. krok – management (zabezpečení) rizikové situace, jak bude riziko snižováno, jak bude postupováno, pokud vznikne

Kdy lze omezit vůli uživatele Uživatel sám není schopen přiměřeně posoudit situaci a pochopit následky, které jeho rozhodnutí nebo jednání bude mít. Rozhodnutí nebo jednání by mělo závažné následky, které při špatné volbě mohou vést k ohrožení uživatele nebo k ohrožení ostatních lidí.

Opatření omezující pohyb Např.: fyzická omezení, mechanická omezení, krátkodobá nouzová izolace, uzamčené dveře objektu, psychofarmaka, ostatní) Omezení pohybu z důvodu agresivního chování Omezení pohybu z důvodu rizikového chování, které není agresí Používání postranic a specifických pomůcek

Omezení způsobilosti k právním úkonům Dáno zákonem

Princip uvážlivé pomoci (Laan) Dilema mezi jistotou a nejistotou v rozhodování Sociální realita je příliš složitá (viz kauza pí de Mol) Formulace zákonů, standardy kvality a etický kodex nejsou jednoznačným vodítkem Sociálních pracovníci se nejistotou velmi trápí V sociální práci většinou nelze dosáhnout jistoty při rozhodování, lze se jí pouze přibližovat Profesionalita znamená schopnost zacházet s nejistotou volby

Dilema zasáhnout, či nezasáhnout Správné individuální rozhodnutí nebo Systematická chyba – pracovník raději vždy zasahuje, aby nic nezanedbal. Riziko: „falešný poplach“ Správné individuální rozhodnutí nebo Systematická chyba – pracovník zpravidla raději nezasahuje, aby nic nezkazil. Riziko: „nedbalost“

Dilema rozhodování mezi intuicí a metodikou Intuice Rigidní pravidla (metodika) Rozhodování založeno na tušení, citu. Příčina: Buď pravidla nevyhovují nebo pracovníci neznají vhodnou metodiku. Rozhodování založeno na přesném dodržování daných postupů a pravidel. Příčina: Představa, že jen doslovné dodržování směrnic zaručuje kvalitní práci; snaha eliminovat vlastní pocity nejistoty.

3. cesta – Princip uvážlivé pomoci Aby byla pomoc uvážlivá, měli bychom se vyvarovat: Ukázňování - klientovi jsou neoprávněně vnucována naše řešení (skrze naši intuici) Kolonizace životního světa – byrokratický přístup (podřizování situace pravidlům, metodice, na úkor individuálního přístupu)

3 kritéria „uvážlivé pomoci“ I. Abychom se vyvarovali „ukázňování“, měli bychom zohlednit 2 kritéria: 1. Kritérium komplexnosti posouzení situace: Objektivní svět – jaká jsou fakta Normativní svět – jak by měla situace vypadat, aby byla hodnocena jako normální Subjektivní svět – otázky vzájemné důvěry mezi pomáhajícím a klientem 2. Kritérium dialogu Dialog o faktech, normách i vzájemné důvěře Předpoklad kompetentnosti u obou aktérů dialogu II. Abychom se vyvarovali „kolonizace“, měli bychom zohlednit 1 kritérium: 3. Kritérium metodické Metodiky musí pomáhat, nikoliv svazovat – neměly by nahrazovat dialog, přístup by měl zůstat individuální (situační)

3 chyby, kterých se můžeme dopustit ve vztahu ke komplexnímu posouzení životní situace Laan to nazývá – „blokády přechodu mezi typy diskuze“. Opět jsou tyto chyby analogické třem světům komplexního posouzení. Objektivizace – výhradní důraz na hledání objektivní stránky situace (na fakta), diagnostický přístup, který nedává váhu klientovi. Moralizace – důraz kladen pouze na to, jak by to mělo být správně, ale ignorují se fakta a názory klienta. Terapeutizace – důraz výhradně na pocity a zakázku klienta, ignorují se fakta i co je správné.

Podmínka kompetentnosti obou stran (viz „2. kritérium dialogu“) Kompetence - schopnost se v dané situaci podle okolností uvážlivě rozhodnout 3 typy kompetencí - analogické třem světům: Instrumentální – spojeno s otázkou: Zná partner dialogu fakta a je schopen s nimi rozumně pracovat? Sociální – spojeno s otázkou: Zná partner dialogu normy a ví, co je správné? Dokáže říci, jak by se situace měla vyvíjet, aby byla hodnocena jako „normální“? Expresívní – spojeno s otázkou: Je partner dialogu autentický?

Použitá literatura: JANEBOVÁ, R. Zasáhnout, či nezasáhnout? Posouzení životní situace při riziku z prodlení. In NAVRÁTIL, P., JANEBOVÁ, R. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Gaudeamus: Hradec Králové, 2010, s. 123 – 130 (Rozhodování), 133 - 155. (31) Výkladový sborník pro poskytovatele. MPSV, 2008, str. 26-40 (15) www.mpsv.cz/files/clanky/5966/4_vykladovy_sbornik.pdf