Jana Pěnčíková FF UK AAA & ČJL, 3. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Digitální učební materiál
Základní syntaktické pojmy
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Modální- způsobová slovesa
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Větné členy, základní větné členy
Neohebné slovní druhy Český jazyk - 7. ročník.
Grafické znázornění věty jednoduché
Německá gramatika – slovosled
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Zvláštnosti větné stavby
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Větné členy PŘÍSUDEK.
Slovesa modální a fázová
ČÁSTICE Mgr. Michal Oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Tvarosloví – slovní druhy
UDINE Lingua ceca I LM ZS 2013/2014 Božena Bednaříková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Funkční styl odborný.
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Jana Pěnčíková FF UK AAA & ČJL, 3. ročník Příslovečné určení zřetele vyjádřené infinitivem stejným jako verbum finitum Zapnout se zapne. Jana Pěnčíková FF UK AAA & ČJL, 3. ročník

Prototyp konstrukce Zapnout se zapne. INF VF Zapnout se nezapne. INF negVF Zapnout to se zapne. INF to VF Zapnout to se nezapne. INF to negVF

Komentář z faceboku (…) M.Z.: definitivne se mi sekl mobil..:( takze tak mno..:( A.B.: a co se s nim stalo??? M.Z.: proste se sekl, zapnout se zapne,ale neodemkne se..:( :'( to se uz potom znovu sekne, a takhle je to uz vic jak hodinu..:(

Příslovečné určení zřetele AdvZ vyjadřuje, vzhledem k čemu platí výraz řídící omezuje absolutní platnost, vymezuje jistou oblast, stránku děje, který je vyjádřen členem dominujícím adverbiále: syntaktický vztah adjunkce, determinace

AdvZ vyjádřené INF – parafráze s dějovým substantivem Fungovat to funguje. „Po stránce fungování to funguje.“ Pozdravit, to on pozdraví. „Pokud jde o pozdravení, tak to on pozdraví.“

Význam pro moravské mluvčí přijatelná a smysluplná konstrukce 2 významy: Zapnout se zapne. (omezení, zřetel) Bát se nebojí. (důraz, navození) – ?

Korelace v jiných jazycích Maďarština: Szül-ni szül-t de halad-ni nem halad-t. rodit-INF rodit-PST.3SG ale postoupit-INF neg postoupit-PST.3SG „Rodit rodila, ale postoupit [v psaní disertace] nepostoupila.“

Polština: Zda-ć zda-ła ale lepiej mog-ło by-ć. složit-INF   složit-PST.F  ale   lépe    moci-PST.N   být-INF „Složit [zkoušku] složila, ale mohlo to být lepší.“

Zna-ť to ne znaj-u. Ruština: znát-INF to NEG znát-PRS.1SG „Vědět to nevím.“

Slovenština: Bá-ť sa ne-boj-í. bát-INF se NEG-bát-PRS.3SG „Bát se nebojí.“

Jak je konstrukce hodnocena? FRANTIŠEK TRÁVNÍČEK: Mluvnice spisovné češtiny II VLADIMÍR ŠMILAUER: Novočeská skladba JOZEF RUŽIČKA: Skladba neurčitku v slovenskom spisovnom jazyku FRANTIŠEK KOPEČNÝ: Základy novočeské skladby KAREL SVOBODA: Infinitiv v současné spisovné češtině Akademická mluvnice češtiny III MIROSLAV GREPL – PETR KARLÍK: Skladba češtiny Encyklopedický slovník češtiny

ŠMILAUER: Novočeská skladba infinitivní věta zřetelový ráz infinitiv důrazový (intenzivní) má povahu samostatného větného členu

RUŽIČKA: Skladba neurčitku v slovenskom spisovnom jazyku vytčený větný člen, důrazový neurčitek východiskem a jádrem výpovědi je stejný děj, vyjádřený stejným slovesem (téma – INF, réma – VF) INF není spojený se zbytkem věty žádným syntaktickým vztahem a nemá platnost větného členu jde o důrazné vyslovení jádra výpovědi

TRÁVNÍČEK: Mluvnice spisovné češtiny II oznamovací nebo tázací věta s příslovečným určením zřetelovým označení zesilovací, důrazový, intenzivní infinitiv je podle Trávníčka nevýstižné

KOPEČNÝ: Základy novočeské skladby konstrukci považuje za adverbiální určení zřetelové zřetelové určení je psychologickým podmětem (představové východisko věty)

SVOBODA: Infinitiv v současné spisovné češtině samostatný infinitiv navozovací (pojmenovává obsah, aby jej navodil, uvedl na mysl) nevstupuje do větného vztahu, nemá funkci determinační uvádí děj, jehož konání mluvčí popírá nebo potvrzuje nemá příslovečný význam

SVOBODA: Infinitiv v současné spisovné češtině rozlišuje 2 typy: Vidět jsem ho neviděl. (pokleslý INF navozovací, automatizací ztratil samostatnost) Číst, to čtu. (větší samostatnost, pauza, to – navozovací částice nebo odkazovací zájmeno) infinitiv číst neomezuje výpověď čtu se zřetelem ke čtení nutné rozlišovat: Pokud jde o vaši práci, jsem spokojen. (zřetelová věta) Pokud jde o hudbu, měl jsem ji vždy rád. (navozovací věta)

Mluvnice češtiny III věty zřetelově vymezovací AdvZ se sbližuje s tématy vytčených větných členů, prostředek vyčlenění tématu věty zřetelově vymezovací (antepozice, interpozice, prepozice) věty navozující téma výpovědi (tematická platnost vyžaduje, aby byly v prepozici)

GREPL & KARLÍK: Skladba češtiny zřetelově vymezovací určení, prostředek vyčlenění tématu. Encyklopedický slovník češtiny (Karlíkovo heslo „infinitiv“) AdvZ inf – INF nesamostatný, syntakticky nezačleněný, navozovací

Distribuce Typy predikátů Prozatím škála gramatičnosti

Vidové preference OK Fungovat to funguje. ?? Fungovat to fungovat bude. ?? Fungovat to bude fungovat. OK Vytrhnout mu ten zub nevytrhne. ?? Trhat ten zub trhat nebude. ?? Trhat ten zub nebude trhat.

INF a VF – ne úplně identické Opravit to opravil. Opravovat to opravoval. ? Opravovat to opravil. ? Opravit to opravoval. ? Analyzovat to nezanalyzuješ. ?? Malovat se nenamalovala.

Modální slovesa ?? Mít tam chodit nemám. ?? Muset pracovat nesmím. ?? Muset pracovat musím. ?? Muset pracovat nemusím. ?? Smět tam jít nesmím. ? Chtít spát nechci.

Elipsy jsou gramatické Fázová slovesa ? Přestat krást nepřestal. ?? Začínat studovat práva nezačínám. Elipsy jsou gramatické Muset nemusíš, ale mohl bys. Přestat nepřestal.

Být Existenciální * Být strašidla nejsou. Spona ?? Být hodný, to tedy není. (Pavouk?) *Být hmyz to není. ?? Být sychravo není.

Složené predikáty ? Mít plán nemám. ?? Dát se do práce nedal.

Aktuální členění výpovědi Svítit lampa svítí. ? Lampa svítit svítí. * Svítit svítí lampa.

Délka výpovědi Zbarvit se to nezbarvilo. ? Zbarvit se nám roztok bohužel nezbarvil.

TO částicové (vyprázdněné, není větným členem) koreferenční (podmět, předmět) Vidět to neviděl. (předmět) (Vidět ho neviděl.) Chátrat to nechátrá. (podmět) (Chátrat dům nechátrá.)

Dosavadní závěry záležitost jazykového kontaktu – přejímání syntaktických struktur (čeština, maďarština, polština, slovenština, ruština, [litevština]) pravděpodobně není možné infinitivní AdvZ vytvořit univerzálně z jakéhokoliv typu predikátu provést dotazníkové šetření nutné vymyslet testy (parafráze, možná srovnání s jinými AdvZ?) Je INF součástí větné struktury? Je zapojen do syntaktických vztahů?

Literatura GREPL, M. – KARLÍK, P: Skladba češtiny. Olomouc: Votobia 1998, s.286–287 KOPEČNÝ, F: Základy české skladby. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1958, s. 230. RUŽIČKA, J.: Skladba neurčitku v slovenskom spisovnom jazyku. Bratislava: Vydavatelstvo Slovenskej akademie vied 1956, s. 173–174. SVOBODA, K: Infinitiv v současné spisovné češtině. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd 1962, s.36–43. ŠMILAUER, V: Novočeská skladba. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, s. 307. (1. vyd. 1947) TRÁVNÍČEK, F.: Mluvnice spisovné češtiny II (Skladba). Praha: Melantrich 1949, s. 788. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002. („infinitiv“) Mluvnice češtiny III. Praha: Academia 1987, s. 125, 501–502.

Děkuju! jana.pencikova@centrum.cz