Jakou revizi RVP si přejí učitelé základních a středních škol? některé výsledky výzkumu a monitoringu na základních a středních školách SKAV - 16. února.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PT – obecná charakteristika
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Základní škola, Brno, Štolcova 16
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Zábavná matematika.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
MULTIKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŠANCE PRO EVROPU. PROJEKT V OBLASTI PODPORY PRIORITNÍ OSY 1.2 – ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ VE ZLÍNSKÉM KRAJI PODÁNO 29.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Organizační struktura
Výchova ke zdraví změny a doplnění PaedDr. Jan Tupý
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Návrhy na Individuální projekty ostatní v rámci OP VK v gesci odboru předškolního, základního a základního.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Organizační struktura
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Jakou revizi RVP si přejí učitelé základních a středních škol? některé výsledky výzkumu a monitoringu na základních a středních školách SKAV února 2012

Souvislosti • sledování - monitoring kurikulární reformy ve VÚP/NÚV Kvalitní škola v rámci projektu ESF - Kurikulum G 1.dotazníkové šetření • květen 2010 • 1098 respondentů • 58 gymnázií z 393 (osloveno bylo 91) 2.expertní šetření • květen - červen 2011 • 57 respondentů • 24 z pilotních gymnázií a 33 z nepilotních gymnázií

Souvislosti • monitoring v rámci dlouhodobých úkolů VÚP 3.dotazníkové šetření • přelom května a června 2011 • vzorek 300 základních škol • zapojilo se 570 učitelů maximálně 6 z jedné úplné ZŠ • úplné zprávy na internetu – Kvalitní škola Kvalitní škola • – Monitoring Monitoring •

Otázky • Co si myslí učitelská veřejnost o RVP? • Měli by do revize RVP mluvit i učitelé? • A jak to zařídit? • Víme, jak podobné revize probíhají v zahraničí? • Jak často a jakým způsobem by měla probíhat revize RVP? • Kdo by měl formulovat zadání pro revizi RVP a kdo kontroluje, zda byla provedena dobře či špatně? • Jak revize RVP může přispět ke zlepšování výsledků vzdělávání? • Co bychom měli očekávat od revize RVP, na níž pracuje ministerstvo školství? • Jak současná revize RVP ovlivní proměnu našich škol?

Dotazníkové šetření • obeznámenost s kurikulární reformou – reforma metod a forem výuky X reforma v rovině cílů • akceptace – 14% reformu akceptuje • moderní vzdělávání, zaměření, profilace – 30% reformu neakceptuje • rozvolnění, formalismus, pracnost, nebezpečí poklesu úrovně – 55% ambivalentní vztah • Myšlenka by nebyla tak špatná, ale mám pocit, že byrokracie a formalismus vítězí. • akceptace souvisí s obeznámeností

Expertní šetření • ŠVP jako prostředek rozvoje školy – 88% příznivých odpovědí • týmová spolupráce, profilace školy, spolupráce napříč obory, ŠVP jako koncepční materiál, ŠVP jako strategie positivní změny – 12% kritických názorů • formalismus • Porovnání RVP G s předcházejícími učebními dokumenty – 60% zlepšení • podpora mezipředmětovým vztahům, posílení autonomie a profilace, učitel jako spolutvůrce, přesun od učiva k výstupům, vede k přemýšlení – 20% zhoršení • UP byl jednodušší, vedl k jednotě, formalismus, teoretický • „omyl století“ – 20% nevyhraněno

Expertní šetření • Co by měl obsahovat kurikulární dokument – co by měl • vymezení základního učiva, vymezení cílů, vymezení očekávaných výstupů, charakteristika pojetí vzdělávání • a další: RUP, vymezení cílového zaměření oblasti, vymezení KK, vymezení tématických celků, vymezení časové dotace oblastí, charakteristika absolventa školy – co by mohl • vymezení průřezových témat, charakteristika podmínek pro uskutečňování kurikula, charakteristika výchovných a vzdělávacích strategií směřujících k cílům, vymezení mezipředmětových vztahů, vymezení rozšiřujícího učiva – co by nemusel • stanovení pořadí učiva, příklady typových učebních úloh, charakteristika metodických postupů, konkrétní příklady výukových postupů, stanovení pořadí tématických celků, charakteristika organizačních forem

Expertní šetření • Jaký by měl být ideální dokument? – realizovatelný, odborně správný, srozumitelný, strukturovaný, prostor pro svobodné rozhodování, reálně odučitelný, návodný a motivující, nadčasový, navazující, stručný • Jaký je RVP G? – odborně správný – méně přesvědčivý souhlas • srozumitelný • propracovaný • realizovatelný v praxi

Expertní šetření II. • Kdo by se měl podílet na tvorbě RVP? – učitelé – pracovníci kurikulárních ústavů – ředitelé – s odstupem • profesní komory a asociace, akademici z vědních oborů, akademici psychologové a pedagogové • Proč měnit kurikulum? – nefunkčnost stávajícího dokumentu 70% – propad vzdělávacích výsledků 42% – nové poznatky ve vědních oborech 33% – změny ve struktuře školského systému 25%

Expertní šetření III. • Podněty na změny RVP – jen 44% ze všech výpovědí žádalo nějakou změnu – 14% podstatnou změnu - zásadní přepracování – nové části kurikula • vymezení KK – 1/3 spokojena, více než 1/4 zásadní přepracování • vymezení PT – 2/5 spokojeny, více než 1/4 zásadní přepracování • podmínky pro vzdělávání na gymnáziu – 1/2 spokojena, 1/4 zásadní přepracování – části vztažené k oboru • vymezení očekávaných výstupů, RUP, charakteristika vzdělávací oblasti – zásady tvorby ŠVP – obecné části • charakteristika pojetí a cílů vzdělávání, slovníček, vymezení cílového zaměření

Dotazník v rámci monitoringu • dotazník pro ředitele a pro učitele (M, Čj a ICT - I. a II. stupně) • Změny ve vymezení osnov v ŠVP – nic by neměnili • vazba na obor – časové vymezení 64%, obsahové vymezení 65%, učivo 66% – výstupy 77% • „nadoborové“ – organizační vymezení 86%, začlenění PT 87%, výchovné a vzdělávací strategie 88% • Pro plánování výuky je nejvíce důležité – učivo 69% – dílčí výstupy 42% – výchovné a vzdělávací strategie 34% • Pro plánování výuky jsou nejméně důležité – průřezová témata 27%

Poděkování celému týmu doc. PhDr. Tomáše Janíka, Ph.D., M.Ed. (vedoucího Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU) týmu Mgr. Jitky Jarníkové