Významové vztahy ve větě jednoduché

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Digitální učební materiál
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Nepravidelnosti větné stavby
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
UDINE LINGUA CECA I LM ZS 2012/2013 Božena Bednaříková.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Zvláštnosti větné stavby
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Rozbor věty jednoduché. Sestav z pomíchaných slov dvě věty a urči jejich druh. Malé děti mají velmi rády klasické pohádky Boženy Němcové. Dospělí čtou.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Transkript prezentace:

Významové vztahy ve větě jednoduché Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0102 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Významové vztahy ve větě jednoduché Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 1.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky se základními významovými vztahy ve větě jednoduché

Významové vztahy ve větě jednoduché SKLADBA (SYNTAX) Významové vztahy ve větě jednoduché

Věty se skládají z (několika nebo alespoň jednoho) větných členů, které mají ve větě různé funkce a jsou navzájem spojeny větnými významovými vztahy. Význam věty vytvářejí užitá významová slova.

PREDIKACE (přisuzování) DETERMINACE (určování) Zapojením těchto slov do skladebních vztahů vznikají čtyři základní významové vztahy: PREDIKACE (přisuzování) DETERMINACE (určování) KOORDINACE (přiřazování) APOZICE (přistavování)

PREDIKACE (přisuzování) je vztah mezi podmětovou a přísudkovou částí věty (mezi členy základní skladební dvojice) vyjadřuje se tvarovou shodou (kongruencí) v osobě a čísle

Vyskytuje se pouze u vět dvojčlenných, které obsahují jak podmět, tak přísudek. např. Eva se usmála.

Kde tento vztah chybí, mluvíme o větě jednočlenné, ve které je obsah vyjádřen pouze jedním základním větným členem. např. Bolí ho v krku.

DETERMINACE (určování) je významový vztah mezi kterýmkoli členem rozvíjejícím(závislým) a členem řídícím, kdy jeden člen je blíže zpřesňován, určován jiným dělí se na: a) restriktivní (význam slova omezuje) např. zralé třešně, zralá jablka b) nerestriktivní (význam slova nějak zařazuje) např. město Rožnov pod Radhoštěm, auto Škoda

Druhy determinace (určování) a) předmětová např Druhy determinace (určování) a) předmětová např. Vytvořil příběh o dinosaurech b) příslovečná např. Vytvořil jej Jurském parku c) přívlastková např. filmový mág d) doplňková např. Jako režisér dosáhl Spilberg všech svých cílů

KOORDINACE (přiřaďování) je vztah mezi navzájem nezávislými celky, které mají platnost týchž větných členů (např. koupil jablka a hrušky), každý člen přitom označuje jinou skutečnost bývá v naprosté většině případů souřadná (parataktická) máma a táta, ale výjimečně i podřadná (hypotaktická) máma s tátou

V rámci koordinace dále rozlišujeme významové vztahy: SLUČOVACÍ (kopulativní) – a, i, ani STUPŇOVACÍ (gradační) – ba, dokonce ODPOROVACÍ (adverzativní) – ale, avšak VYLUČOVACÍ (disjunktivní) – nebo, či PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální)– neboť DŮSLEDKOVÝ (konsekutivní) – a proto

Grafický symbol pro vztah: SLUČOVACÍ (kopulační) + STUPŇOVACÍ (gradační) _I¯ ODPOROVACÍ (adverzativní) x VYLUČOVACÍ (disjunktivní) ~ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální ← DŮSLEDKOVÝ →

APOZICE (přistavování) ≡ je spojování dvou a více větných členů téže členské platnosti na rozdíl od koordinace však větné členy označují tutéž skutečnost např. Antonín Dvořák, významný český hudební skladatel, je ve světě nejznámější.

Určete všechny významové skladební vztahy v modelové větě: Rozkvetlá lípa, národní symbol, lákala svou vůní včely a čmeláky z širokého okolí. rozkvetlá - lípa /determinace/ rozkvetlá lípa – národní symbol /apozice/ národní – symbol lípa – lákala /predikace/ lákala – vůní svou - vůní /determinace/ lákala - včely a čmeláky včely a čmeláky /koordinace/ včely a čmeláky – z okolí z širokého – okolí

úspěšnou – maturitu /determinace/ Určete všechny významové skladební vztahy v modelové větě: Úspěšnou maturitu, zkoušku dospělosti, jsme všichni náležitě oslavili. úspěšnou – maturitu /determinace/ úspěšnou maturitu – zkoušku dospělosti /apozice/ maturitu – jsme oslavili /determinace/ zkoušku – dospělosti /determinace/ všichni – jsme oslavili /predikace/ náležitě - jsme oslavili /determinace/

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008