Státní odborný dozor nad oblastí BOZP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Dokumentace k zajištění BOZP
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
ZÁKON O INSPEKCI PRÁCE 251/2005 Sb.
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Jednotky požární ochrany
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Švarcsystém a jeho postih po
RLZ - Personalistika Romana Pavelková Skalský Dvůr
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola Bučovice, Školní 711 Číslo a název operačního.
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
2. Právní předpisy k zajištění BOZP
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
INFORMACE O ČINNOSTI INSPEKCE PRÁCE
Dokumentace k zajištění BOZP
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Správa sociálního zabezpečení
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
Dozorová činnost jako nástroj prevence poškození zdraví z práce MUDr. Anežka Sixtová, MZ ČR.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
Koncepce nového zákona o VTZ
Poznatky z kontrol agentur práce
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Novela zákona o místních poplatcích
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Požární prevence v bytových domech
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Státní odborný dozor nad oblastí BOZP

Osnova Orgány státní správy Inspekce práce Státní odborný dozor nad bezpečností vyhrazených technických zařízení Státní zdravotní dozor Další oblasti státního dozoru

1. Orgány státní správy nad oblastí BOZP Ústřední orgány státní správy: Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Český báňský úřad Státní úřad pro jadernou bezpečnost Ostatní orgány státní správy: Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Krajské hygienické stanice MO, MV

2.1 Inspekce práce Státní úřad inspekce práce (SÚIP) + oblastní inspektoráty práce (OIP) – řízeny MPSV regiony počty inspektorů Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů inspekce práce, práva a povinnosti při kontrole, sankce za porušení stanovených povinností.

2.2 Předmět kontroly inspekce práce Dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů: právních předpisů, z nichž vznikají zaměstnancům nebo jejich zástupcům práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích, právních předpisů stanovících pracovní dobu a dobu odpočinku, právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce, právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, právních předpisů o zaměstnávání některých skupin zaměstnanců, právních předpisů upravujících výkon umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětmi. Dodržování: kolektivních smluv v částech, ve kterých jsou upraveny individuální pracovněprávní nároky zaměstnanců vyplývající z právních předpisů, vnitřních předpisů vydaných podle zákona o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a průměrném výdělku, zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích. Kontrola podle zvláštních předpisů

2.3 Působnost SÚIP a OIP Působnost úřadu a inspektorátů se vztahuje na: zaměstnavatele a na jejich zaměstnance, na PO, u kterých jsou vykonávány veřejné funkce, a na FO vykonávající veřejné funkce, FO, které jsou zaměstnavateli a samy též pracují, FO nebo PO podnikající podle zvláštního právního předpisu (a nikoho nezaměstnávají), například OSVČ podle živnostenského zákona, spolupracujícího manžela nebo dítě osoby samostatně výdělečně činné, vysílající a přijímající organizace a dobrovolníky při výkonu dobrovolnické služby PO, které vykonávají činnost školy nebo školského zařízení, další PO nebo FO, u nichž se uskutečňuje praktické vyučování žáků středních škol, odborných učilišť, věznice, PO nebo FO zaměstnávající odsouzené a na odsouzené PO a FO, u kterých je prováděn výkon umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětmi. Působnost úřadu a inspektorátů se nevztahuje např. na: vojáky, bezpečnostní sbory, báňská činnost, jaderná činnost, ozbrojené síly, aj.

2.4 Společné činnosti SUIP a OIP kontrola nad stanovenými oblastmi (viz předch.) ukládání opatření z provedené kontroly včetně přiměřených lhůt a vyžadování podání písemné zprávy o přijatých opatřeních, kontrola plnění opatření k odstranění zjištěných nedostatků, ve stanovených případech ukládání pořádkových pokut, rozhodování o přestupcích nebo správních deliktech, poskytování bezplatného poradenství týkající se ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek.

2.5 Specifické činnosti SÚIP řídí OIP a poskytuje jim technickou pomoc, zpracovává roční plán kontrolních akcí, koordinuje kontrolu prováděnou OIP ve vztahu k činnostem jiných správních úřadů, vyžaduje od jiných správních úřadů informace potřebné k výkonu kontroly, přezkoumává rozhodnutí o přestupcích nebo správních deliktech vydaných OIP, poskytuje informace z výkonu kontroly jiným správním úřadům, zpracovává roční souhrnnou zprávu o výsledcích kontrolních akcí inspekce práce, vede a zajišťuje informační systém o pracovních úrazech a informační systém zaměřený na rizika a na opatření k jejich odstraňování a další.

2.6 Specifické činnosti OIP přezkoumání opatření odborových orgánů, kontrola příčin a okolnosti pracovních úrazů, účast na šetření v místě úrazového děje, vyjadřuje se k vybraným projektovým dokumentacím staveb (veřejný zájem/pracoviště), uplatňuje při povolování staveb požadavky právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, aj.(veřejný zájem/pracoviště), poskytování informací a zprávy o plnění úkolů, aj.

2.7 Postup inspektorátů při kontrole Zahájení kontroly přítomnost stanovených osob ověřování totožnosti oznamování kontroly prokázání totožnosti inspektora seznámení s cílem a zaměřením kontroly, předložení dokladů informování zástupců zaměstnanců Průběh kontroly seznámení s postupy a dotazování doprovod opatření v souvislosti s PÚ ukládání pokut předávání poznatků poradenství Ukončení kontroly (seznámení kontrolované osoby s výsledky kontroly vyhotovení protokolu vyjádření k protokolu seznámení s protokolem a jeho předání poučením o právech a povinnosti Opatření k odstranění nedostatků ukládání opatření k odstranění nedostatků + lhůty zpráva o opatřeních kontrola plnění opatření

2.8 Práva a povinnosti inspektora při kontrole vykonávání kontroly + doprovod, vstupování do objektů, požadování informací a dokladů, dotazování, ověřování totožnosti, odebírání dokladů, vzorků, provádění měření. nařízení o zachování místa úrazového děje. zákaz práce přesčas/v noci, používání objektů, pracovišť, zařízení, aj., ukládání opatření/lhůt, požadování zpráv, ukládání pokut, další,. Povinnosti: prokazovat se průkazem inspektora, informování zástupců zaměstnanců, zachování mlčenlivosti a ochrana práv, zjištění skutečného stavu a jeho doložení, protokol – pořízení dílčího protokolu, seznámení a předání protokolu, zacházení s doklady, aj.

2.9 Povinnosti kontrolované osoby vytvoření podmínek k výkonu kontrolu a poskytnutí součinnosti, poskytnutí materiálního a technického zabezpečení, dostavení se k projednání výsledků kontroly.

3.1 Státní odborný dozor nad bezpečností VTZ organizace státního odborného dozoru - Institut technické inspekce Praha (zřízený MPSV) svoji činnost provádí za poplatky Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce působnost a činnost orgánů státního odborného dozoru, vymezení VTZ, povinnosti organizací a podnikajících osob ve vztahu k VTZ, aj.

3.2 Vyhrazená technická zařízení = zařízení se zvýšenou mírou ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a majetku podléhají dozoru podle zákona č. 174/1968 Sb. technická zařízení: tlaková (př. parní a kapalinové kotle, tlakové nádoby,aj.) zdvihací (př. zdvihadla, jeřáby, plošiny, výtahy, aj.) elektrická (př. zařízení pro výrobu, rozvod a odběr el.en.aj.) plynová (př. zařízení pro výrobu, skladování, přepravu plynů, aj.) zvláštní požadavky platí pro jejich: výrobu, uvádění do provozu, ověřování spolehlivosti, vlastní provoz

3.3 Činnost ITI podávání odborných a závazných stanovisek o plnění požadavků bezpečnosti technických zařízení při projektování, výrobě, montáži, aj. provádění prohlídek, řízení a vyhodnocování zkoušek pro osvědčení, zda VTZ a materiály použité k jejich zhotovení splňují požadavky předpisů o zajištění bezpečnosti technických zařízení, aj. prověřování odborné způsobilosti organizací a podnikajících FO k výrobě, montáži, opravám, revizím, zkouškám VTZ a k plnění nádob plyny a vydávají jim k tomu oprávnění, prověřování odborné způsobilosti FO ke zkouškám, revizím, opravám, montážím nebo obsluze VTZ a vydávají jim o tom osvědčení.

3.4 Oprávnění ITI Oprávnění pověřených pracovníků: vstupovat do prostoru organizací a provozních prostor podnikajících FO za účelem provedení dozoru, k provedení dozoru vyžadovat potřebné doklady, informace, k provedení dozoru vyžadovat vytvoření podmínek.

4.1 Státní zdravotní dozor nad ochranou zdraví při práci krajské hygienické stanice, MO, MV Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví ochrana veřejného zdraví, ochrana zdraví při práci - kategorizace prací, rizikové práce, hygiena, státní odborný dozor nad ochranou veřejného zdraví a ochranou zdraví při práci, aj.

4.2 Vybrané oblasti činnosti krajských hygienických stanic v oblasti ochrany zdraví při práci vykonávání státního zdravotního dozoru nad dodržováním předpisů k ochraně veřejného zdraví četně ochrany zdraví při práci před riziky, rozhodování o kategorizaci prací, stanovení rizikových prací, stanovení podmínek pro výkon rizikových prací – sledování faktorů, lékařské prohlídky (vstupní, periodické, po skončení, aj.), sledování zaměstnanců, aj., ověřování podmínek vzniku onemocnění pro účely posuzování nemoci z povolání, stanovení hygienických limitů faktorů pracovních podmínek, dozor nad plněním povinnosti zajištění pracovnělékařské péče, aj.

4.3 Vybrané činnosti státního zdravotního dozoru pozastavení provozu nebo používání zdroje hluku, vibrací, neionizujícího záření, aj., uložení určení a měření faktorů životních a pracovních podmínek, nařízení opatření k ochraně zdraví zaměstnance k omezení rizik (fyzikální, chemické, biologické, aj. podmínky), stanovení přísnějších nejvyšších přípustných hodnot škodlivých faktorů pracovních podmínek ve stanovených případech, nařízení mimořádných lékařských preventivních prohlídek, aj.

4.4 Oprávnění orgánů a jejich zaměstnanců vstupování do provozoven, vykonávání dozoru v provozovně (přítomnost stanovené osoby), ověřování totožnosti FO, provádění měření, odebírání materiálů a vzorků, pořizování obrazové dokumentace, nahlížení do dokladů a dalších písemností, výpisy, požadování vysvětlení, nahlížení do zdravotní dokumentace, výpisy, aj.

5. Další oblasti státního dozoru Orgány státní báňské správy Český báňský úřad + obvodní báňské úřady Zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě Státní dozor nad jadernou bezpečností, jadernými položkami, fyzickou ochranou, radiační ochranou a havarijní připraveností a kontrola dodržování povinností podle atomového zákona Státní úřad pro jadernou bezpečnost Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření („atomový zákon“) Státní dozor na drahách drážní správní úřady a Drážní inspekce+ MD Zákon č. 266/1994., o drahách Státní požární dozor Hasičský záchranný sbor ČR + hasičské záchranné sbory krajů + MV Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně+ Vyhl. č. 246/2001 Sb.o požární prevenci