Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč přímá, nepřímá, nevlastní přímá, polopřímá
Advertisements

POLOHOVÁNÍ RANĚNÝCH Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Základní právní pojmy (2)
Slogan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777
Shoda přísudku s podmětem
Absolutní majetková práva
Obchodní korporace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Laswellův komunikační model
Masová komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Národnostní menšiny v médiích
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Gramatika Přídavná jména II
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Prostě sdělovací styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Charakteristika češtiny
Zpravodajství a tvorba zprávy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název, který upoutá Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Reklamní text Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Nepravidelnosti větné stavby
Dědické právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Historie České televize
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ústavní právo Moc zákonodárná Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název DUM Střední odborná škola a střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tvoření slov - pravopis
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Básnické tropy a figury
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Brief Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Mediaplan Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Typy zpravodajství Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Veřejnoprávní a soukromá média Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Copywriting Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Zvláštnosti větné stavby
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Občanské soudní řízení
Měření sledovanosti Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Event management Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Figury II Marcela Jurková.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odchylky od větné stavby
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Transkript prezentace:

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě

Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_10_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Skladba Téma Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Ročník 3. ročník Datum tvorby 1. 3. 2013 Anotace DUM je zaměřen na seznámení s netypickými jevy v české skladbě. Žáci by měli pochopit rozdíl mezi zvláštností a chybou ve výstavbě větného celku a své znalosti zhodnotit při tvorbě slohové práce. Metodický pokyn Výklad učitele + samostatná práce, popř. ujasnění – viz. dále

Metodické pokyny: 1. část prezentace (5. - 10. snímek) je výkladová 2. část prezentace je zaměřena na opakování probíraných jevů: žáci plní zadané úkoly učitel vyzve žáky ke kontrole – odhalení chyb + jejich případné ujasnění 11. snímek: pojmenování jevu se objeví po kliknutí na větný celek 12. – 13. snímek: kliknutí na větu – pojmenování jevu, kliknutí na otazník – odstranění nedostatku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě

Zvláštnosti větné stavby Oslovení Co děláš, Jano? Citoslovce Br, to je zima Samostatný větný člen Tam je krásně, na horách. (postpozice) Hudba, ta dovede potrápit. (antepozice) Vsuvka Já jsem to, pokud vím, neudělal.

Osamostatněný větný člen Držela v rukou dopis. Od Petra. Konečně. (ozvláštnění textu v umělecké literatuře) Musím za babičkou. Do nemocnice. (Doplněná výpověď) Elipsa Umíš (hrát) na klavír? Apoziopeze (nedokončená věta) Utíkejte, nebo vás…

K začátku výpovědi se mluvnicky nenáležitě připojí zbytek textu Chyby ve větné stavbě Anakolut (vyšinutí z větné stavby) K začátku výpovědi se mluvnicky nenáležitě připojí zbytek textu Děti, když šly do školy, bylo jim smutno. Děti, když šly do školy, byly smutné. Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Člověku, když není opatrný, se hned něco ztratí.

Spřežení dvou různých vazeb slovesa či jiného dějového slova Zeugma (zanedbání dvojí vazby) Spřežení dvou různých vazeb slovesa či jiného dějového slova Opovrhovala a nenáviděla ho. Opovrhovala jím a nenáviděla ho. Zajímali jsme se a také jsme četli nové knihy. Zajímali jsme se o nové knihy a také jsme je četli.

Kontaminace (směšování vazeb) Správná vazba slov je zaměněna s jinou – převzata od slova podobného významově Schopen k velkým věcem. Schopen velkých věcí. (schopen čeho – 2. pád + ochoten k čemu – 3. pád) Matka se osočila na toho člověka. Matka osočila toho člověka. (osopit se na koho – 4. pád + osočit koho – 4. pád)

Tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují (hlavně pádem) Atrakce (skladebná spodoba) Tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují (hlavně pádem) Spoustě lidem to nedojde. Spoustě lidí to nedojde. Vzhledem k nedostatku chemikáliím. Vzhledem k nedostatku chemikálií.

Pojmenuj zvláštnosti ve větné stavbě Pavlu, tu každý rád vidí. Samostatný větný člen Musím domů. Elipsa Okamžitě odejdi, nebo tě… Apoziopeze Fuj, to jsme se lekli. Citoslovce Pojedu do nemocnice. Do Brna. Osamostatněný větný člen Pane ministře, váš návrh zákona byl akceptován. Oslovení Stalo se to, zdá se mi, před třemi lety Vsuvka

Pojmenuj nepravidelnosti ve větné stavbě a odstraň je: Pes, pokud se k němu člověk chová dobře, lze považovat ze nejvěrnějšího přítele. Ve většině případech to tak chodí. Atrakce Anakolut Ve většině případů to tak chodí. Psa, pokud se k němu člověk chová dobře, lze považovat za nejvěrnějšího přítele.

Jarda se vždycky ptá a debatuje o nových vědeckých objevech Pořadatel zamezil vstupu nezletilých do sálu. Zeugma Kontaminace Jarda se vždycky ptá na nové vědecké objevy a debatuje o nich. Pořadatel zamezil vstup nezletilých do sálu.

Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9. MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN 80-902571-5-1. BARONE, Hana a kol. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 978-80-7358-084-1.