Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu"— Transkript prezentace:

1 Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu
Přednáška č. 13 Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu

2 Kombinované (korigované) výnosové metody oceňování
Metoda střední hodnoty (Schmalenbachova metoda) váha1 x substanční metoda + váha2 x výnosová metoda H = váha1 + váha2 jedná se o hodnoty vlastního kapitálu metoda by měla být použita jenom v případě, že výnosová a substanční metoda se od sebe příliš neliší (pokud velký rozdíl – mělo by se přihlížet pouze k výnosové metodě)

3 Metoda kapitalizovaných mimořádných čistých výnosů
- varianta konceptu reziduálního zisku (příbuzná metodě EVA) ČV– ik x Sn Hn = Sn ik2 ČV = čistý výnos Sn = substanční hodnota netto ik = kalkulovaná úroková míra (náklady vlastního kapitálu) ČV– ik x Sn = mimořádný výnos za rok ik2= kalkulovaná úroková míra pro mimořádný výnos - vyšší než ik

4 Metody založené na analýze trhu
Přímé ocenění z dat kapitálového trhu Cena obchodované akcie x počet akcií nemusí odpovídat tržní hodnotě podniku při koupi většího podílu akcií je cena obvykle vyšší – prémie – cenou za možnost kontrolovat chod společnosti

5 Ocenění metodou tržního porovnání
ocenění neobchodovaných akcií nebo jiných společností pomocí podobných aktiv podniky jsou ovšem jedinečnými aktivy 3 roviny uplatňování metody: metoda srovnatelných podniků metoda srovnatelných transakcí srovnání s podobnými podniky, jejichž podíly byly oceňovány pro vstup na burzu

6 Metoda srovnatelných podniků
je nutný výběr srovnatelných podniků srovnatelnost v: odvětví a oboru podnikání vyráběných produktech velikosti právní formě struktuře financování základních technologiích struktuře dodavatelů a odběratelů výkonnosti perspektivách

7 kompromis mezi požadavkem co největší podobnosti a dostatečným počtem podniků pro vlastní srovnání
volba multiplikátorů (násobitelů): Equity value – používáme přímo tržní ceny akcií z kapitálových trhů Enterprise value – hodnota vlastního a cizího úročeného kapitálu na akcii Vztahové veličiny: Pokud zjišťujeme equity value - násobitelé výnosové na bázi ČZ, CF nebo majetkové na bázi VK Pokud zjišťujeme enterprise value - násobitelé výnosové na bázi EBIT, EBITDA, tržeb nebo majetkové na bázi VK+úroč.CK Využití dělitele: Dividenda na akcii/Cena akcie

8 Časové určení násobitele, např. u ukazatele P/E
- pro tržní cenu akcie (P) je možné použít aktuální ceny průměr nebo medián pro zisk na akcii (E) za poslední účetní období za posledních 12 měsíců jako průměr za několik posledních let jako predikce v dalším(ch) období(ch) Úpravy zisku vyloučení mimoř. VH, prodeje DHM A DNM, zisku a ztrát z obchodování s cennými papíry, kursových zisků a ztrát nový výpočet daňového základu a daně

9 Odhad hodnoty akcie oceňovaného podniku:
H = Z(OP) . (P/E)(SP) kde: Z(OP) = zisk na akcii propočtený za poslední období pro oceňovaný podnik (P/E)(SP) = hodnota multiplikátoru P/E (price-earnings ratio) vyvozená ze souboru srovnatelných podniků Nebo: H = B(OP) . (M/B)(SP) kde: B(OP) = účetní hodnota VK oceňovaného podniku (M/B)(SP) = hodnota multiplikátoru M/B (market/book value) vyvozená ze souboru srovnatelných podniků Nebo: H = D(OP) / (D/P)(SP) kde: D(OP) = dividenda na akcii pro oceňovaný podnik (D/P)(SP) = dividendová výnosnost D/P vyvozená ze souboru srovnatelných podniků

10 Výsledný odhad ceny: Expertní postup Mechanický postup – vážený průměr z dílčích odhadů (např. 40 % výnosový odhad, 20 % majetkový odhad, 40 % dividendový odhad) Upravit souhrnný odhad o faktory, jako je např. likvidnost akcií Ocenit podnik jako celek = cena akcie x počet akcií + event. prémie Pokud nemáme k dispozici spolehlivá data za srovnatelné podniky – orientační propočet na základě průměrných dat za odvětví (

11 Metoda srovnatelných transakcí
násobitele počítáme na základě ceny skutečně zaplacené za srovnatelné podniky, které byly prodány v poslední době výsledek – přímo hodnota VK nebo investovaného kapitálu podle použitého násobitele

12 Závěr k metodám založeným na analýze trhu
silná vazba ocenění k tržnímu prostředí technicky velmi jednoduché metody vyžaduje průhlednost trhu omezený rozsah srovnatelných případů, nedostatečný přehled o skutečném počtu případů neúplné informace o cenách zaplacených za jednotlivé podniky cena srovnatelných podniků zahrnuje posouzení rizika, může zahrnovat i synergické efekty, …


Stáhnout ppt "Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu"

Podobné prezentace


Reklamy Google