Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari
Schéma procesu křesťanské iniciace
Jaká křesťanská iniciace? •(ú)plná iniciace (uvedení do křesťanského života cestou katechumenátu) •„postupná“ iniciace (svátosti časově odděleny a jejich pořadí zaměněno) •„dodatečná“ iniciace (práce s pokřtěnými, z nichž někteří přijali i obě další iniciační svátosti, ale k uvedení do víry a životní praxe dospělých křesťanů u nich nedošlo)
První sv. přijímání dětí v procesu křesťanské iniciace
„Postupná“ iniciace: typické znaky •Není výukou, ale nabídkou formačního prostředí, ve kterém je člověk doprovázen •Cesta, kterou musí jít on sám
Quam singulari • Kongregace svátostí z podnětu Pia X. •Účel dekretu: umožnit dětem časné přijímání Eucharistie •1928: Komentář k dekretu a nástin katechismu
Požadavky dekretu QS •První přijímání Eucharistie na počátku užívání rozumu (schopnost rozlišování; posuzuje otec a zpovědník) •Důraz je kladen na touhu dítěte po setkání s Ježíšem Kristem •Není třeba ani plné ani důkladné znalosti obsahu víry •Souvislost se křtem a biřmováním •Požadavky ke svátosti smíření (bez Desatera a zpovědního zrcadla)
Požadavky v dnešní době •Prostor pro svobodné dozrání touhy •Katecheze katechumenátního typu: propojení obsahu dějin spásy, liturgického slavení a zkušenosti dítěte •Zaměření na velikonoční tajemství (jádro obsahu víry) a na souvislost iniciačních svátostí a svátosti smíření s ním (jejich význam pro člověka) •Mystagogické katecheze
Požadavky v dnešní době •Úloha farnosti: představuje společenství církve; eucharistie jako svátost, která buduje společenství •Úloha rodiny: zapojení rodičů (modlitba, liturgie, Písmo svaté, diakonie)
Obtíže v uskutečňování požadavků •Otázky k diskusi: 1.Jak se v praxi tato obtíž projevuje a do jaké míry si ji katechetická obec uvědomuje? 2.Proč považujeme obtíž za aktuální? 3.Jak by se na ni mělo v praxi reagovat?
Děkuji Vám za pozornost