Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shoda (ne)jen několikanásobného podmětu s přísudkem
Advertisements

Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Shoda přísudku s podmětem
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Psaní i/y v koncovkách sloves
Podmět (Po) - opakování
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_18
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Shoda přísudku s podmětem
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět
Gramatika Podstatná jména II
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Co je to několikanásobný podmět?
Shoda přísudku s podmětem
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Rod a číslo podstatných jmen
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzory podstatných jmen rodu mužského
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Digitální učební materiál
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Metodický list: Slovní druhy 1. část
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 18. 3. 2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Jazyk a komunikace Tematický okruh: Grafická stránka jazyka Téma: Procvičování pravopisu Metodický list/anotace: Procvičování pravopisu za pomoci interaktivní tabule

SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM

A1.Je-li podmětem jméno mužského rodu životného v množném čísle, píše se v koncovkách příčestí a jmenných tvarů přídavných jmen –i. Chlapci se radovali z vítězství. Platí to i v případech, kdy je v podmětu užito podstatného jména mužského rodu v tvaru životném, ale označujícího věci neživé. Oba sněhuláci roztáli.

Některých jmen mužského rodu se užívá v tvarech životných i neživotných, i když označují jen věci neživé, např. ledoborci/ledoborce, slanečci/slanečky, uzenáče/uzenáči… Životné tvary podstatných jmen vyžadují ve shodných tvarech jmen přídavných a příčestí měkké –i, neživotné tvary tvrdé –y. Uzenáče byly v nabídce. Uzenáči byli v nabídce. U některých jmen odpovídá rozdíl mluvnické životnosti a neživotnosti rozlišení významovému. Nosiči byli pořád v dobré náladě. Nosiče na autě zářily novotou.

2. Je-li podmětem jméno mužského rodu neživotného v množném čísle nebo jméno rodu ženského v množném čísle, píše se v koncovkách příčestí a jmenných tvarů přídavných jmen –y. Všechny ženy dostaly květinu. Podstatná jména rodiče, lidičky, koně mají koncovky jako neživotná, avšak shodu jako jména životná. Rodiče se nečekaně vrátili. Podstatné jméno den má v 1. p.č.mn. dva tvary: dny a dni, oba mají shodu jako neživotná, pouze u zastaralého tvaru dnové se píše –i. Dnové se krátili. Dny/dni ubíhaly. Podstatné jméno dítě má v j. č. tvar středního rodu, ale v č. mn. Tvar ženského rodu děti, a tedy i shodu v ženském rodě. Děti se skvěle bavily.

B Tvoří-li podmět několik souřadně spojených jmen, řídí se psaní –i nebo –y těmito pravidly. Je-li mezi podstatnými jmény alespoň jedno rodu mužského životného, píše se –i. Záleží však i na postavení podmětu vzhledem k přísudku. Předchází-li podmět před přísudkem, píše se –i vždy: Martina a Ivo šli do kina. Následuje-li podmět za přísudkem, je možná shoda i podle nejbližšího jména několikanásobného podmětu, pokud je toto jméno v množném čísle: Do kina šli dívky i chlapci. Do kina šly dívky i chlapci. 2. Není-li mezi jmény v podmětu jméno mužského rodu životného, píše se –y. Knihy a sešity ležely na stole.

Je-li v několikanásobném podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno z nich v čísle jednotném, píše se pak –y. Kůzle a jehně se pásly na zahradě. Vedle toho přídavného jména a příčestí mohou ovšem mít v přísudku i tvary jednotného čísla nebo množného čísla středního rodu, pokud to podmět umožňuje. Do kina šel Petr i Iva. Na dvoře běhala koťata a kuřata.

C Mluvnická shoda se uplatňuje vždy tehdy, nabízí-li se mluvnický rod podmětu jako zřejmý a jednoznačný. Jinak nastupuje tzv. shoda podle smyslu a psaní –i nebo –y se řídí těmito zásadami: Ve větách s podmětem vyjádřeným osobním zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa píše se –i nebo –y podle toho, zda se vztahuje k osobám rodu mužského, nebo rodu ženského, tj. uplatňuje se zřetel k přirozenému rodu podmětu: Pochopily jsme to.(ženy) Nepochopili jsme to.(muži a ostatní případy) 2. Ve větách s podmětem všeobecným(někdo, lidé) je shoda vždy podle rodu mužského životného: Nechtěli tomu uvěřit.

3 Ve větách s podmětem slovně nevyjádřeným má přísudek shodu S podstatným jménem, které se vyrozumívá jako podmět na základě toho, že je užito v oslovení: Kam jste to, holky, uklidily? b) Podle přirozeného rodu podmětu ve větě předcházející: Přišlo mnoho žen, všechny chtěly pomoci. c) S podstatným jménem, kterého je užito ve větě předcházející v jiném než 1. pádě. Davy lidí procházely ulicemi, provolávali/y hesla.

D Několikanásobný podmět obsahující jména živých bytostí různého rodu může být vyjádřen též nesouřadně. Pokud pak jsou příčestí a jmenný tvar přídavného jména v čísle množném , -i nebo –y se píše podle obdobných zásad jako při vyjádření souřadném: Podmět předchází před přísudkem: Jana s Martinem přišli včas. Jana s Martinem přišla včas. 2. Následuje-li podmět za přísudkem, je obvyklá shoda s prvním jménem (v 1. pádě): Zůstaly studentky i s učiteli?

Děti běhal- po zahradě. Petrov- rodiče se vrátil- v sobotu Děti běhal- po zahradě. Petrov- rodiče se vrátil- v sobotu. Hana s Petrem šl- do kina. Dívky a chlapci šl- do kina. Chlapci a dívky šl- do kina. Do kina šl- chlapci a dívky. Do kina šl- dívky a chlapci. Věděl- to všichni. Eva s Marií přišl- sam-. Chlapci byl- doma celý večer sam-. Vás jsme nepozval-. Zůstal- s nám- manželé Novákov-. Po dvoře běhal- kuřata.

Děti běhaly po zahradě. Petrovi rodiče se vrátili v sobotu. Hana s Petrem šli do kina. Dívky a chlapci šli do kina. Chlapci a dívky šli do kina. Do kina šli chlapci a dívky. Do kina šly/i dívky a chlapci. Věděli to všichni. Eva s Marií přišly samy. Chlapci byli doma celý večer sami. Vás jsme nepozvali. Zůstali s nám manželé Novákovi. Po dvoře běhala kuřata.

Učitelky a děti šl- na v-cházku Učitelky a děti šl- na v-cházku. Dívky se na výlet velmi těšil-, proto vstal- již brz- ráno. Ledoborce si raz-l- cestu mezi kram-. Ve v-běhu pobíhal- antilop-, v klecích se povaloval- lv- a lv-ce. Všichni obdivoval- plaz-. Maminka s babičkou nachystal- na stůl cukrov-. Mrzl- m- uši a ruce. Ps- a štěňata pobíhal- po dvoře. Hudebníci naladil- své nástroje. Housle krásně hrál-. Děti pozoroval- koťata, která si hrál-. Koně táhl- povoz. Rodiče se vrátil- z dovolené. Ovčáci pásl- ovce, jejich ps- obíhal- kolem stáda. Dni se krátil-.

Učitelky a dti šly na vycházku Učitelky a dti šly na vycházku. Dívky se na výlet velmi těšily, proto vstaly již brzy ráno. Ledoborce si razily cestu mezi krami. Ve výběhu pobíhaly antilopy, v klecích se povalovali lvi a lvice. Všichni obdivovali plazy. Maminka s babičkou nachystaly na stůl cukroví. Mrzly mi uši a ruce. Psi a štěňata pobíhali po dvoře. Hudebníci naladili své nástroje. Housle krásně hrály. Děti pozorovaly koťata, která si hrála. Koně táhli povoz. Rodiče se vrátili z dovolené. Ovčáci pásli ovce, jejich psi pobíhali kolem stáda. Dni se krátily.

Použitá literatura MARTINCOVÁ, Olga a kol. Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2011, ISBN 176-1112-11.