Aplikace vybraných metod použitelných pro stanovení cen dle principu tržního odstupu Vlastimil Roun
Metoda ceny při opětovném prodeji Aplikace: V případě, kdy předmětný podnik nepřispívá významným způsobem k hodnotě produktu, který kupuje od spřízněného podniku a následně prodává na externím trhu. Vhodná zejména u vertikálně integrovaného koncernu Faktor času: Čím je doba mezi nákupem a prodejem kratší, tím méně faktorů je třeba brát v úvahu a tím bude konečný výsledek přesnější.
Základní charakteristika metody ceny při opětovném prodeji Charakteristika produktu Charakteristika prodávajícího Charakteristika kupujícího Primární informační zdroj finální produkt prodávaný výrobcem distributorovi výrobce distributor interní: fixní náklady variabilní náklady marže externí přiměřená marže
Výpočet ceny dle metody ceny při opětovném prodeji PALP = PSOM – GMA PALP - cena, která je v souladu s principem tržního odstupu PSOM - konečná cena na otevřeném trhu GMA - přiměřená hrubá marže
Přiměřená hrubá marže Marže, kterou dosahuje sledovaný podnik u stejných produktů, které podnik prodává nespřízněným subjektům Marže, kterou dosahuje nezávislý podnik u srovnatelných transakcí Marže vyjadřuje dle směrnic OECD rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou předmětného produktu
Výpočet přiměřené hrubé marže GM = PSOM – PPCT GMA = FC + PAT + VC – PPCT GMA = CM + VC – PPCT PPCT – cena použitá mezi spřízněnými subjekty PAT – přiměřený zisk FC – fixní náklady VC – variabilní náklady CM – příspěvková marže (příspěvek na úhradu fixních nákladů a tvorbu zisku)
Východisko pro alokaci nákladů Rozpočtované náklady Skutečné náklady
Základní charakteristika metody náklady plus přirážka Charakteristika produktu Charakteristika prodávajícího Charakteristika kupujícího Primární informační zdroj nedokončený produkt podnik prodávající nedokončený produkt k dalšímu zpracování podnik nakupující nedokončený produkt k dalšímu zpracování Interní: celkové náklady na produkt přirážka k nákladům Externí: přiměřená přirážka k nákladům
Výpočet ceny dle metody náklady plus přirážka PALP = TCT + PAT PALP - cena, která je v souladu s principem tržního odstupu TCT – úplné náklady na tvorbu a prodej produktu (úplné náklady transakce) PAT – přiměřený zisk z transakce
Náklady produktu dle OECD Směrnice OECD, bod 2.41 Gross margin analyses (brutto analýza) přímé a nepřímé výrobní náklady Net margin analyses (netto analýza) ostatní nepřímé (nevýrobní či správní) náklady
Náklady produktu ve vazbě na manažerské účetnictví Plné náklady produktu (plná, absorpční kalkulace) Variabilní náklady na produkt (kalkulace variabilních nákladů) Procesní kalkulace dle metody ABC
Alokace nákladů Náklady přímé a nepřímé Náklady jednicové a režijní Náklady variabilní a fixní Náklady relevantní a irelevantní Náklady na dílčí procesy (jednicové, dávkové, produktové, administrativně-správní)
Přirážka k nákladům Přirážka k celkovým nákladům zahrnuje pouze přiměřený zisk Přirážka k variabilním nebo dílčím nákladům zahrnuje přiměřený zisk zahrnuje část nákladů, jež nebyly alokovány produktu
Metoda rozdělení zisku Metoda používaná pro rozdělení zisku mezi spřízněné subjekty, které se společně podílejí na složitých, úzce provázaných obchodních transakcích Zjišťuje celkový zisk z transakce, který se následně dělí mezi zúčastněné subjekty dle: analýzy zásluh, nebo zbytkové analýzy
Základní charakteristika metody rozdělení zisku dle analýzy zisku Charakteristika produktu Primární informační zdroj Produkt, který je výsledkem společné činnosti spřízněných podniků Interní kombinované zisky relativní hodnota zásluh Externí relativní hodnota zásluh u obdobných transakcí
Základní charakteristika metody rozdělení zisku dle zbytkové analýzy Charakteristika produktu Primární informační zdroj Produkt, který je výsledkem společné činnosti spřízněných podniků Interní kombinované zisky relativní hodnota zásluh obvyklá míra rentability u jiných podnikových transakcí (ROI) Externí relativní hodnota zásluh u obdobných transakcí obvyklá míra rentability u obdobných transakcí (ROI)
Celkový zisk k rozdělení (kombinovaný zisk) CP = TR - TC CP = TR – TCAE1 – TCAE2 CP = TR - DCAE1 - ICAE1 - DCAE2 - ICAE2 CP – celkový zisk z transakce TR – celkové výnosy z transakce TC – celkové náklady transakce DCAE1 – náklady spřízněného podniku 1, přímo související s transakcí ICAE1 – náklady spřízněného podniku 1, které nesouvisejí přímo s transakcí, ale jsou transakci alokovány
Aplikace analýzy zásluh PALP(AE1) = TCAE1 + CP * RVCAE1 RVCAE1 = VCAE1 / (VCAE1 + VCAE2) RVCAE1+ RVCAE2 = 1 PALP(AE1) – cena pro spřízněný podnik 1, jež je v souladu s principem tržního odstupu TCAE1 – celkové náklady podniku 1, jež byly alokovány transakci CP – kombinovaný zisk z transakce RVCAE1 – relativní hodnota zásluh spřízněného podniku 1 VCAE1 – celková hodnota zásluh spřízněného podniku 1
Aplikace zbytkové analýzy CP = PR + PRI PR – zisk zajišťující obvyklou míru výnosnosti PRI – zbytkový zisk První etapa dělení zisku V první etapě se dělí zisk (PR), tak aby zúčastněné spřízněné podniky dosáhly obvyklé míry rentability Druhá etapa dělení zisku V druhé etapě se dělí zbytkový zisk (PŘI) dle analýzy zásluh
Výpočet ceny dle zbytkové analýzy PALP(AE1) = kAE1 * PR + RVCAE1 * PRI PALP(AE1) – cena pro spřízněný podnik 1, jež je v souladu s principem tržního odstupu kAE1 – koeficient pro dělení zisku podniku 1 v první etapě dle rentability RVCAE1 – relativní hodnota zásluh podniku 1 kAE1 = (IAE1 * ROIAE1) / (IAE1 * ROIAE1 + IAE1 * ROIAE1) IAE1 – celková výše investice spřízněného podniku 1 do společné transakce
Základní charakteristika metody srovnatelných ukazatelů (transakční metoda čisté marže) Primární informační zdroj Interní výše provozních aktiv objem produkce obvyklá míra rentability u jiných transakcí předmětného podniku Externí obvyklá míra rentability u obdobných transakcí
Aplikace metody srovnatelných ukazatelů PALP = ROI * OA/Q + TC/Q ROI – return on investment OA – provozní aktiva TC – celkové náklady Q – objem produkce