pplk. JUDr. Martin BOHMAN Policejní akademie ČR v Praze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Sociální správa - prosinec
Veřejná moc a veřejná správa
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost
Company LOGO Konference „Modernizace veřejné správy 2007 – 2013“, Plány v oblasti zefektivňování veřejné správy Ministerstvo vnitra ČR.
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní registry veřejné správy
Veřejná správa – úvod.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
REFORMA POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY 10 pilířů Ivan Langer.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Dějiny slovenského práva II. Ladislav Vojáček
Policie České republiky
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Správa bezpečnosti státu
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Organizace Státní správy
Reforma Policie ČR Ivan Langer ministr vnitra. Proč? priorita programového prohlášení vlády ČR priorita Ministerstva vnitra maximální otevřenost, komunikace,
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Organizační členění ÚO
Členění a organizace veřejné správy
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Kontrola veřejné správy I.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Veřejná správa.
II. Státní policie: prameny úpravy, činnost, organizace, postavení policisty, služební poměr, ochrana před jednáním policie a kontrola policie.
Státní správa Petr Machala.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Státní správa.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Organizace veřejné správy
Organizace veřejné správy
Jakub Alexa Zita Dostálová
Ekonomika vnitřní bezpečnost státu POLICEJNÍ SLUŽBY.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ projekt spolufinancovaný z programového období Integrovaný operační program (IOP)
Dějiny a organizace archivnictví v českých zemích v letech
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2013 Praha, 13. února února 2014.
Přehled o činnosti a výsledcích útvarů služby pořádkové policie za rok 2009 a porovnání s rokem plk. Mgr. Petr SEHNOUTKA ředitel.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
KŘP Středočeského kraje prezentace vnější služby Praha,
Mezinárodní policejní akce na železnici 24–BLUE
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Kybernetická kriminalita
Policie České republiky
Organizace veřejné správy
10 pilířů reformy Policie ČR
„Policejní reforma dostala zelenou!“
Reforma policie Největší změna za posledních 50 let
Obnova HW (serverová část) v rámci systému NS-VIS projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
„Policejní reforma dostala zelenou!“
Organizace veřejné správy blok č. 1
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Přehled o činnosti a výsledcích útvarů služby pořádkové policie za 1
Příprava občanů k obraně státu …
Transkript prezentace:

pplk. JUDr. Martin BOHMAN Policejní akademie ČR v Praze Policie ČR pplk. JUDr. Martin BOHMAN Policejní akademie ČR v Praze

Pojem „policie“ policie – z řec. polis, resp. politeia v současnosti má 2 významy: činností, tj. P. jako správa institucionální, tj. P. jako subjekt speciální policejní terminologie

Historie policie úvod období I. republiky (1918 – 1939) - rakousko-uherské uspořádání, státní + komunální policie a četnictvo, - zal. jsou Mezin. komise kriminální policie (1923) a Všeobecná kriminální ústředna (1929) Protektorát Čechy a Morava (1939 – 1945) - jakoby suverénní vnitro bezpečnostní aparát, podřízený něm. okupační správě, zpravodajství zajišťovaly něm. bezpečnostní orgány Československo (1945 – 1989) - sjednocení složek do SNB (VB, StB, Pohotovostní sbor) - změny v „policejní“ legislativě (1945,1947, 1948, 1965, 1974) Československo po roce 1989 - zrušení StB a SNB, vznik FPS (1991), později Policie ČR

Policie ČR zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii ČR Policie ČR (dále jen PČR) je ozbrojený bezpečnostní sbor plní úkoly ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, zejména (§2/1-4): … PČR v rámci Bezpečnostního systému ČR: PČR je jedním z hlavních prvků bezp. systému* PČR je základní složkou Integrovaného záchranného systému (viz diagram) * spolu s AČR, HZS ČR, ZZS a VP

Policie ČR jako součást IZS

Organinzace ústředním orgánem státní správy pro vnitřní věci, zejm. pro veřejný pořádek a bezpečnost ve vymezeném rozsahu, krizové řízení, civilní nouzové plánování, ochranu obyvatelstva a IZS – vnitřní rozměr bezpečnosti ČR – je Ministerstvo vnitra ČR (dále MV ČR) od roku 2006 je v jeho čele MUDr. Mgr. Ivan Langer Policie ČR (dále PČR) je podřízena MV ČR; policejního presidenta jmenuje do fce. ministr, kterému je také policejní president odpovědný za výkon své funkce PČR působí na celém území státu PČR je tvořena Policejním prezidiem ČR, útvary s celostátní působností a útvary s územně vymezenou působností další členění stanoví ministr vnitra na návrh policejního presidenta stanoví členění PČR od roku 2007 stojí v čele PČR plk. Mgr. Oldřich Martinů

Organizační struktura PČR Policejní prezidium ČR policejní president - odb. mezinár. pol. spolupráce - spec. činnosti a koord. - hosp. org. odd. - ALO - odb. vnitřní kontr. - úřad SKPV (ÚSKPV) - kynologie a hipologie - skup. spec. čin. a koord. ekon útvarů - PIS - bezp. odd. atd. - odbor obecné kriminality - řed. pořád. a žel. služby - odd. ekon. plán. a analýz - správa a kontr.os.údajů - odbor hospodářské kriminality - řed. dopr. služby - odd. centr. nákupů - kancelář podpory kvality - odbor krim. analýz a informatiky - řed. služby spr. čin. - hosp. správa - KŘ a bezp. ochrana objektů - odbor pátrání atd. - pyrotechnický odb. atd. - atd. - operační odd. atd. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- - ÚOOZ SKPV - ÚOÚČ ochranné služby - URNA - ÚO korupce a fin. krim. SKPV - ÚOPČR ochranné služby - NPC SKPV - letecká služba - ÚDaVZK SKPV - služba ciz. a pohr. policie - Útvar zvl čin. a Útvar spec. čin. SKPV atd. náměstek PP pro trestní řízení náměstek PP pro uniformovanou policii náměstek PP pro ekonomiku kancelář PP PČR útvary s působností na celém území ČR PČR útvary s územně vymezenou působností okresní, městská a obvodní ředitelství správy krajů, správa hl. m. Prahy

Policie ČR a její služby služba kriminální policie a vyšetřování služba pořádkové a železniční policie služba dopravní policie letecká služba služba správních činností ochranná služba služba cizinecké a pohraniční policie služba rychlého nasazení

Policista a jeho povinnosti a oprávnění počet příslušníků PČR: skutečný – 42 124 (cca 10 % žen); tabulkový – 47 415 počet o.z. u PČR: skutečný / tabulkový – 11 000 (k 1.1.2008) příslušníci PČR jsou ve služebním, tedy veřejnoprávním poměru (zák. 361/2003 Sb. – viz dále) podmínky pro vstup k PČR povinnosti (např. dbát cti; poučit; zakročit i mimo službu; výzva, mlčenlivost) oprávnění (např. vysvětlení+totožnost; zajištění; odebrat zbraň; prohlídka dopr. prostředku; zákaz vstupu; vstup do živnostenských provozoven; otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor; použití podpůrných oper. pátracích prostředků aj.)

Mezinárodní policejní spolupráce odbor mezinárodní policejní spolupráce Interpol Sirene Europol odd. pro zahraniční styky CEPOL a další

Kontrola činnosti PČR občanská kontrola: legislativní proces, rozpočet, kontrola ministra, kontrolní orgány parlamentu, další mechanizmy vnitřní kontrolní mechanizmy: odbor vnitřní kontroly, Inspekce ministra vnitra, (Generální inspekce ?)

globální aspekt národní aspekt Reforma PČR globální aspekt národní aspekt

Vnitřní bezpečnost na přelomu 20. a 21. století globalizační a integrační procesy ↓ ↓ ↓ trendy v bezpečnostním prostředí ↓ ↓ ↓ KLASICKÝ MODEL zajišťování BEZPEČNOSTI (stát je jediný a privilegovaný referenční objekt bezpečnosti) ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ rozšiřování konceptu bezpečnosti („Extended Concept of Security“) ↓ ↓ ↓ mezinárodní model ↓ klasický národní model regionální model PARTICIPAČNÍ MODEL BEZPEČNOSTI REFORMA BEZPEČNOSTÍHO SYSTÉMU (Policie)

Důvěra veřejnosti v bezpečnostní orgány Zdroj: http://www.domaci.ihned.cz (zpravodajský server Hospodářských novin)

Reforma PČR – 10 pilířů

1. pilíř – Působnost, pravomoci PČR odstranit servisní služby soukromým a veřejným subjektům – tzv. „odbřemenění“ policie př.: kulturní, sportovní a společenské akce; dopravní nehody; měření rychlosti; zkoušky přítomnosti alkoholu a OPL v organizmu; přeprava osob na záchytky; eskorty; doručování písemností; asistence soudních exekutorů; atd. rozšířit pravomoci občanských zaměstnanců PČR (zejm. na úseku správních činností) rozšířit pravomoci dalších subjektů

2. pilíř – PČR, partner dalších orgánů státu; nové územní a organizační členění Stávající územní uspořádání PČR, tj. 14 VÚSC a 8 PČR správ krajů. Plánované územní uspořádání PČR, tj. 14 VÚSC=14 PČR správ krajů (k 1.1.2012)

3. pilíř – Ekonomické postavení policie racionalizace ekonomických procesů decentralizace ekonomická samostatnost krajských správ PČR, tj. krajské správy budou organizačními složkami státu a účetními jednotkami

4. pilíř – Vnitřní a vnější kontrola reforma Inspekce ministra vnitra? vznik Generální inspekce? parlamentní kontrola policie?

5. pilíř – vzdělávání nedostatečná práce s lidskými zdroji, včetně procesu vzdělávání základní odborná příprava sjednocení odpovědnosti za policejní školství (PP ČR) Policejní akademie ČR (fakulty) těsnější sepjetí s praxí rotace mezi posty na policejních školách a v policii samotné důraz na jazyk. a manažer. vzdělávání

6. pilíř - Služební zákon, práce s lidmi

7. pilíř – Projekt 1000, vstřícná tvář policie aneb community policing v podmínkách PČR www.p1000.cz →

Vstřícná tvář Policie ČR →

Vstřícná tvář Policie ČR →

8. pilíř – Nová struktura neuniformované policie duplicita velitelských funkcí u SKPV zlepšení koordinace a ujednocení metodického vedení trestního řízení omezení výkonu vyšetřování tr. čin. (sazba do 3 let) pořádkovou službou PČR reorganizace útvarů SKPV (ÚOOZ, NPC, ÚOKFK) informační systémy (dnes asi 30) absence analytického informačního systému (poznatkového fondu)

9. pilíř – Elektronizace práce množství informačních systémů zastaralé HW vybavení vybavenost policistů v terénu elektronická komunikace absence elektronického trestního spisu mezi OČTŘ

10. pilíř - Debyrokratizace odstranění „nepolicejních“ činností interní akty řízení – formalizovaný styl řízení transformace, resp. zrušení tzv. čárkového systému policejní statistiky

Reformy policejních sborů v Evropě posilování mezinárodní a regionální spolupráce reforma německé policie nizozemská dálniční policie změny ve Spojeném království

Dotazy & diskuze

MBohman@polac.cz MBohman@seznam.cz Děkuji za pozornost MBohman@polac.cz MBohman@seznam.cz