OSV jako samostatný předmět Mgr. Jana Trojanová koordinátorka tvorby ŠVP Gymnázium INTEGRA BRNO
RVP - ŠVP OSV jako jedno z šesti průřezových témat OSV jako jedno z šesti průřezových témat RVP jsou dané tématické okruhy RVP jsou dané tématické okruhy možné OSV (PT) učit integrovaně, formou projektu, kurzu, semináře či samostatně jako předmět možné OSV (PT) učit integrovaně, formou projektu, kurzu, semináře či samostatně jako předmět rozložení - základní škola / rozložení - základní škola / osmileté gymnázium osmileté gymnázium
Osobnostní a sociální výchova jako předmět zařazena do 1. a 2. ročníku nižšího stupně s 1- hodinovou dotací /týdně zařazena do 1. a 2. ročníku nižšího stupně s 1- hodinovou dotací /týdně důvod – žáci z různých škol, nové vazby, nový kolektiv důvod – žáci z různých škol, nové vazby, nový kolektiv v ŠVP má svoje místo (tématický plán s dílčími výstupy, provázanost s jinými PT, předměty) v ŠVP má svoje místo (tématický plán s dílčími výstupy, provázanost s jinými PT, předměty) učíme formou bloku i každý týden učíme formou bloku i každý týden
OSV jako samostatný předmět prima – vzájemné poznávání, vznik nového kolektivu, vytváření pravidel, spolupráce, mezilidské vztahy, … zaměřeno více na osobní a sociální rozvoj prima – vzájemné poznávání, vznik nového kolektivu, vytváření pravidel, spolupráce, mezilidské vztahy, … zaměřeno více na osobní a sociální rozvoj sekunda – prioritou je sociální a morální rozvoj (s prvky etické výchovy) sekunda – prioritou je sociální a morální rozvoj (s prvky etické výchovy)
Realizace OSV mimo lavice … Týdenní seznamovací pobyt v září (prima- sekunda) Týdenní seznamovací pobyt v září (prima- sekunda) Noc s knihou Noc s knihou Toulky historickým Brnem Toulky historickým Brnem Jak se rodí večerníčky Jak se rodí večerníčky Plavba Baťovým kanálem … Plavba Baťovým kanálem …
Reflexe – rozdílné vnímání prima je prima … (věk, chuť si „hrát“, poznávat sebe i ostatní, děti jsou přirozeně tvořiví) prima je prima … (věk, chuť si „hrát“, poznávat sebe i ostatní, děti jsou přirozeně tvořiví) sekunda … přednost by raději dali naukovým předmětům (ne všichni) – souvisí s věkem sekunda … přednost by raději dali naukovým předmětům (ne všichni) – souvisí s věkem rodiče … OSV jako součást VkO rodiče … OSV jako součást VkO
Zamyšlení nebo výzva? Ponechat si na změnu a řešení ještě jeden rok ? Ponechat si na změnu a řešení ještě jeden rok ? Připravovat program, který bude pro žáky více přitažlivý ? Připravovat program, který bude pro žáky více přitažlivý ? Učit jako předmět pouze v primě a dále integrovat do jiných předmětů ? Učit jako předmět pouze v primě a dále integrovat do jiných předmětů ? ??? ???
Děkuji za pozornost. Přeji vám všem hezký den. Mgr. Jana Trojanová Mgr. Jana Trojanová