Management kvality na VŠB TU Ostrava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Středisko podpory poradenských služeb
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
1 Ing. Milena Najmanová tajemník Národní ceny ČR za jakost Program Národní cena ČR za jakost.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Název projektu: Student – praxe – excelence CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Václav Lukeš Seminář RVŠ k třetí roli VŠ „Centra transferu technologií na vysokých školách“ Ostrava
Řízení jakosti, standardy
na EDUCE – Střední odborné škole, s.r.o.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
IP národní: Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Hlavní garant: Prof. Ing. Karel Rais, CSc., MBA Zahájení realizace projektu:
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1.Management? 2.Management jakosti?
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Strukturální fondy EU a ICT v polygrafických podnicích Pavel Karásek.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Systém managementu jakosti QMS
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Projekt CZ / /0052 Komplexní program Univerzity Karlovy v Praze pro vzdělávání v řízení přenosu znalostí a výchovu v inovačním podnikání.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Hodnocení akademického roku Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB–TUO.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Národní cena ČR za jakost 2006 Pavel Ryšánek – listopad 2005.
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Kvalita ve školství Ing. Dagmar Bednářová, CSc.
Transkript prezentace:

Management kvality na VŠB TU Ostrava Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc VŠB- TU Ostrava Proč jsme zavedli na VŠB-TUO SMK podle ISO 9001 Jak jsme to realizovali Komplexní hodnocení kvality na VŠB-TUO Zkušenosti a doporučení

je první a zatím jedinou veřejnou VŠ v ČR, která je jako celek držitelem certifikátu ISO 9001 Fakulta strojní byla oceněna Národní cenou ČR za jakost 2007 v kategorii veřejný sektor

VŠB – TU Ostrava je tvořena 7 fakultami: HGF, FMMI, FS, FEI, FAST, FBI, EkF 4 vysokoškolské ústavy (UNT, VEC, CENET, IT4I) Více než 22 000 studentů Více než 1500 zaměstnanců Obrat téměř 2 miliardy Kč

V existujícím prostředí globální konkurence, jíž jsou vysoké školy vystaveny, se VŠ musí prezentovat jako: organizace poskytující služby. Služby, které naplňují potřeby a očekávání odběratelů jejich produktů, tedy služby kvalitní.

Vnímání kvality jako míry uspokojení požadavků ISO 9000: stupeň splnění požadavků ………. Požadavek – potřeba nebo očekávání, které jsou stanoveny, obecně se předpokládají nebo jsou závazné požadavky produkty VŠ

Hlavní produkty VŠ Produkt Charakteristika Vzdělávací činnost včetně celoživotního vzdělávání Získaná kompetence Prohloubení nebo změna kvalifikace Vědecká, výzkumná, vývojová a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost Hledání nových principů a řešení Spolupráce s praxí Řešení konkrétních zadání

Hlavní produkty VŠ a jejich odběratelé Charakteristika Cílová skupina (zákazníci) Požadavky cílové skupiny Vzdělávací činnost včetně celoživotního vzdělávání Získaná kompetence Studenti (Absolventi) Připravenost pro praxi Zaměstnavatelé Způsobilost pro výkon funkce Společnost Shoda s rozvojovými záměry Prohloubení nebo změna kvalifikace Frekventanti Možnost růstu, změna kariéry Plánované uplatnění Vědecká, výzkumná, vývojová a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost Hledání nových principů a řešení Nový princip, (realizovatelnost řešení) Spolupráce s praxí Řešení konkrétních zadání Organizace Použitelná řešení, efektivita řešení

Hlavní produkty VŠ a jejich odběratelé Požadavky Zákazníci Odběratelé hlavních produktů organizace jsou označováni jako zákazníci. Zákazník - organizace nebo osoba, která přijímá produkt (ISO 9000)

Management kvality Kvalitní produkty Kvalitní procesy Kvalitní řízení

Neoddělitelná součást řízení organizace, Management kvality Neoddělitelná součást řízení organizace, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti. Podle ISO 9000 Systém managementu pro zaměření a řízení organizace s ohledem na kvalitu

má dvě vzájemně související hlediska Management kvality má dvě vzájemně související hlediska Potřeby a očekávání zákazníka - poskytuje zákazníkovi podklady, aby mohl důvěřovat ve schopnost organizace dodávat požadovanou kvalitu a soustavně ji udržovat Potřeby a zájmy organizace - udržovat požadovanou jakost při optimálních nákladech

Management kvality Každá organizace má jako součást svého řízení zaveden management kvality (i když si toho nemusí být vědoma). Musí si totiž odpovědět na následující otázky a zajišťovat z toho vyplývající činnosti. Co jsou naše produkty? Kdo je naším zákazníkem (odběratelem produktu)? Jaké požadavky má zákazník? Do jaké míry mu je chceme splnit ? Příprava realizace produktu a zajištění zdrojů Realizace produktu Dodání produktu Zjišťování spokojenosti zákazníka Oficiální definice pojmu „management jakosti“ podle ČSN EN ISO 9000 je pro mnoho lidí obtížně srozumitelná.Proto se doporučuje vysvětlit podstatu tohoto pojmu s podporou japonské definice, která hovoří o tom, že management jakosti je přirozenou součástí celopodnikového řízení, která garantuje maximální spokojenost a loajalitu zákazníků tím nejefektivnějším způsobem – tzn. s nejnižšími náklady. Efektivní a účinná implementace systému managementu jakosti musí zajistit, že takové systémy budou plnit tři základní funkce: maximalizaci spokojenosti a loajality zákazníků, podporu činnostem neustálého zlepšování a minimalizaci nákladů s tím spojených. Mnoho, i certifikovaných systémů managementu jakosti (zvláště pak podle norem ISO 9000 z r. 1994), tyto funkce neplní. Navíc je potřebné zdůraznit, že systém managementu jakosti musí být organickou součástí celého systému managementu organizace. To je velmi důležitou podmínkou výkonnosti systému managementu jakosti.

Management kvality Rozhodnutí VŠB-TUO o „zavedení SMK“ Každá organizace (a tedy i VŠB-TUO) má (a vždy měla) jako součást svého řízení zaveden management kvality. „Zavedení SMK“ v praxi znamená modifikaci existujícího systému řízení univerzity Od 1.10. 2003 byl zřízen útvar Management jakosti Obsazena pozice Manažera jakosti VŠB-TU

Rozhodnutí VŠB-TUO o potřebě „zavedení SMK“ - očekávání Management kvality Rozhodnutí VŠB-TUO o potřebě „zavedení SMK“ - očekávání Systém řízení univerzity by měl být zákaznicky orientovaný Systém řízení univerzity by měl být proaktivní Efektivní využívání zdrojů univerzity Pobídka: 2000 Bonatrans (Bohumín) získal Národní Cenu ČR za jakost 2001 Tesla Sezam (Rožnov p.R.) získal Národní Cenu ČR za jakost

Proč jsme se rozhodli zavést na VŠB-TUO SMK dle ISO 9001? Management kvality Proč jsme se rozhodli zavést na VŠB-TUO SMK dle ISO 9001? ISO jsou celosvětové standardy vzniklé na základě dlouhodobých zkušeností Přínosy zavedení SMK podle ISO 9001 byly ověřeny v podnikatelské sféře Neexistují zásadní důvody proč by zavedení SMK podle ISO 9001na VŠ nemělo přinést srovnatelné přínosy

Zásady managementu kvality - ISO 9000 Management kvality Zásady managementu kvality - ISO 9000 Orientace na zákazníka Princip “příkladu” vedoucích pracovníků Zapojení všech pracovníků Procesní přístup Systémový přístup k managementu Neustálé zlepšování Přístup k rozhodování zakládající se na faktech Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy

Projekt zavádění SMK na VŠB – TUO Zkušenosti ze zavádění SMK podle ISO 9001 v průmyslu nejsou zcela přenositelné na prostředí VŠ Existují min. 2 důvody: Průběžná doba realizace produktu je na VŠ výrazně delší než v průmyslu Akademici a akademické svobody

Projekt zavádění SMK na VŠB – TUO Pilotní projekt (2004) FEI - reprezentant výkonného pedagogického a VaV útvaru - certifikace Aplikační projekty (2005-2007) 2005 – FS, FAST HGF- certifikace 2006 – EkF, FMMI, FBI – certifikace 2007 – rektorát a celoškolské útvary – VŠB TUO jako celek - certifikace

Projekt zavádění SMK na VŠB – TUO Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB-Technická univerzita Ostrava získala v r. 2004 jako první akademické pracoviště v ČR certifikát ISO 9001

Certifikáty ISO 9001 pro VŠB-TU Ostrava Recertifikace 2010 Certifikace 2007

Jak dál po certifikaci ISO 9001? Zdolali jsme kopec, což nám umožnilo dohlédnout na vrchol hory

Jak dál po certifikaci ISO 9001? Neustálé zlepšování výkonnosti VŠ a to naplňováním potřeb všech zainteresovaných stran

Kompletní produkty VŠ a jejich odběratelé Hlavní produkty Zákazníci Zákazníci Zákazníci Vnitřní kultura VŠ Zaměstnanci Zaměstnanci požadavky Vnější kultura VŠ Okolí Odběratelé komplexně pojímaných produktů organizace jsou označováni jako zainteresované strany.

Hodnocení kvality řízení na VŠB-TU Ostrava Citace z aktualizace DZ VŠB TU Ostrava pro r. 2007 Pro další rozvoj podpory zvýšení kvality a efektivnosti řízení a činností realizovaných na VŠ se zavedení pravidelného sebehodnocení vycházejícího z EFQM Modelu Excelence, jako nástroje pro posuzování stavu vyzrálosti systému managementu VŠB TUO a jako nástroje inspirace k dalšímu rozvoji systému managementu univerzity, jeví nezbytným. Pobídka: Program Národní ceny kvality ČR

Hodnocení kvality řízení na VŠB-TU Ostrava Program oceňování výkonnosti organizací v rámci programu Národní ceny kvality ČR (do r. 2007 Národní cena ČR za jakost) Od r. 2006 Zřízena nová kategorie – Veřejný sektor Hodnocení v Programu Národní ceny kvality ČR - komplexní hodnocení (Performance Excelence) s využitím EFQM Modelu Excelence, resp. CAF). Postup: Vnitřní hodnoceni (realizuje organizace sama) Vnější hodnocení (realizují speciálně vyškolení hodnotitelé Programu Národní ceny kvality ČR)

Postup programu Národní ceny ČR za jakost Stupně ocenění jsou udělovány na slavnostním večeru na pražském Hradě jako součást Mezinárodní konference pořádané v listopadu rámci Evropského týdne kvality v ČR 1. stupeň - Ocenění za zapojení organizace (200 až 300 bodů) 2. stupeň - Ocenění zlepšení výkonnosti organizace (301 až 400 bodů) 3. stupeň - Oceněný finalista (více než 400 bodů) 4. stupeň – Držitel ceny (nejlepší z oceněných finalistů)

Účast jednotlivých fakult VŠB-TUO v Soutěži o Cenu. Rok Fakulta Ocenění Bodové ohodnocení 2006 FS 2.stupeň 379 2007 Vítěz Ceny 401 HGF 376 2008 Oceněný finalista 409 FMMI 315 2009 VŠB-TUO 328

FS VŠB-TU Ostrava vítěz Národní ceny ČR za jakost 2007

Národní cena kvality ČR 2009

Zkušenosti a doporučení Zcela zásadní je podpora vrcholového vedení VŠ (jedná se o systém řízení univerzity a hodnocení jeho efektivity) SMK podle ISO 9001 v prostředí VŠ SMK podle ISO 9001 (generický standard) je v prostředí VŠ aplikovatelný. Certifikace nezávislým subjektem je významnou podporou. Jedná se o účelně vynaložené prostředky. Důležitá je správná volba orgánu, který provádí certifikaci. Komplexní hodnocení kvality VŠ Pro komplexní hodnocení kvality VŠ využívat EFQM Model Excelence (hodnotí se jak to čeho VŠ dosáhla - výsledky, tak i to a jak dělá – předpoklady). Neplýtvat dalšími prostředky hledáním toho, co již bylo vytvořeno a ověřeno v praxi. Realizovat proškolení vybraných pracovníků VŠ v problematice sebehodnocení na bázi EFQM Modelu Excelence.

Děkuji za pozornost Kontakt: VŠB-TU Ostrava, Systém řízení kvality - 9012 Tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba Tel: 59 732 3714 Fax: 59 691 8507 E-mail: milan.hutyra@vsb.cz