Specifické vývojové poruchy učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Dyspraxie.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Diagnostika SPU.
SEMINÁRNÍ PRÁCE NA TÉMA: Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Reedukace dysortografie
Diagnostika dyslexie a dalších dys- obtíží
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Lenka Krejčová SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Pedagogická diagnostika
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Vyučování cizím jazykům
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifické vývojové poruchy učení Doc.PaedDr. Olga Zelinková, CSc. 2014

Co jsou? Specifické obtíže osvojování čtení, psaní, matematiky, koordinace a automatizace pohybů Dyslexie – porucha osvojování čtení Dysgrafie – porucha osvojování psaní Dysortografie - porucha osvojování gramatiky Dyskalkulie – porucha osvojování matematiky Dysmusie - porucha osvojování hudebních dovedností Dyspraxie – porucha koordinace a automatizace pohybů

Co nejsou SPU Nízké rozumové schopnosti Výuková zanedbanost Sociální zanedbanost Zdravotní obtíže, smyslové vady

Významní jedinci se specifickými poruchami učení a chování W.A.Mozart Leonardo da Vinci Jules Verne Walt Disney Hans Christian Andersen F.Scott Fitzgerald Harry Belafonte John Lennon Steve McQueen Sylvester Stallone Whoppi Goldberg Tom Cruise Ne všichni byli oficiálně diagnostikováni. Winston Churchill Dwight D.Eisenhower Woodrow Wilson John F.Kennedy Robert Kennedy Galileo Gen. George Patton Albert Einstein Alexander Graham Bell Louis Pasteur U všech ale různé prameny uvádějí příznaky SPU nebo ADHD

Je dyslexie výmyslem posledních let? 1830 Belgičan Guislaine uvádí poruchy chování do vztahu k poruchám mozku 1845 A.Kussmaul : pojem „slovní slepota“ pro pacienty, kteří nejsou schopni číst 1895 J.Hinshelwood oční chirurg zveřejnil článek o zrakové paměti a slovní slepotě 1896 Pringle Morgan u 14-tiletého chlapce použil označení „vrozená slovní slepota“ 1904 A.Heveroch popsal případ dívky, která se nemohla naučit číst při velmi dobré paměti 1925 S.T.Orton v USA napsal první práci o dyslexii 1952 PL v Havlíčkově Brodě – dr. Langmeier, O.Kučera – práce s dětmi s dyslexií 1962 Brno – MUDr. Vrzal – první třída pro děti s dyslexií při nemocnici 1966 Jirásek, J., Matějček, Z., Žlab, Z. : Poruchy čtení. Praha : SPN 1967/68 Otevření prvních sedmi tříd pro děti s dyslexií v Praze 1972 Instrukce ke zřizování specializovaných tříd 1974 Matějček, Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha : SPN

Kdy vznikají V průběhu těhotenství Kolem porodu Brzy po porodu

Příčiny V rovině biologicko-medicínské Genetické příčiny Stavba centrální nerovové soustavy Fungování centrální nerovové soustavy Hormonální změny Chemické změny V rovině kognitivních procesů

Příčiny Ad 1 V rovině biologicko-medicínské V rovině kognitivních procesů Ad 1 Genetické příčiny Stavba centrální nerovové soustavy Fungování centrální nerovové soustavy Hormonální změny Chemické změny

Kognitivní procesy Řeč Sluchová percepce (fonemický sluch, fonologická manipulace) Zraková percepce Pravo-levá a prostorová orientace Orientace v čase Paměť Automatizace Koncentrace pozornosti Kombinace různých deficitů

Projevy SPU Čtení – rychlost, správnost, technika čtení, porozumění Psaní a)rukopis (dysgrafie) b)pravopis (dysortografie) Specifické dysortografické chyby : vynechávání, přidávání, přesmykování písmen popř. slabik, rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, slabik dy-di, ty-ti, ny-ni, rozlišování sykavek, hranice slov v písmu Matematika – záměny číslic, záměny matematických operací, počítání na prstech Praktické dovednosti, pohybová koordinace

Věk ? SPU postihují jedince od narození do dospělosti Již v předškolním věku můžeme s určitou jistotou říci, že dítě bude mít obtíže ve čtení…. Nejvýraznější obtíže jsou na ZŠ Ve většině případů přetrvávají do dospělosti

Sociální aspekty SPU Nápadnosti v chování Změny emocionality a socializace Snížené sebepojetí Obtíže v socializaci Společenská nepřizpůsobivost Sociálně riziková skupina Nadprůměrná neobliba Negativní vnímání sebe sama (Kocurová, 2006) Názory dospělých významně ovlivňují u žáka vnímání sebe sama. Čím je dítě mladší, tím více je ovlivnitelné.

Dítě se SPU z pohledu učitelů Snadno unavitelný, pomalu a obtížně se učí, je labilní, snaživý, pomalý, přátelský Mladší učitelé si více všímají rušivých projevů v chování, nemotivovanosti k učení (ovlivněno přesvědčením, že lze dosáhnout viditelných zlepšení) Starší učitelé (nad 20 let praxe) zdůrazňují nepřizpůsobivost a horší inteligenci Učitelé s praxí déle než 10 let jsou tolerantnější (Krejčová, Vágnerová 2006) 70% učitelů vnímá tyto děti jako velkou zátěž Syndrom vyhoření

Dítě se SPU a rodina Zklamání, obavy z budoucnosti Snaha dítěti pomoci !!! Intenzivní domácí příprava negativně ovlivňuje život v rodině. Když nevidí výsledky, mohou hledat příčiny neúspěchu v učiteli. Při opakovaném selhávání dítěte rezignují. Ochranitelský přístup, omlouvání dítěte, hledání úlev SPU jsou důvodem, proč nic nedělat

Současný stav

Diagnostika SPU Garantem diagnostiky jsou PPP nebo SPC Diagnostický proces zahrnuje: Anamnéza rodinná a osobní Inteligence Diagnostika úrovně čtení Diagnostika úrovně psaní Diagnostika úrovně zrakové a sluchové percepce Řeč Pravo-levá a prostorová orientace Lateralita. Motorika.

Organizace péče Na základě vyšetření: Dílčí obtíže toleruje učitel v rámci běžné výuky Závažnější obtíže – vyžadují integrační opatření (většinou 1 hodina reedukace navíc, individuální vzdělávací plán) Specializované třídy Speciální školy Na SŠ tolerance obtíží (včetně maturitní práce) Na VŠ individuální domluva s vyučujícími, zařazení mezi studenty se speciálními vzdělávacími potřebami

Reedukace SPU Reedukace vychází z rozboru příčin, rodinného zázemí a individuality dítěte Navazuje na dosažený stupeň vývoje Předpokladem úspěchu je dobrý začátek a soustavná pozitivní motivace Multisenzoriální přístup Reedukace je individuální, může mít kolektivní formu Je zaměřena na celou osobnost dítěte

Oblasti reedukace Reedukace funkcí, které podmiňují poruchu Utváření dovednosti číst a psát Působení na psychiku jedince s cílem naučit ho s poruchou žít Spolupráce s rodiči, musejí pochopit obtíže dítěte Spolupráce s učitelem Tyto oblasti se vzájemně kombinují, zdůrazňují se různé momenty v závislosti na věku dítěte a situaci

Reedukace čtení

Technika čtení = dekódování

Porozumění čtenému textu

Reedukace písemného projevu

Nejzávažnější obtíže jedinců s dysortografií a dysgrafií Samostatný písemný projev, který je zároveň z hlediska přípravy pro život nejdůležitější. Aplikace gramatických pravidel. (Vybavení odpovídajícího pravidla, pracovní paměť, spojení všech dovedností). Rychlost.

Dyspraxie Je porucha koordinace pohybu, postihuje vývoj pohybových dovedností. Projevuje se výraznou nešikovností v následujících oblastech: Sebeobsluha (oblékání, jídlo, hygiena) Osvojování základních pohybových dovedností (chůze, běh) Obtíže při zapojování do kolektivu Strach z pohybových aktivit

Závěr V oblasti SPU je mnoho neznámého. Současně probíhá rozvoj jednotlivých oblastí, výzkumy u nás i v zahraničí. Zkušenosti s dospělými ukazují, že dovedou kompenzovat obtíže ve čtení a psaní. Mají obtíže při práci s čteným textem, samostatným písemným vyjadřováním a s osvojováním cizích jazyků. Nejhorší jsou však pocity méněcennosti a negativní psychické zážitky ze základní školy, a to především z 2.stupně ZŠ. Pokud neumíme pomoci, snažme se pochopit a neublížit. DĚKUJI ZA POZORNOST www.zelinkova.cz