VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Zn. NÁHRADNÍ RODIČ CZ.1.04/5.1.01/ Jak aktivně nacházet náhradní rodiče P rofesionalizace procesů při výběru adeptů na nový typ zaměstnání.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Irena Smetáčková
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Náhradní rodinná péče.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SOS dětské vesničky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Seminář pro ředitele dětských domovů Pozlovice,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
KONFERENCE Šance pro děti v ohrožení na Vysočině
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
1. Současný legislativní stav
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Sociální práce s rodinou 4
Školská sociální práce
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T PhDr. Radek Ptáček, Ph.D. DĚTI NA CESTĚ Psychopatologické projevy osob s historií náhradní výchovné péče & VÝZVY PRO SYSTÉM NÁHRADNÍ PÉČE   VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Psychopatologické projevy osob s historií náhradní výchovné péče

Souhrn výchozích předpokladů - dětství výskyt psychiatrických diagnóz 16 x častější 8 x častěji užívání psychofarmak významně vyšší riziko: poruch chování , poruchy emocí, neurotických poruch, PTSD (až 20x) (Racusin et al., 2005; Wiik et al.,2010; Bos et al., 2010) Otázka vlivu forem institucionální péče vs předpokladů a stavu při přijetí.

Souhrn výchozích předpokladů - dospělost Psychosociální faktory: neplánovaného rodičovství, vztahových problémů, nezaměstnanosti , bezdomovectví. Psychopatologie: neurotické poruchy, poruchy emocí závislost na návykových látkách. Osobnostní faktory: zvýšená neuroticita, nižší sebeúcta, nejistota ve vztazích. (Racusin et al., 2005; Wiik et al.,2010; Bos et al., 2010)

Nálezy v aktuální studii - dětství „Dispoziční“ charakteristiky Více rizik v prenatální, rané a rodinné anamnéze Častější výskyt opoždění mentálního vývoje Častější výskyt vývojové psychopatologie Vývojové charakteristiky Pomalejší akcelerace intelektového vývoje Oslabený socioemoční vývoj Projevy reaktivní psychopatologie Zvýšený výskyt depresivity Zvýšené pocity osamělosti Snížená sebedůvěra Častější symptomy traumatizace

Nálezy v aktuální studii - dospělost Psychosociální faktory: potíže v sociálních vztazích, problémová vzdělávací a pracovní kariéra, problémy v sociálním uplatnění a životní spokojenosti. Psychopatologie: neuroticita, depresivita, impulsivita. Osobnostní faktory: intuitivnost, negativismus, nedůvěřivost, neadaptivní strategie zvládání stresu.

Životní trajektorie osoby s historií ÚP RIZIKOVÉ FAKTORY faktory na straně rodičů, prenatální faktory, faktory v raném vývoji, ZVÝŠENÁ RIZIKA vývojové poruchy, zvýšená senzitivita na způsob a intenzitu plnění potřeb, TRAUMA zvýšené riziko faktického traumatu, trauma ze ztráty vazby na rodiče, trauma z náhlé změny prostředí, ÚSTAVNÍ PÉČE neosobní prostředí, omezení až absence kontaktu s rodičem, omezené možnosti udržování emočního kontaktu s dospělou osobou, omezená možnost individuálního a intenzivního naplňování potřeb.

Životní trajektorie osoby s historií ÚP DOSPĚLÝ: neuroticita, depresivita, impulsivita. potíže v sociálních vztazích, problémová vzdělávací a pracovní kariéra, problémy v sociálním uplatnění a životní spokojenosti, intuitivnost, negativismus, nedůvěřivost, neadaptivní strategie zvládání stresu DÍTĚ: traumatizace, depresivita, osamělost, snížená sebedůvěra narušení socioemočního vývoje, slabší intelektový vývoj.

VÝZVY PRO SYSTÉM NÁHRADNÍ PÉČE

Umístění do náhradní péče Umístění dítěte do náhradní péče s sebou přináší značný zásah do jeho života, který výrazně ovlivňuje jeho vývoj i budoucí život. Pravděpodobně nejdůležitější roli hraje narušení vztahů s biologickými rodiči, specifické traumatické zážitky, emocionální stres spojený s umístěním do náhradní péče a nutnost přizpůsobení se náhradnímu prostředí.

Umístění do náhradní péče Důvodem k umístění dětí v dětském domově nejčastěji, a to v 66 %, nedostatečná péče o dítě a v 10 % případů finanční situace rodiny. V 7 % případů rodiče nezvládali výchovu problémového dítěte, v 5 % byly důvodem odebrání sociální důvody rodiny. Pouze ve 12 % případů byly umístěny děti z důvodů, které lze považovat za jednoznačně oprávněné, a to je týrání, alkoholismus rodičů a rodiče ve výkonu trestu (VOTS). Alespoň část dětí umísťovaných do institucionálních forem péče by mohla být při vhodné podpoře rodiny vychovávána v původním rodinném prostředí.

Umístění do náhradní péče Alespoň část dětí umísťovaných do institucionálních forem péče by mohla být při vhodné podpoře rodiny vychovávána v původním rodinném prostředí. Obrázek : Důvod umístění do náhradní péče

Výzvy pro systém náhradní péče Všechny děti, nehledě na druh jejich umístění, potřebují individuální pozornost od dospělých (rodičů, pěstounů, vychovatelů). Nejvýznamnější, rozhodující a nezastupitelný faktor pro nápravu opoždění ve vývoji je kvalita náhradní péče, a v tomto smyslu zejména kvalita náhradní rodinné péče a zamezení dlouhodobého pobytu v ústavní péči.

Výzvy pro systém náhradní péče Ústavní výchova v raném věku má klíčový vliv na celkový vývoj dítěte. Po odchodu z ústavní péče do náhradní rodinné péče se děti zlepšují v rozumových charakteristikách .

Výzvy pro systém náhradní péče Přes negativní vlivy ústavní výchovy na vývoj dětí a výsledky studií sledujících jejich závažnost, ústavní formy péče v systému sociálně právní ochrany dětí určité místo mají. Je třeba je ovšem vnímat a využívat jako zařízení „akutní“, nikoliv dlouhodobé péče v indikovaných případech.

Výzvy pro systém náhradní péče Pro zdravý vývoj dítěte je potřebné a přirozené vyrůstat v rodinném prostředí, které mu poskytuje dostatek podnětů a pocit kontinuity. Pouze takové prostředí je schopno pozitivně ovlivnit narušený vývoj dítěte. Nejvýznamnějším problémem v obecné rovině je nemožnost udržovat si a rozvíjet emočně vřelý, stabilní a vzájemně uspokojivý vztah s pečující osobou. Jestliže tímto nemůže být biologický rodič, pak by tímto měl být alespoň rodič náhradní.

Hlavní doporučení Je nutné, aby stát zajistil takovou úroveň ochrany a podpory rodiny, aby děti mohly být vychovávány ve svých biologických rodinách, pakliže nejsou bezprostředně a závažně ohroženy. Míra ohrožení dítěte musí být objektivizována na základě reliabilních metod, nikoliv intuice odpovědných pracovníků. Biologičtí rodiče by měli dostat přiměřenou asistenci a podporu při udržování rodiny a výchovy dětí. Výsledkem hodnocení ohroženého dítěte musí být vždy konkrétní a zcela jasný plán ochrany dítěte, který jasně stanoví způsoby péče o něj, na základě individuálního posouzení jeho potřeb.

Hlavní doporučení 4. Jakékoliv formy ústavní péče lze doporučit pouze v případech, kdy je dítě závažně ohroženo a vyžaduje specializovanou péči. Pobyt v ústavním prostředí ovšem musí být pouze na dobu nezbytně nutnou a pouze v indikovaných případech. 5. Ve všech ostatních případech je nutné, aby dítě bylo vychováváno v prostředí, kde bude mít možnost rozvíjet si dlouhodobé, emočně vřelé, vzájemně uspokojivé a předvídatelné vztahy s dospělou osobou. Tuto potřebu nemohou nahradit vztahy s vrstevníky nebo vychovateli v ústavní péči.

Doporučení Stát musí v této oblasti ve spolupráci s organizacemi a institucemi, zvl. v oblasti státní samosprávy a neziskovém sektoru posilovat kapacity. Je důležité zdůraznit, že procesem výběru osob vhodných stát se pěstouny a jejich proškolením, eventuálně nalezením vhodné rodiny pro konkrétní dítě, odpovědnost státu nekončí, ale naopak začíná. Potřeba stability a předvídatelnosti je stejně důležitá jak pro děti, tak i pěstounské rodiny. Systém náhradní rodinné péče je nutné v kontextu aktuální legislativy systematizovat a zajistit mu stabilní podporu.

__________________________ Základním předpokladem pro zdárný vývoj dítěte je potřeba rozvíjet si stabilní, emočně vřelý, vzájemně uspokojivý a předvídatelný vztah s pečující osobou. Pakliže není možné, aby si tento vztah dítě rozvíjelo se svými biologickými rodiči, je úlohou státu, aby toto zajistil v podobě možnosti náhradní rodinné péče. Jakákoliv jiná péče není z dlouhodobého hlediska pro vývoj dítěte vhodná. DĚKUJEME ZA POZORNOST __________________________ PhDr. Radek Ptáček, Ph.D. ptacek@neuro.cz