M O N O S A C H A R I DY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
S A C H A R I D Y IV. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
PaedDr. Jiřina Ustohalová
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
Monosacharidy Cukry.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
chemické složení organismů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY II.
SACHARIDY CUKRY RZ
Glukosa a její vznik.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
VY_52_INOVACE_ZBP1_5064VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
S A C H A R I D Y II. Monosacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová.
Cukry Alice Skoumalová.
Monosacharidy Hexosy Fischerovy vzorce D - galaktosa D - glukosa 2 4
Příjemce podpory – škola:
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
Sacharidy - I. Obsah: Výskyt, vznik, význam sacharidů Rozdělení sacharidů Monosacharidy – názvosloví Monosacharidy – reakce Monosacharidy zástupci.
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
CHEMIE - Disacharidy Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Cukry Alice Skoumalová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Vlastnosti sacharidů
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
MONOSACHARIDY TERMINOLOGIE OPTICKÁ IZOMERIE TYPY VZORCŮ
= přeměna látek a energií
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

M O N O S A C H A R I DY

Monosacharidy jsou polyhydroxykarbonové sloučeniny s nevětveným řetězcem a nejméně 3 atomy C Obecný vzorec C6H12O6 Název - úplný, zkrácený glukosa, Glc

Monosacharidy Jsou ve vodě snadno rozpustné, sladké chuti a lehce vstřebatelné. Slouží především ke krytí energetických potřeb. Pentózy a jejich fosforečné estery se vyskytují v DNK a RNK Hrají důležitou úlohu v jejich syntéze. Jinak se vyskytují v semenech rostlin, zejména v obalových vrstvách. Hexózy se na využívání energie podílejí rozdílně. Manóza a galaktóza nemají. větší význam ve výživě lidí. Galaktóza je součástí mléčného cukru - laktózy. Fruktóza je součástí řepného cukru - sacharózy a je rovněž obsažena v ovoci. Hlavní význam ve výživě člověka má glukóza. glukosa

Výskyt - volné - sloučené s jinými látkami Vznik - jsou syntetizovány z jednodušších látek foto- syntézou, glukoneogenezí - u rostlin metabolickou drahou z lipidů, z AK v těle živočichů Význam - poskytují při metabolickém rozkladu energii potřebnou pro průběh biologických pochodů - jsou základní složkou NK - jsou důležitou součástí složených lipidů

Složení medu Co obsahuje náš med?

Přehled D - mannosa D - galaktosa D - fruktosa

D – glukosa (Glc) aldohexosa hexosy D – glukosa (Glc) aldohexosa D – mannosa (Man) D – galaktosa (Gal) D – fruktosa (Fru)

Vlastnosti monosacharidů fyzikální - krystalické látky - rozpustné v H2O - různá sladkost - otáčejí rovinu polarizovaného světla

GLUKOSA (hroznový cukr), C6H12O6 - bílá krystalická ve vodě rozpustná látka sladké chuti - je v medu, hroznech, ovoci - výtečná živina pro všechny tkáně těla - v krvi 3,3 – 5,6 mmol/l - při 200º C přechází v karamel - vyrábí se hydrolýzou škrobu - snadno podléhá kvašení a) lihové – výroba lihu, brambory, obilí b) mléčné – vznik kyseliny mléčné, kyselé zelí, svalová námaha

Využití glukosy součástí „umělé výživy“ podávané nemocným osobám přímo do žil koncentrace glukosy je udržována na stálé hodnotě, porušení vede k nemoci „cukrovce“.Glukosa se vylučuje močí, její přítomnost se zjišťuje rozborem moči v lékařských laboratořích. k výrobě ethanolu,vitamínu C, kyseliny citronové

Fruktosa (ovocný cukr) C6H12O6 nejsladší sacharid je nestravitelný, pro většinu tkání může být využit teprve po přeskupení v játrech na glukosu nachází se především v medu a také v ovocných šťávách