Prevence závažných havárií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Vnější havarijní plány Zóny havarijního plánování
Bezpečnostní management
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Dokumentace k zajištění BOZP
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Označování poplachových systémů EZS značkou CE
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Ochrana kritické infrastruktury
Prevence závažných havárií
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko-geologická fakulta, Institut geoinformatiky Stanovení možných dosahů závažné havárie s nebezpečnými.
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Nový zákon v prevenci závažných havárií
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Ing. Jana Vanková, Ing. Václav Komárek
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Dokumentace k zajištění BOZP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Ochrana půdy a lesa.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
ZÁKON O PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Prevence závažných havárií plk. Ing. Jana Neškodná 27.-28.3.2012 Červený kohout 2012 Hluboká nad Vltavou

Právní rámec Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií)

Navazující právní předpisy z pohledu HZS Zákon č. 133/1985 S., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o PO“) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o IZS“) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů

Zákon o prevenci závažných havárií Stanovení systému prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek s cílem snížit pravděpodobnost vzniku a omezit následky závažných havárií na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních a v jejich okolí. 4

Definice „závažné havárie“ Mimořádná, částečně nebo zcela neovladatelná, časově a prostorově ohraničená událost, například závažný únik, požár nebo výbuch, která vznikla nebo jejíž vznik bezprostředně hrozí v souvislosti s užíváním objektu nebo zařízení v němž je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována, a vedoucí k vážnému ohrožení nebo k vážnému dopadu na životy a zdraví lidí, hospodářských zvířat a životní prostředí nebo k újmě na majetku.

Definice „nebezpečná látka“ vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek, uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce I nebo splňující kritéria stanovená v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 tabulce II a přítomné v objektu nebo zařízení jako surovina, výrobek, vedlejší produkt, zbytek nebo meziprodukt, včetně těch látek, u kterých se dá důvodně předpokládat, že mohou vzniknout v případě havárie

Definice „objekt“ celý prostor, popřípadě soubor prostorů, v němž je umístěna jedna nebo více nebezpečných látek v jednom nebo více zařízeních, včetně společných nebo souvisejících infrastruktur a činností, v užívání právnických osob a podnikajících fyzických osob

Definice „zařízení“ technická nebo technologická jednotka, ve které je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována a která zahrnuje také všechny části nezbytné pro provoz, například stavební objekty, potrubí, skladovací tankoviště, stroje, průmyslové dráhy a nákladové prostory

Definice „provozovatel“ právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která užívá nebo bude užívat objekt nebo zařízení, v němž je nebo bude vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována nebezpečná látka v množství stejném nebo větším, než je množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu v části 1 sloupci 1 tabulky I nebo tabulky II, nebo který byl zařazen do skupiny A nebo skupiny B rozhodnutím krajského úřadu

Povinnosti PO a PFO, která užívá objekt nebo zařízení Zpracování „seznamu“ všech nebezpečných látek umístěných v objektu nebo zařízení. Přijetí všech nezbytných opatření k prevenci závažných havárií a omezení jejich následků na zdraví a životy lidí, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek. Navržení zařazení objektu nebo zařízení do příslušné skupiny. Zpracování příslušné dokumentace. Kontrolní činnost orgánů integrované inspekce. 10

Orgány státní správy Státní správu na úseku prevence závažných havárií v objektech nebo zařízeních, v nichž je umístěna nebezpečná látka, vykonávají a) ministerstvo, b) Ministerstvo vnitra, c) Český báňský úřad, d) Česká inspekce životního prostředí, e) krajské úřady, f) Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce, g) správní úřady na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva a integrovaného záchranného systému, h) krajské hygienické stanice.

Zařazení do skupiny Množství nebezpečné látky umístění v objektu nebo zařízení je menší nebo rovno 2 % množství NL uvedených v zákoně o PZH = protokolárně zaznamenat a uložit Množství nebezpečné látky umístění v objektu nebo zařízení je větší než 2 % množství NL uvedených v zákoně o PZH, ale menší než definované pro skupinu A = protokolárně zaznamenat, uložit a kopii zaslat na KÚ Množství NL definované zákonem pro skupinu A nebo B 12

Povinnosti provozovatele ve skupině A nebo B Podklad pro zpracování bezpečnostní dokumentace = Analýza a hodnocení rizik závažné havárie (bez analýzy a hodnocení rizika závažné havárie nelze schválit územně plánovací dokumentaci, vydat územní rozhodnutí, popřípadě stavební povolení nebo rozhodnutí o dodatečném povolení stavby, v případě, kdy územní rozhodnutí nebylo vydáno (§32 ZoPZH) Skupina A = Bezpečnostní program prevence závažné havárie (ke schválení KÚ – 3 měsíce před zahájením zkušebního provozu) Skupina B = Bezpečnostní zpráva a vnitřní havarijní plán, podklady pro stanovení zóny HP a zpracování VHP

Příklad subjektu v režimu dle zákona o PZH TOMEGAS s.r.o. Sídlo: Táborská 260, Milevsko - Manipulační sklad LPG, Okrouhlá u Branic Provoz: stáčení propan – butanu z ŽC, které jsou umístěny na vlečce, do stabilních zásobníků, odkud je pak plyn přečerpáván do autocisteren a rozvážen ke koncovým uživatelům. Zařazení ve skupině B, bezpečnostní zpráva, vnitřní havarijní plán, kontroly 1x ročně, posouzení požárního nebezpečí, vnější havarijní plán (zóna 1 km)

V provozovně se nachází tyto objekty a zařízení: 8x stabilní zásobníky na propan-butan včetně souvisejících rozvodných potrubí, kompresorové jednotky, čerpadla a stáčecích hadic, velín; max. 8 ŽC pro dovoz P-B od výrobce; autocisterny pro odvoz P-B ke koncovým odběratelům; V provozovně byl zahájen provoz dne 17.prosince 2004. V provozovně se také nachází montovaná dřevěná hala, ve které byla provedena v roce 2006 rekolaudace na víceúčelový sklad. V roce 2008 byla uvedena do provozu Plnírna lahví P+B. V roce 2009 došlo k rozšíření a přestavbě. Z důvodu zákazu užívání vydaného stavebním odborem městského úřadu Milevsko nebyl objekt využíván. Opětovné zahájení provozu se uskutečnilo v listopadu 2011.

Areál firmy Tomegas v Branicích

Havárie v areálu firmy Tomegas Ve čtvrtek dne 2. února 2012 v 18:37 hod. přijalo Krajské operační a informační středisko HZS Jihočeského kraje na tísňovou linku 112 zprávu o požáru v areálu firmy Tomegas v obci Branice na Písecku. Postupně byl vyhlášen II. stupeň poplachu a k požáru se dostavily JPO z celého okolí. V rámci řízení zásahu se postupovalo v souladu se schváleným vnějším havarijním plánem.

Před požárem

Plnírna tlakových lahví na propan-butan Zařízení plnírny bylo umístěno v ocelovém přístřešku s rozměry 5,6 x 14 m. Přístřešek byl sestaven z deseti modulů 2,8 x 2,8 m na samonosné ocelové konstrukci. Opláštění bylo provedeno trapézovým plechem. Střecha byla plechová. Objekt byl vybaven plnící vahou pro plnění lahví 2, 10 a 33 kg. Větrání plnírny bylo zabezpečeno nucenou výměnou 10-ti násobku objemu prostoru, a to vzduchotechnikou v nevýbušném provedení.

Zásobní část PB stanice tvořily dva nadzemní tlakové stabilní zásobníky o obsahu 13 a 32 m3. Zásobníky byly plněny stáčecí hadicí z AC na maximálně 85% jejich obsahu, tj. 5,5 a 13,6 tun propanu. Ze zásobníků probíhal odběr PB přes uzávěry a potrubní trasou čerpadlem PB až do plnírny. Zde obsluha plnila jednotlivé láhve.

Po požáru

Závěr V rámci prevence závažných havárií je nezbytná spolupráce mezi orgány integrované inspekce tak, aby požadavky na objekt nebo zařízení na sebe navazovaly i v rámci specifických oblastí orgánů státní správy.

Děkuji za pozornost. plk. Ing. Jana Neškodná HZS Jihočeského kraje 950 230 210, 602 460 980 jana.neskodna@jck.izscr.cz