Slovesný rod činný a Trpný

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Rozbory souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
Procvičujeme tvary sloves
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Slovesa.
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Přísudek.
Shoda přísudku s podmětem
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Číslovky.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
Slovesný rod.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jitka Havránková
Shoda přísudku s podmětem
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Slovesný rod činný a Trpný Aktivum - pasivum

Anotace Materiál tvoří 27 slidů, v nichž se žák seznámí s pojmy trpný a činný rod (aktivum a pasivum) a jeho formami cílová skupina: 7. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen převádět věty z aktiva do vhodné formy pasiv použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 7. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Slovesný rod činný a trpný Pozoruj následující věty a urči, ve které podmět skutečně vyvíjí nějakou činnost (něco dělá)? K jakým změnám ve větách dochází?

Slovesný rod činný a trpný Učitel často chválí Janu. Jana je často chválena učitelem.

Slovesný rod činný a trpný Učitel podmět často chválí přísudek Janu. předmět Jana podmět je chválena přísudek často učitelem. předmět

Slovesný rod činný a trpný Převrácený kamion zatarasil silnici. Silnice byla zatarasena kamionem.

Slovesný rod činný a trpný Převrácený kamion podmět zatarasil přísudek silnici. předmět Silnice podmět byla zatarasena přísudek převráceným kamionem. předmět

Slovesný rod činný a trpný Pražskou univerzitu založil r. 1348. Karel IV. Pražská univerzita byla založena r. 1348 Karlem IV.

Slovesný rod činný a trpný Pražskou univerzitu předmět založil přísudek r. 1348. Karel IV. podmět Pražská univerzita podmět byla založena přísudek r. 1348 Karlem IV. předmět

Slovesný rod činný a trpný V tomto úseku budou dopravu řídit policisté. V tomto úseku bude doprava řízena policisty.

Slovesný rod činný a trpný V tomto úseku budou řídit přísudek dopravu předmět policisté. podmět V tomto úseku bude řízena přísudek doprava podmět policisty. předmět

Slovesný rod činný a trpný Zachránil ho jeho pes (On) Byl zachráněn svým psem

Slovesný rod činný a trpný Zachránil přísudek ho předmět jeho pes. podmět (On) podmět Byl zachráněn přísudek svým psem. předmět

Slovesný rod činný a trpný slovesný tvar rodu činného = aktiva vyjadřuje, co činí osoba, zvíře nebo věc označená jménem v podmětu. Původce děje je tedy vyjádřen podmětem. slovesný tvar rodu trpného = pasiva vyjadřuje, co činí osoba, zvíře nebo věc, označená jménem, které není v podmětu. Původce děje tedy není vyjádřen podmětem.

Slovesný rod činný a trpný trpný rod je vyjádřen: a) opisným tvarem trpným, složeným z příčestí trpného a z tvaru slovesa být, bývat: je chválen, je chválena, byl chválen, bude chválen,… příčestí trpné (-n/-t-ové) se tvoří od sloves, která vyjadřují činnost a spojují se s předmětem: odměnit vítěze = vítěz byl odměněn; porazit soupeře = soupeř byl poražen b) zvratnou podobou slovesa, a to tvarem 3. os. č. j./mn. činného rodu se zvratným se: vysílá se, vyrábějí se, budou se vyrábět, vyráběly se

zvratný trpný rod = reflexivní pasivum sloveso se zvratným významem může mít i jiné významy, a proto ho nelze užít k vyjadřování trpného rodu, kdy by mohlo dojít k nedorozumění Žák se pochválil. znamená, že se žák pochválil sám, nikoliv, že byl pochválen zvratnému pasivu dáváme přednost pokud se jedná o děj právě probíhající

Zvratný trpný rod = reflexivní pasivum Akce se pořádá…. ANO Akce je pořádána… NE

Opisný trpný rod = opisné pasivum opisný tvar trpného rodu je běžnější u sloves, která pomocí přítomných tvarů vyjadřují děj budoucí vydat – vydán Kniha je vydána… ANO Kniha se vydává… NE

Zvolte vhodnou formu pasiva Na počátku zimy tato silnice (uzavřít). Na počátku zimy bude tato silnice uzavřena. Většina obchodů 1. ledna (zavřít-bud. čas). Většina obchodů bude 1. ledna uzavřena. Všechny brány na noc (zamykat). Všechny brány se na noc zamykají. Venkovní dveře (zamknout-min.č) na dva západy. Venkovní dveře se zamykaly na dva západy. Schůzka (přesouvat) na zítra. Schůzka se přesouvá na zítra. Toto žádost (zamítat). Tato žádost se zamítá.

Zvolte vhodnou formu pasiva Utkání (přerušit-min.č) na půl hodiny. Utkání se bylo přerušeno na půl hodiny. Všechno (vysvětlit-min.č.) ještě ten den. Všechno se vysvětlilo ještě ten den. Dítě okamžitě (operovat- min.č.) Dítě bylo okamžitě operováno. Tento film (uvést) v našich kinech příští měsíc. Tento film bude uveden v našich kinech příští měsíc. Vstup do obchodu se psy (zakázat). Vstup do obchodu se psy je zakázán.

Vstup do obchodu se psy je zakázán. Co je špatně??? vysvětli!!! Vstup do obchodu se psy je zakázán. 1. Jedná se o obchod, kde se prodávají psi a nesmí tam nikdo vejít 2. Jde o obchod, kam mohou pouze majitelé, nikoliv psi.

převeďte do vhodného pasiva Televize vysílá nový seriál. V červnu definitivně rozhodneme o vítězném návrhu. Dvůr Králové nad Labem založil roku 1270 Přemysl Otakar II. Naše hráče dosud nikdo neporazil. Vzorek nejprve vysuší a poté slisují. Tento gól rozhodčí nakonec uznal. Zaměstnanci návrh nepřijali. Některé podniky omezují výrobu. Janu zvolil kapitánkou mužstva. Tento týden kino promítá úspěšné české filmy. Dřevěné trámy napadl červotoč. Mnohé knihovny rozšiřují internetové služby. Věříme, že jsme vybrali nejlepší návrh. V televizi se vysílá nový seriál. V červnu se definitivně rozhodne o vítězném návrhu. Dvůr Králové nad Labem byl založen roku 1270 Přemyslem Otakarem II. Naši hráči nebyli dosud nikým poraženi. Vzorek se nejprve vysuší a poté slisuje. Tento gól byl nakonec uznán. Návrh nebyl zaměstnanci přijat. V některých podnicích se omezuje výroba. Jana byla zvolena kapitánkou mužstva. Tento týden se v kině promítají úspěšné české filmy. Dřevěné trámy byly napadeny červotočem. Internetové služby se rozšiřují v mnohých knihovnách. Věříme, že byl vybrán nejlepší návrh.

Vyber a uprav věty, kde by bylo vhodnější zvratné = reflexivní pasivum V sezoně jsou konány i noční prohlídky zámku. Díky internetu je možno zjistit, kde se zásilka nachází a kdy bude doručena. Tento pořad je vysílán každou neděli. Pro účastníky zájezdu je přichystáno překvapení. Pro účastníky zájezdu je chystáno překvapení. V jednání bude pokračováno odpoledne. Ještě není schváleno, zda bude stavěno další nákupní centrum. Dnes bylo probíráno nové učivo. Hlasy byly sčítány ručně, neboť sčítací program byl porouchán. Lanovka byly na chvíli zastavena. Žáci byli rozděleni do tří skupin. Bylo konstatováno, že tato skladba dokáže publikum zaujmout.

Vyber a uprav věty, kde by bylo vhodnější zvratné = reflexivní pasivum V sezoně jsou konány i noční prohlídky zámku. Díky internetu je možno zjistit, kde se zásilka nachází a kdy bude doručena. Tento pořad je vysílán každou neděli. Pro účastníky zájezdu je přichystáno překvapení. Pro účastníky zájezdu je chystáno překvapení. V jednání bude pokračováno odpoledne. Ještě není schváleno, zda bude stavěno další nákupní centrum. Dnes bylo probíráno nové učivo. Hlasy byly sčítány ručně, neboť sčítací program byl porouchán. Lanovka byly na chvíli zastavena. Žáci byli rozděleni do tří skupin. Bylo konstatováno, že tato skladba dokáže publikum zaujmout.

Ve kterých větách se skutečně jedná o pasivum? Po prudkém dešti se hladina řeky zvýšila o metr. V prosinci se platy zaměstnanců zvýšily. Celý večer se vzpomínalo na zážitky z tábora. Květ máku vlčího se užívá při kašli. V článku se píše o zdravé výživě. Stromy se ve větru mírně pohupovaly. Na zimu se kmeny stromů obalují pletivem. Letadlo se zřítilo v obtížně dostupném terénu. Do těchto nádob se zakazuje ukládat nebezpečný odpad. Hodinky se mi zpozdily o deset minut. Dveře se za ním zabouchly. Ukončete nástup, dveře se zavírají. Jak se vám v našem kraji líbí?

Ve kterých větách se skutečně jedná o pasivum? Po prudkém dešti se hladina řeky zvýšila o metr. V prosinci se platy zaměstnanců zvýšily. Celý večer se vzpomínalo na zážitky z tábora. Květ máku vlčího se užívá při kašli. V článku se píše o zdravé výživě. Stromy se ve větru mírně pohupovaly. Na zimu se kmeny stromů obalují pletivem. Letadlo se zřítilo v obtížně dostupném terénu. Do těchto nádob se zakazuje ukládat nebezpečný odpad. Hodinky se mi zpozdily o deset minut. Dveře se za ním zabouchly. Ukončete nástup, dveře se zavírají. Jak se vám v našem kraji líbí?