Zahrada života projekt v rámci environmentální výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Bystřice pod Lopeníkem
Třída RÁKOSNÍČCI ZŠ a MŠ Újezd, p.o.
Aby se mu lépe vedlo… ?…Dobrovodskému potoku
Začátek … Městská knihovna Sedlčany 1. červen 2001 – otevření knihovny v nových prostorách červen 2003 – první schůzka partnerů, narození Lukáška Potřeba.
Bezpečně do školy aneb Děti mění svět. Kde získat další prostředky? Například: grantový program Nadace Partnerství Na zelenou grantový program Nadace.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Katrin Monczková Ivana Nevěřilová Monika Jonešová
MŠ Chodovická, Praha 9 třída BROUČEK …pořád se něco děje…
Kdo jsme? 2013/2014: MŠ Chodovická, MČ Praha 20 – Horní Počernice duben 2013 květen 2014 červenec 2014 duben 2013 duben 2014 srpen 2014 duben 2013červen.
Fyzikální projekt První soukromá základní škola v Hradci Králové, s. r
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Vývoj vzdělávacích programů celoživotního vzdělávání v oblasti péče o krajinu a její tvorby.
Základní škola Merklín, okres Plzeň - jih
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Strategický plán rozvoje školy pro období 2006 – Základní škola praktická a Základní škola speciální, Liberec, Orlí 140/7, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití.
K přírodě aktivně!.
Proměny zahrady – MŠ Nad Kazankou Vypracovaly: Bc. Vladimíra Barešová Ing. arch. Ivana Svatošová.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Prezentaci vytvořila: Jiřina Hamplová, ředitelka.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Odloučené pracoviště NAD PLOVÁRNOU Statutární zástupce školy Mgr. Božena Suchánková Vedoucí učitelka Věra Kopečná.
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
ZAHRADNÍ TERAPIE Bc. Martina Moravcová, DiS.. Projekt „Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti“. impuls získaný v rámci stáží.
Představení Programu Skutečně zdravá škola Tom Václavík.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
1)O projektu Můj dům, moje město Organizátoři Organizátoři Obsah projektu, aktivity Obsah projektu, aktivity Časový harmonogram Časový harmonogram Výstupy.
BEZPEČNÉ CESTY DO ŠKOLY 2016 Jak to začalo? V lednu 2016 proběhla schůzka ředitele školy s paní starostkou a panem místostarostou a výsledkem je – 20.
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. a ODPOČINKOVÉ MÍSTO V JOSEFOVSKÉM ÚDOLÍ Základní.
Název projektu: „Výstavba pavilonu E v MŠ Pod Hájem„ Registrační číslo projektu: CZ.1.15/3.2.00/ SEZNAMTE SE S PROJEKTEM „Výstavba pavilonu E v.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
SPOLEČNÝ PROJEKT DĚTÍ, RODIČŮ, UČITELŮ A PŘEDSTAVITELŮ OBCE PŘÍRODNÍ ZAHRADA.
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Mateřská škola, Náchod, Havlíčkova 1848
Kameny Příroda kolem nás.
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Evaluace v mateřských školách
Polytechnická hnízda pro Prahu Partnery projektu jsou Hospodářská komora hl.m. Prahy a cechy řemeslníků Cílem je vybudování sítě dílen na SŠ pro ZŠ vychází.
Aktuální informace o stavu
METEOSTANICE počasí.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Helena Petrůvová Název: VY_32_INOVACE_20_PRVOUKA_LÉTO.
Vstávej semínko, holala.....
Bc. Jan Hutla Vy_32_INOVACE_4B_20_Člověk_a_příroda Člověk a příroda
Polytechnické vzdělávání v DVPP VISK seminář KAP Středočeského kraje
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 6 Ochránce zahrady Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Co chybí perníkové chaloupce
Červená, oranžová, zelená – jedeme!!!
„RELAXAČNÍ NÁMĚSTÍČKO“
ŽIVLY VODA, OHEŇ, ZEMĚ, VZDUCH.
Zvuky zvířat Sluchové vnímání.
Orientace v řadě.
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Sázíme brambory do řádku
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Mateřská škola Libiš okres Mělník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Zahrada života projekt v rámci environmentální výchovy

Proč chceme přetvářet zahradu? Protože v posledních letech došlo k velkému odcizení člověka přírodě.

Chceme, aby si děti vytvořily trvalý a hluboký vztah k přírodě, který později přeroste v dovednost poznat co je pro přírodu dobré a co není a ještě později v potřebu a chuť přírodu aktivně chránit.

Jak toho chceme dosáhnout ? Tím, že vytvoříme pro děti estetické, podnětné prostředí, ve kterém si budou moci hrát a přirozeně si osvojovat nové znalosti o vztazích a souvislostech v přírodě.

Prostředí, které jim umožní svobodný a samostatný pohyb po zahradě, dá jim možnost objevovat, pozorovat, zkoumat…..

Vodou Co chceme vybudovat? Přírodní zahradu, ve které se budou moci děti seznámit se čtyřmi živly: Vodou

Zemí

S ohněm

Vzduch

Co od této změny očekáváme? Že spolu s dětmi vybudujeme takové prostředí, které bude dostatečně simulovat volnou přírodu, bude děti inspirovat ke hrám a experimentům a pomůže jim vytvořit si pozitivní a hluboký vztah k přírodě.

Očekáváme, že vzájemnou spoluprací se prohloubí vztahy školy a školky s rodiči, mezi dětmi, mezi pedagogy navzájem, se zástupci MČ Koloděje i s obyvateli obce Koloděje. Vytvoří se pozitivní klima, které bude prospěšné pro všechny zúčastněné. Škola i školka se zviditelní.

Jaké prvky chceme vybudovat a proč?

Vodní prvky chceme, aby děti získaly základní poznatky o vodě a aby s vodou mohly experimentovat bez nebezpečí utonutí.

Jezírko – pozorování vodního biotopu, hry s vodou, experimenty

Pítka – k dodržování pitného režimu pro děti i dospělé

Dešťový potůček – vhodný k odvádění dešťové vody do jezírka

Mlhoviště – v letních měsících k osvěžení dětí na zahradě

Země

Bylinkové zahrádky děti si mohou samy vypěstovat různé druhy bylinek, nebo zeleniny, naučí se zároveň něco o stavbě a růstu rostlin a ještě mohou výsledky své práce zkonzumovat. Tím, že o své zahrádky budou pravidelně pečovat se naučí zodpovědnosti.

Květinové záhonky Děti mohou aktivně působit na prostředí, ve kterém se pohybují. Mají možnost esteticky utvářet své okolí.

Mužici Hrou s kameny si děti rozvíjí motorické dovednosti, kameny dávají dětem možnost stavět věže, plošné obrázky a zároveň objevovat jejich vlastnosti např. váhu, tvrdost, barvu, možnosti využití apod.

Vrbové stavby – 1. část obnovy zahrady, která je již dokončená Přírodní prvky, na jejichž sázení se děti podílely a mohou sledovat, jak stavby rostou, jak se vyvíjejí. Navíc tím děti získaly nový, soukromý prostor pro hru, prostor o který se budou starat a nebudou jej ničit.

Kompostér Děti se naučí hospodařit s bioodpadem a dokážou jej využít při péči o bylinky a květiny na školní zahradě. Nenásilnou formou se tak dozví i něco o obnovitelných zdrojích.

Hmatový chodníček – rozvíjí smyslové vnímání formou hry

Oheň – Děti poznávají vlastnosti ohně ( vydává světlo, pálí, voní, hřeje, upravuje potraviny, co hoří, nehoří…) a učí se respektovat ho, dávat si pozor.

Posezení kolem ohniště Posezení by sloužilo jako sedátka při opékání, ale i jako herní prvek po kterém se dá chodit, přeskakovat ho …

Vzduch – pozorování vlastností větru – že může měnit směr, sílu, že vzduchem se přenáší i zvuk, dá se využívat k létání….

Větrníky vlastní výroby Využití různých materiálů – vhodné k pozorování fyzikálních zákonitostí

Korouhvičky Pozorování směru větru – učit se odhadnout odkud vane a kam, Využít i meteorologické stanice?

Zvonkohry Opět lze využít různé materiály – dřevo, kovy, sklo...

Papíroví draci, horkovzdušné balony Pouštění draků, pouštění balónů s horkým vzduchem, pozorování letu ptáků by mělo posloužit ke sledování fyzikálních zákonitostí a jejich výsledných efektů

Plachetničky Spojení vodního prvku s využitím větrné energie by mělo dětem pomoci objasnit, že se vítr dá využít např. jako pohon.

Ostatní plánované prvky

Hotel pro hmyz – je vhodný k pozorování hmyzu, zkoumání a získávání nových informací a poznatků.

Stoly s lavicemi Dají se využít k vyučování venku, ke stolování, ke společnému posezení a při zhotovování různých výrobků např. herbářů, výrobků z přírodnin, kreslení apod.

Tabule na kreslení vhodné k vystavení výrobků, výkresů, obrázků živočichů, rostlin, děti by je mohly využívat při svých hrách ke kreslení křídou apod.

Zvýšený povrch s tunelem vhodné i pro školáky k rozvoji hrubé motoriky, fyzické zdatnosti, obratnosti ….

Pódium se stoly a židlemi

Plán realizace: V lednu 2013 Mgr. Petráková (zástupce ředitele ZŠ a MŠ Koloděje) společně s Ing. Vlčkovou (zástupce rodičovského sdružení KROS) zpracovaly a odeslaly žádost o grant na MHMP - určený na obnovu zahrady. Výsledek bude znám do konce března 2013 Druhý grant na Nadaci ČEZ bude podán do konce května 2013, vyhodnocení bude známo za 2-3 měsíce tohoto roku

Plánujeme podat žádost k Nadaci Proměny : „Zahrada hrou“, v dubnu – květnu 2013

Co můžeme dělat my? Březen 2013 Zpracovat spolu se žáky školy a školky plán zahrady , děti si samy určí (s pomocí učitelek) co chtějí mít na zahradě a kde.

Duben 2013 - 2. schůzka Na této schůzce bychom měli : 1/společně zpracovat konečný plán vzhledu zahrady podle našich představ a posléze společně s dětmi podle něj vytvořit prostorový model zahrady, se kterým můžeme později seznámit zástupce obce i veřejnost. 2/ Společně promyslet naše možnosti. a) Co jsme schopni dělat sami, b) jak si můžeme vydělat nějaké finance např. sběr papíru, soutěže, prodejní výstava výrobků dětí, akce pro veřejnost s dobrovolným vstupným, výnos bude určený k nákupu materiálu apod. …

Květen 2013 Seznámit spolu s naším záměrem starostu MČ Koloděje, domluvit spolupráci s obcí, možnosti financování… Po dohodě s městskou částí najít a oslovit s naší zakázkou zahradního architekta

Červen 2013 – zorganizovat schůzku s rodiči Seznámit s naším záměrem rodičovskou veřejnost Pokusit se získat odborníky z řad rodičů - zahradník, suché zdi apod… Sestavit časový plán obnovy zahrady pro rok 2013/2014 – stanovit jednotlivé etapy vývoje sestavit realizační týmy z řad rodičů

Dát dohromady detailní seznamy materiálů, které budeme potřebovat k budování jednotlivých prvků, seznam nářadí, které budeme potřebovat, promyslet detaily - určit kde budeme prvek budovat, stanovit časový limit výstavby, atd. Zkonkretizovat, kdo se bude o jednotlivé prvky později starat a jak.

Zahájení prací předpokládáme ve školním roce 2013/2014

Děkuji za pozornost Mgr. Dana Petráková, 2013