Tvorba OP pro programovací období
Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem a rozvoměrným rozprostřením bohatství •K plnění tohoto cíle vydány strategické dokumenty na úrovni EU – např. Lisabonská strategie, Strategické obecné zásady Společenství , Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu – Integrované směry pro růst a zaměstnanost a návrh Nařízení o Evropském sociálním fondu •Následně vytvářeny strategické dokumenty na národní úrovni – Národní strategický rozvojový rámec, Národní rozvojový plán •Kromě těchto strategických dokumentů však existuje řada jiných národních strategií a dlouhodobých programů bez přímé vazby na procesy spojené s čerpáním Strukturálních fondů, např. Národní program reforem, Strategie hospodářského růstu, Národní inovační politika, Strategie rozvoje lidských zdrojů apod. •Na podobu OP mají vliv i zkušenosti z předcházejícího programovacího období, ovlivňují především implmentační struktury •O administraci OP nebo zapojení do implementačních struktur usiluje řada veřejných institucí
Proces tvorby a struktura OP •I přes svůj název mají operační programy blíže ke strategickému dokumentu •Tvoří ji analytická část, SWOT analýza, strategická část, implementace •Doprovází další typy dokumentů – prováděcí, implementační •Přípravou jsou pověřeni externí zpracovatelé – např. Ernst&Young, DHV, Finesta •Tvorbu OP řídí MMR, příklady vznikajících OP: Výzkum a vývoj pro inovace, Podnikání a inovace, Lidské zdroje a zaměstnanost, Životní prostředí, Integrovaný operační program, Praha Adaptabilita apod. •Proces provází mnoho vyjednávání a lobbing za zájmy mnoha zájmových skupin
Prioritní osy •Počáteční vzdělávání •Terciární vzdělávání •Další vzdělávání
Prioritní osy OP VK –Počáteční vzdělávání Zvyšování kvality ve vzdělávání Rovné příležitosti žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení –Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Vyšší odborné vzdělávání Vysokoškolské vzdělávání Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji, Partnerství a sítě –Další vzdělávání Systémový rámec dalšího vzdělávání Individuální další vzdělávání Podpora nabídky dalšího vzdělávání Technická pomoc Řízení, kontrola, monitorování a hodnocení programu Informovanost a publicita programu Absorpční kapacita regionálních aktérů
Indikátory •kontextu •dopadu •výsledku •výstupu
Specifika procesu tvorby OP •OP obsahuje obecný popis implementace •Ax ante hodnocení •Schvalovací proces – na národní úrovni, na úrovni EU