Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc"— Transkript prezentace:

1 Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc
Zkušenosti VŠB s hodnocením kvality na bázi EFQM Modelu Excelence TU Ostrava Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc VŠB- TU Ostrava Proč jsme se rozhodli využívat EFQM Model Excelence pro hodnocení kvality na VŠB-TU Ostrava Jak jsme to realizovali Přínosy z prováděného hodnocení kvality Doporučení

2 je první a zatím jedinou veřejnou VŠ v ČR, která je jako celek držitelem certifikátu ISO 9001
Fakulta strojní byla oceněna Národní cenou ČR za jakost 2007 v kategorii veřejný sektor

3 V existujícím prostředí globální konkurence, jíž jsou vysoké školy vystaveny, se VŠ musí prezentovat jako: organizace poskytující služby. Služby, které naplňují potřeby a očekávání odběratelů jejich produktů, tedy služby kvalitní.

4 Hlavní produkty VŠ a jejich odběratelé
Charakteristika Odběratel/ Zákazník Požadavky zákazníka Bakalářské, magisterské, doktorandské vzdělávání Získaná kvalifikace Studenti Připravenost pro praxi Zaměstnavatelé Způsobilost pro výkon funkce Společnost Shoda s rozvojovými záměry Celoživotní vzdělávání Prohloubení nebo změna kvalifikace Frekventanti Možnost růstu, změna kariéry Plánované uplatnění Vědecké projekty Hledání nových principů a řešení Společnost (podniky) Nový princip, realizovatelnost řešení Spolupráce s praxí Řešení konkrétních zadání Podniky Použitelná řešení, efektivita řešení

5 Odběratelé činnosti organizace
Vlastní zaměstnanci Organizace (VŠ) Veřejnost Zákazník (QMS) Životní prostředí ????????

6 Realizace produktů organizace
Produkty Procesy Management organizace

7 Postavení měření a monitorování v systému řízení organizace
Chceme-li chod organizace cíleně ovlivňovat – řídit, musíme ji monitorovat a měřit Co neumím měřit, to neumím řídit

8 ISO 9000:2005 8 zásad managementu kvality
Orientace na zákazníka Princip “příkladu” vedoucích pracovníků Zapojení všech pracovníků Procesní přístup Systémový přístup k managementu Neustálé zlepšování Přístup k rozhodování zakládající se na faktech Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy

9 Měření a monitorování Systémová měření Měření na produktu

10 Hodnocení kvality VŠ Akceptujeme-li současné vnímání kvality jako stupeň plnění požadavků, pak kvalitu organizace posuzujeme prostřednictvím toho: jak produkty organizace splňují požadavky a očekávání odběratelů produktů organizace – zpětné hodnocení (lagging indikátory) jaké metody a nástroje má organizace k dispozici – dopředné hodnocení (leading indikátory)

11 EFQM Model Excelence 2003 Nástroje a prostředky Výsledky
Vedení 100 bodů (10 %) Lidé 90 bodů (9 %) Politika a strategie 80 bodů (8 %) Partnerství a zdroje Procesy 140 bodů (14 %) Výsledky vzhledem k zaměstnancům 90 bodů (9 %) k zákazníkům 200 bodů (20 %) ke společnosti 60 bodů (6 %) Klíčové výsledky výkonnosti 150 bodů (15 %) Nástroje a prostředky Výsledky Inovace a učení se

12 RADAR Sebehodnocení - kvantifikace Stanovit žádoucí VÝSLEDKY
Plánovat a rozvíjet PŘÍSTUPY ROZŠÍŘENÍ přístupů POSOUDIT a PŘEZKOUMAT přístupy a jejich rozšíření

13 Principy systému managementu kvality
EFQM Model Excelence 2010 EFQM Model Excelence 2003 1. Achieving Balanced Results 1. Results Orientation 2. Adding Value for Customer 2. Customer Focus 3. Leading with Vission, Inspiration & Integrity 3. Leadership & Constancy of Purpose 4. Managing by Processes 4. Management by Processes & Facts 5. Succeeding through People 5. People Development & Involvement 6. Nurturing Creativity & Innovation 6. Continuous Learning, Improvement & Innovation 7. Building Partnership 7. Partnership Development 8. Taking Responsibility for a Sustainable Future 8. Corporate Social Responsibilities

14 Revize EFQM Modelu Excelence - 2010

15 Zapojení spolupracovníků
Sebehodnocení – porovnání technik Simulace EQA Zapojení spolupracovníků Stupeň objektivity Pro forma Workshop Dotazníková Maticový diagram Náročnost na zdroje

16 Národní ceny kvality ČR
Volba metody sebehodnocení Program oceňování výkonnosti organizací v rámci programu Národní ceny kvality ČR (do r Národní cena ČR za jakost) Od r Zřízena nová kategorie – Veřejný sektor

17 Národní ceny ČR za jakost
Postup programu Národní ceny ČR za jakost Podání přihlášky Vypracování sebehodnotící zprávy Vyhodnocení zprávy hodnotiteli Hodnocení na místě Korekce hodnocení

18 Národní ceny ČR za jakost
Postup programu Národní ceny ČR za jakost (pokračování) Korekce hodnocení Udělení stupně ocenění Zpětná zpráva od hodnotitelů

19 Účast jednotlivých fakult VŠB-TUO v Soutěži o Cenu.
Rok Fakulta Ocenění Bodové ohodnocení 2006 FS 2.stupeň 379 2007 Vítěz Ceny 401 HGF 376 2008 Oceněný finalista 409 FMMI 315 2009 VŠB-TUO 328

20 Výsledky Hodnocení VŠB-TU Ostrava - 2009

21 Přínosy z prováděného hodnocení kvality na bázi EFQM Modelu Excelence
Sebereflexe Externí zpětná vazba Presentace univerzity

22 FS VŠB-TU Ostrava vítěz Národní ceny ČR za jakost 2007

23 Národní cena kvality ČR 2009

24 Doporučení Na základě zkušeností s realizací hodnocení kvality na bázi EFQM Modelu Excelence na VŠB-TU Ostrava doporučujeme: Pro hodnocení kvality VŠ využívat EFQM Model Excelence – neplýtvat dalšími prostředky hledáním toho, co již bylo vytvořeno a ověřeno v praxi Definovat sledované položky a algoritmus jejich stanovení zejména pro výsledková kriteria EFQM Modelu Excelence pro jednotlivé typy VŠ (technické, humanitní, umělecké) Realizovat proškolení pracovníků VŠ v problematice sebehodnocení na bázi EFQM Modelu Excelence Vyškolit meziuniverzitní tým hodnotitelů v použití metodiky RADAR

25 Děkuji za pozornost Kontakt: VŠB-TU Ostrava, management kvality Tř. 17. listopadu, Ostrava-Poruba Tel: Fax:


Stáhnout ppt "Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc"

Podobné prezentace


Reklamy Google