Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
3. výročí podepsání memoranda o spolupráci mezi Senátem PČR a AV ČR Vila Lanna
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Textová média v DV AR 2013/2014.
Úvod do učiva dějepisu.
Vzdělávání a jeho kategorie
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Metody zkoumání ekonomických jevů
sociální psychologie Škola:
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Činnost veřejné správy
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Taktická příprava Michal Lehnert.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Struktura výuky.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
(komentovaný přehled)
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická diagnostika
Didaktické metody Androdidaktika.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Mentální reprezentace
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Myšlení a myšlenkové operace
Teorie vzdělávání dospělých
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Didaktické metody Androdidaktika.
Psychologie výchovy a vzdělávání
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Práva dítěte Výchova k občanství
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014

Obsah dějepisu Systém historických poznatků: historické jevy historická fakta historické pojmy jejich vzájemné vztahy ↓↓výuka soubor znalostí a dovedností

Zaměření obsahu dějepisu: ovlivněno cíli a úkoly školské politiky Zdroj obsahu dějepisu: historická věda Konkretizace obsahu dějepisu: základní pedagogické dokumenty

S problematikou obsahu dějepisu souvisí: výběr obsahu učiva vztah světových, obecných, národních a regionálních dějin specifičnost historických poznatků vymezování tematických celků ( součást osnovování učiva)

Výběr učiva ↑ disproporce mezi množstvím a náročností látky příslušného oboru a možnostmi žáků Výběr učiva → pedagogické ztvárnění vědeckého obsahu a jeho přizpůsobení požadavkům praxe Při řešení otázky výběru učiva dějepisu → dvě tendence

Dvě tendence při řešení otázky výběru dějepisného učiva Není možné zvládnout vědní obsah historické vědy vzhledem k šíři a obtížnosti obsahu historie a permanentního nárůstu tohoto obsahu→ není dobré kopírovat vnitřní strukturu obsahu historické vědy byť ve zjednodušeném modelu → není únosné dodržet při osnování dějepisného učiva jeho encyklopedickou kontinuitu→ je nutné orientovat výuku na vybrané celky.

Z tohoto pojetí vychází: Liberální teorie výběru učiva - neusiluje o vytvoření uceleného, i když zjednodušeného obrazu dějin. Kritériem je závažnost tématu, zájem žáků. Poskytován je prostor aktivní samostatné práci žáků, rozvoji komunikativních dovedností. Teorie exemplárnosti – výběr nosných paradigmat ( vzorových témat) učební látky

2.tendence Jejím základem je přesvědčení, že k pochopení současnosti lze dospět takovou koncepcí dějepisné výuky, která postupuje chronologicky v relativní komplexnosti i za cenu z toho plynoucích didaktických obtíží. Z tohoto pojetí vychází: teorie základního ( kmenového) učiva systémově strukturální teorie

Teorie základního ( kmenového) učiva ( na českých školách nejpopulárnější): základní učivo podpůrné učivo Teorie systémově-strukturální: snaží se o takové pojetí výběru učiva, které usiluje o co nejužší přiblížení obsahu D systému a struktuře historické vědy

Problematika výuky světových, obecných, národních a regionálních dějin světové dějiny – obor, který zahrnuje celkový vývoj lidských pospolitostí obecné dějiny – obor, který se zaměřuje na vývoj určitých geografických oblastí národní dějiny – dějiny jednotlivých národů, případně státních celků, kterých jsou tyto národy organickou součástí ( u nás - dějiny zemí Koruny české, multietnický charakter)

Specifikum historických poznatků z hlediska náročnosti jejich osvojování D – poznatky z oblasti politických dějin, hospodářských dějin, sociálních dějin, z oblasti dějin státu a práva , kulturních dějiny, dějin každodennosti i poznatky z oblasti časové a prostorové orientace. U musí zajímat specifická obtížnost těchto poznatků, aby zvolil správné didaktické postupy

Obtížnost učiva Dle S. Julínka: Nejobtížnější – oblast hospodářských dějin, dějin státu a práva, duchovní kultury ( zde zejména filozofické teorie a názorové koncepty) Relativně snazší – poznatky z oblasti sociálních dějin, z dějin umění a z dějin vědy a techniky (při uplatňování názornosti a konkrétnosti) Nejlepší výsledky má osvojování konkrétních dějových prvků (průběh událostí, biografie významných osobností), dobré výsledky jsou dosahovány i při osvojování časové a prostorové orientace Didaktické obtíže nastávají tam, kde přechází výuka z roviny popisu konkrétních historických jevů do roviny pojmové a vztahové

Obtížnost historických poznatků je důležitá pro: výběr obsahu výuky stanovení jejích cílů volbu metod a postupů ve výuce U nesmí úroveň žáků ani podcenit ani přecenit!

Výzkumy zjistily, že vývoj chápání historie se zřetelem k věku žáků jde od obsahu výuky: osobnost, historický čin – událost, historický předmět – detail, konkrétnost, změny, mýticko-magické údaje, jednoduchá etická rozhodnutí k obsahu výuky: nadindividuální uspořádání společnosti, sociální dějinné vztahy, společenské a vládní formy, instituce, státní a politické souvislosti

Jak žákům přiblížit historické jevy? V D důležité tři cesty pro přiblížení složitých historických skutečností žákům: elementarizace konkretizace personifikace

Schéma převažujícího charakteru historických poznatků z hlediska jejich obtížnosti, věkové přiměřenosti Základní škola konkrétní dějepis, konkrétní myšlení, reprodukce, rekonstrukce jedinečné a konkrétní pojmy historická fakta, jejich řazení, hypotézy, obraz a představa, vztah mezi jevy událost, děj, historická situace práce s jednotlivými prameny příčina, průběh, následek události, situace, jejich význam, aktualizace popis, vyprávění jednotlivé hodnoty, osobní sociální zkušenost, poučení z dějin, vciťování

Střední škola: abstraktní dějepis, strukturální, tvořivé myšlení obecné a abstraktní pojmy pojem, soud, úsudek, výrok, logická struktura, pojmové zobecnění historický proces, systém řešení problému – vlastní jednoduchý výzkum, analýza, syntéza kumulace příčin a následků, historická podmíněnost, multikausalita, transfer, kontinuita a diskontinuita, pochopení změny úvaha, názor, životní postoj strukturace hodnot

Zadání samostatné práce pro seminář: zvolte historické téma přečtěte si k tomuto tématu text učebnice vyberte historická fakta, události, osobnosti, pojmy konkrétní , abstraktní, časová určení formulujte hlavní otázky, na které chcete, aby žák na konci hodiny uměl odpovědět napište, co očekáváte, že bude odpověď obsahovat ↓ vyberte základní poznatky, které budou tvořit strukturu výuky ( vědomosti, dovednosti, hodnoty)