Práce s textem RVP ZUV Management tvorby ŠVP Malenovice 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

6. prosince 2010 – Ústí nad Labem
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
NÁVRH ÚPRAVY SOUČASNÝCH OSNOV A UČEBNÍCH PLÁNŮ PRO ZUV.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Řízení lidských zdrojů
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Reforma v základním uměleckém vzdělávání
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Systém kurikulárních dokumentů
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Taktická příprava Michal Lehnert.
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Výchovné a vzdělávací strategie
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
(komentovaný přehled)
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
SWOT analýza David Kobza. Co analyzujeme S trenghts – silné stránky W eaknesses – slabé stránky O pportunities – příležitosti T hreats – hrozby  vnitřní.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
„Podpora činnosti základního uměleckého školství při realizaci výuky podle Rámcového vzdělávacího programu pro umělecké obory základního uměleckého vzdělávání“
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ekonomika malých a středních podniků
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

Práce s textem RVP ZUV Management tvorby ŠVP Malenovice 2009

•S•Struktura ŠVP

 název ŠVP (popř. motivační název):  předkladatel:  název školy  adresa školy  IČO  jméno a příjmení ředitele  kontakty  zřizovatel: ◦ název ◦ adresa ◦ kontakty

 počet oborů, velikost  historie, současnost  charakteristika pedagogického sboru  dlouhodobé projekty, regionální a mezinárodní spolupráce  vybavení školy a její podmínky

 (společně uplatňované postupy na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků)

 Název oboru (identický s názvem v RVP ZUV)  Studijní zaměření v daném oboru (název studijního zaměření případně charakteristika studijního zaměření – informace o tom, na základě jakých vzdělávacích obsahů toto zaměření vzniklo, z jakých vyučovacích předmětů se skládá apod.)  Učební plán  Tabulace učebního plánu (příp. poznámky k učebnímu plánu) – uvedení názvů příslušných vyučovacích předmětů v daném studijním zaměření a hodinových dotací určených těmto předmětům

 Učební osnovy vyučovacího/ích předmětu/ů  Název vyučovacího předmětu popřípadě jeho charakteristika (na základě jakých vzdělávacích oblastí, respektive vzdělávacích obsahů příp. modulů popsaných v RVP ZUV vyučovací předmět vznikl)  Vzdělávací obsah daného vyučovacího předmětu (rozpracované očekávané výstupy do jednotlivých ročníků, popřípadě delších časových celků s případným uvedením učiva, studijní literatury apod.)

 zásady a způsob hodnocení žáků

 datum  podpis ředitele  razítko školy

Management tvorby ŠVP • Co? • Kdy a jak? • S kým? • Co k tomu potřebujeme?

„Myšlení má sice budoucnost, ale o to má bezmyšlenkovitost větší tradici“.

1.Stanovit cíle a poslání 2.Identifikovat problém 3.Provést WBS (work breakdown structure) - „rozpad produktů“

vize » poslání » cíle » plánování • Vize – hlubší představa o budoucnosti • Poslání - doplňuje vizi, kterou podrobněji charakterizuje • Cíle - žádaný a očekávaný stav, kterého má být dosaženo (má obsah, rozsah a časové parametry) a řeší daný problém 1. Stanovit cíle a poslání

2. Identifikovat problém • Provést analýzu školy (využít např. VHŠ) • S trenghts (silná místa) • W eaknesses (slabá místa) • O pportunities (příležitosti) • T hreats (hrozby)

• Využít metodu - 5 Whys Učitelé neumí zařadit do výuky nové a moderní výukové metody Neznají tyto metody Neumí je používat Nepovažují je za důležité Nic a nikdo je k používání nemotivuje Nikdo je v této problematice nevzdělává

3. Provést WBS „rozpad produktů“ •P•Prostudovat aktuální verzi dokumetu •R•Rozdat všem učitelům dokument RVP ZUV k prostudování •Z•Zadat termín prostudování •Z•Zpracovat SWOT analýzu školy •S•Seznámit kolegy učitele s principy reformy •…•……………………………… • ……………………………… •…•………………………………

• Sestavit časovou osu jednotlivých činností • Určit postupy a taktiky, jak dosáhnout stanovených cílů

• Personálně zajistit hlavního koordinátora (ředitel ZUŠ) • Sestavit dílčí týmy • Vymezit odpovědnosti • Provést analýzu zainteresovaných (zájmových) skupin - na něž působí dopady vašich aktivit - kteří mohou jakkoli ovlivnit cíl a jednotlivé úkoly

• Alokovat zdroje  Finanční  Materiální  Lidské

Strategické plánování podle „Ganttova schématu“

Henry Laurence Gantt (1861 – 1919)

Krizový management Krize pochází z řeckého “krisis” – nesnáze, rozhodná chvíle, samo rozhodnutí.

Tři fáze krize: 1.P rvní fází je potenciální krize, ve které se nachází převážná část všech škol 2.V e druhé fázi latentní krize se začínají projevovat příznaky krizových jevů 3.P oslední fází je akutní krize, která vzniká neřešením předchozí fáze

Nekvantifikovatelné symptomy krize (latentní krize): •Z•Zhoršování klimatu, výskyt mobbingu •V•Váznutí spolupráce mezi pracovníky •Z•Zhoršující se vnitroškolní kultura, odchody a výpovědi pracovníků •O•Odkládání řešení problémů, růst tolerance k nedostatkům a pokles pracovní morálky •P•Protěžování některých jedinců, nerovné zacházení •S•Snížení zájmu o iniciativu pracovníků, ignorování jejich návrhů na zlepšení práce a prosazování stereotypu •Z•Zanedbávání prostředků stimulace pracovníků •S•Signály nespokojenosti zákazníků (rodiče, žáci)

Jak řešit konflikt? •V•Včas určit místo a vhodný čas •Ř•Řešení konfliktu neodkládat •N•Neřešit více věcí najednou •P•Přesně pojmenovat spor •U•Usměrňovat diskuzi k jádru problému •Ř•Řídící diskuze musí udržovat odstup •Z•Závěr musí být vzájemná dohoda

„Ledovec nevědomosti“ aneb princip „Sidney Jóšido“ Ze 100 % problémů, o kterých vědí řadoví pracovníci, jich mistři znají jen 74 %, vedoucí pracovníci na středním článku řízení pak pouze 9 % a vrcholoví manažeři jen 4 %! (tzv. „provozní slepota“)

„Jsou-li lidé v situaci změny, stane se sedm věcí“ K. Blanchard BBojí se, že budou muset dělat něco, na co nejsou zvyklí MMyslí nejprve na to, čeho se musejí vzdát, a nikoliv na to, co získají CCítí se osamělí, i když ostatní procházejí stejnou změnou BBojí se, že nebudou mít sílu se vyrovnat s množstvím chystaných změn KKaždý z nich má míru strachu a obav na jiné úrovni OObávají se, že nebude dostatek zdrojů na změnu JJakmile opadne váš tlak, ihned se vracejí k dřívějšímu jednání !

„10 receptů jak zkazit tvorbu ŠVP“ • Nedostatečná informovanost, uzavřená a špatná komunikace • Není zveřejněn podrobný harmonogram prací • Nejsou vytvořeny týmy a odpovědné osoby za termíny • Předpokládá se, že učitelé vše pochopí po prvním vysvětlení • Učitelé studují materiály dlouho, bez porad a konzultací • Text ŠVP tvoří uzavřená „skupinka oblíbenců“ • Neví se, kde najít informace, kde a u koho se poradit • Panuje organizační neschopnost, osobní antipatie, lokální zájmy • Nejsou průběžně proškolováni učitelé • Nedaří se pochopit rozdíl mezi RVP ZUV a ŠVP!

„10 receptů jak úspěšně napsat ŠVP“ • Důkladně nastudovat RVP ZUV a rozumět celkové koncepci i jednotlivým větám • Seznámit učitele s RVP ZUV formou úvodního výkladu • Dát každému učiteli samostatný výtisk k prostudování (a zadat termín!) • Na začátku společně provést analýzu (SWOT) • Sestavit raději více menších týmů, než jeden velký • Vždy v týmu určit odpovědnou osobu za splnění termínu • Zajistit učitelům informační zdroje (int.stránky VŮP, RVP ZUV, Metodický portál RVP atd.) • Nezapomenout na rozdíl v činnosti školy „dnes“ a podle ŠVP „zítra“ • Věřit v úspěch, veřejně ho deklarovat, neztrácet s lidmi trpělivost (málo kdo pochopil RVP ZUV po první přednášce) • Nebát se změn!

Klíčové kompetence RVP ZUV •K•Kompetence k umělecké komunikaci •K•Kompetence osobnostně sociální •K•Kompetence kulturní

•Kompetence k umělecké komunikaci Žák: • disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření, • proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu.

•Kompetence osobnostně sociální Žák: • prostřednictvím soustavné umělecké činnosti disponuje pracovními návyky, které spoluutvářejí jeho morálně volní vlastnosti a hodnotovou orientaci, • se účelně zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji odpovědnost za společné dílo.

•Kompetence kulturní Žák: • je vnímavý k uměleckým a kulturním hodnotám a chápe je jako důležitou součást lidské existence, • aktivně přispívá k vytváření i uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím.

Výchovné a vzdělávací strategie Společně uplatňované postupy (metody a formy práce) na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků • musejí být zjistitelné a ověřitelné (konkrétní) • musejí být pozorovatelné a hodnotitelné (kontrolovatelné) • musejí být reálně aplikovatelné (splnitelné) • musejí být společně sdílené (odsouhlasené) Kritéria pro tvorbu výchovných a vzdělávacích strategií:

Cesta k výchovným a vzdělávacím strategiím •K•Klíčová kompetence: např. „proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu“. Co dělá žák, když ……………….? Text: - např. „žák dokáže rozpoznat různé hudební styly a žánry“

Text: - „žák dokáže rozeznat různé hudební styly a žánry“ Co já, jako učitel udělám proto, aby..… ? „„ studijní plán v daném roce nastavím tak, aby při výběru repertoáru byly zařazeny různé styly a žánry “ „„ ve škole zřídíme a budeme využívat multimediální knihovnu CD a DVD, seřazenou podle stylových období a žánrů“ „„ úpravy učiva (osnov) v předmětu, provádím vždy v souladu s aktuálním obsahem učiva v HN“

 „ „ studijní plán v daném roce nastavím tak, aby při výběru repertoáru byly zařazeny různé styly a žánry “  „ ve škole zřídíme multimediální knihovnu CD a DVD, seřazenou podle stylových období a žánrů“  „ úpravy učiva (osnov) v předmětu, provádím vždy v souladu s aktuálním obsahem učiva v HN“ = VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE na úrovni oboru na úrovni oddělení na úrovni školy ??

Klíčová kompetence: např.„žák se zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si odpovědnost za společné dílo“ Co dělá žák, když …………………? Texty - např. chodí včas na zkoušky… Co já, jako učitel udělám proto, aby ……………… ? Texty - společně s dětmi vypracuji psaná pravidla chování v orchestru a dbám o jejich dodržování = VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE na úrovni oboru na úrovni oddělení na úrovni školy „Cesta k výchovným a vzdělávacím strategiím“

A nejtěžší kapitolu máte hotovou! Děkuji za pozornost Jiří Stárek