Požární ochrana – PREVENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana v obcích
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Povinnosti obce v oblasti požární ochrany
ZÁKON O POŽÁRNÍ OCHRANĚ
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Požární ochrana v obcích
Požáry v topné sezóně Weis Milan SDH Hrušovany
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dokumentace k zajištění BOZP
Požární ochrana v obcích
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Taktická a prověřovací cvičení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Výkon státního požárního dozoru ( dle zákona č. 350/2012 Sb.)
Okruhy pro obecné znalosti členů Sborů dobrovolných hasičů z oblasti prevence Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
plk. Ing. Pavel Dekret HZS Zlínského kraje ředitel odboru IZS a služeb
HZS ČR organizace a řízení
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Novelizace zákona o PO (spalinové cesty) kpt. Mgr. Petr Komínek, DiS. 1.
Znojmo, Břeclav, Brno listopad 2014 kpt. Ing. Luděk VRÁNA HZS JmK, oddělení stavební prevence.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
1 Požární ochrana v obcích Základní informace o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární ochrany 2013.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Lesy Kontrolní úkol je zaměřen na vlastníky nebo uživatele lesů v souvislých lesních porostech o celkové výměře vyšší než 50 hektarů. Cílem kontroly je.
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Jednotky požární ochrany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Požární prevence v bytových domech
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

Požární ochrana – PREVENCE plk. Ing. Jana Neškodná 950 230 210, 602 460 980 jana.neskodna@jck.izscr.cz

Historický vývoj požární ochrany Oheň je jeden ze základních poznatků lidstva, jehož vývoj významně ovlivnil. Zajišťoval: světlo, teplo a úpravu pokrmů výroba nástrojů, keramiky, odlesňování půdy apod. „Dobrý sluha, ale zlý pán“ - pro uchránění životů a majetku se již od počátku vytvářila bezpečnostní pravidla pro zacházení s ohněm.

Historický vývoj požární ochrany „Požární řád“ z doby panování krále Přemysla Otakara II., podle něhož každý „kdo by v žhářství byl přistižen, ohněm by zahynul“. První celostátně platné předpisy – „Patent císařovny Marie Terezie“. Odmítnutí pomoci při hašení ohně se trestalo pracemi v železech nebo vězením. „Hasicí řád“ vydaný roku 1785 císařem Josefem II. zahrnoval požární ochranu od prevence až po odstranění škod.

Historický vývoj požární ochrany První profesionální sbor - 23. března 1853 v Praze, kdy se magistrát rozhodl vzít do své péče úklid pražských ulic. Dne 16. srpna téhož roku přijal svých 30 nových zaměstnanců, jako metařů – hasičů První dobrovolný hasičský sbor - Velvary na Kladensku v roce 1864 První protipožární předpisy vztahující se k území zdejšího okresu pocházejí z rožmberské instrukce z roku 1560.

Požární ochrana dnes Ministerstvo vnitra - GŘ HZS krajů – 14 - jsou samostatnými organizačními složkami státu (mají vlastní právní subjektivitu) + ZÚ HZS ČR Hlučín Územní odbory Požární stanice

HZS kraje Ředitel HZS kraje Úsek prevence a CNP - náměstek Úsek IZS a OŘ - náměstek Úsek ekonomický - náměstek Kancelář ředitele HZS kraje – ředitel kanceláře

Úsek prevence a CNP Odbor prevence Odbor OO a KŘ Oddělení stavební Oddělení kontrolní činnosti a ZPP Odbor OO a KŘ Oddělení OaP Ob. Oddělení KŘ

Právní předpisy požární ochrany   Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 238/2000 Sb., o hasičském záchranném sboru a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) , ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon o požární ochraně (1) Účelem zákona je vytvořit podmínky pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ministerstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany, jakož i postavení a povinností jednotek požární ochrany. (2) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek; při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí je povinen poskytovat přiměřenou osobní pomoc, nevystaví-li tím vážnému nebezpečí nebo ohrožení sebe nebo osoby blízké anebo nebrání-li mu v tom důležitá okolnost, a potřebnou věcnou pomoc.

Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, … ukládá povinností ministerstvům a jiným správním úřadům, právnickým osobám a fyzickým osobám vyjadřuje působností a postavení orgánů státní správy i samosprávy a postavení a povinností jednotek požární ochrany vytváří podmínky pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech

Zákon č. 133/1985 Sb., o PO Oblast prevence povinnosti fyzických osob povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob povinnosti vlastníkům zdrojů vody povinnosti správním orgánům v samostatné a přenesené působnosti Oblast represe – definice a úkoly jednotek požární ochrany Postihy

Výkon státního požárního dozoru a) kontrolou dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně, b) posuzováním územně plánovací dokumentace, podkladů pro vydání územního rozhodnutí, projektové dokumentace stavby ke stavebnímu řízení, dokumentace k povolení změny stavby před jejím dokončením a posuzováním dokumentace k řízení o změně v užívání stavby, k nařízení nezbytných úprav, k nařízení zabezpečovacích prací, k řízení o zjednání nápravy a k povolení výjimky3d) v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle zvláštních právních předpisů,3e) c) ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkladů a dokumentace podle písmene b), včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek, d) posuzováním výrobků, které nejsou výrobky stanovenými podle zvláštních právních předpisů,1i) z hlediska jejich požární bezpečnosti a posuzováním funkčnosti systémů vyhrazených požárně bezpečnostních zařízení (§ 6a), e) schvalováním posouzení požárního nebezpečí činností s vysokým požárním nebezpečím, f) zjišťováním příčin vzniku požárů, g) kontrolou připravenosti a akceschopnosti jednotek požární ochrany [§ 65 odst. 1 písm. b) až d)], h) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrolou plnění těchto opatření.

Povinnosti FO, PO a PFO Povinnosti fyzických osob Povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob obecně dle míry požárního nebezpečí jím provozovanými činnostmi - 3 kategorie činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím činnosti s vysokým požárním nebezpečím činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí Podrobnosti řeší prováděcí vyhláška č. 246/2001 Sb., stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).

Za provozované činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím a) při nichž se vyskytují oxidující, extrémně hořlavé, vysoce hořlavé a hořlavé látky a přípravky v celkovém množství převyšujícím 1 000 kg v pevném stavu nebo 250 litrů v kapalném stavu b) při nichž se vyskytují hořlavé plyny v zásobnících převyšujícím 100 litrů c) u kterých se vyskytuje hořlavý prach, nelze vyloučit vznik výbušné koncentrace nebo se hořlavý prach usazuje v souvislé vrstvě nejméně 1 mm d) ve výrobních provozech s nejméně třemi zaměstnanci nahodilé požární zatížení 15 kg/m2 a vyšší e) v prostorách, ve kterých se vyskytuje nahodilé požární zatížení 120 kg/m2 a vyšší f) při nichž se používá otevřený oheň nebo jiné zdroje zapálení v bezprostřední přítomnosti hořlavých látek g) v budovách o sedmi a více nadzemních podlažích nebo o výšce větší než 22,5 m, h) ve stavbách pro shromažďování většího počtu osob i) v podzemních prostorách určených pro poskytování služeb nebo obchod, 15 kg/m2 a vyšším, současně sedm a více osob, j) u kterých nejsou běžné podmínky pro zásah

Za provozované činnosti s vysokým požárním nebezpečím a) při nichž se vyskytují oxidující, extrémně hořlavé, vysoce hořlavé a hořlavé, v celkovém množství větším než 5 000 tun b) při nichž se vyrábějí nebo plní do zásobníků, hořlavé kapaliny nebo hořlavé plyny anebo hoření podporující plyny s roční produkcí 5 000 tun a vyšší c) v provozech, ve kterých se zabezpečuje přeprava extrémně hořlavé, vysoce hořlavé a hořlavé látky v potrubí o vnitřním průměru 0,8 m a větším d) v budovách o 15 a více nadzemních podlažích nebo o výšce větší než 45 m e) v podzemních prostorách s nahodilým požárním zatížením 15 kg/m2 a vyšším, více než 200 osob.

Samostatná působnost obce – úkoly v požární ochraně a) zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech a plní další úkoly podle zvláštního právního předpisu3a) ve svém územním obvodu; členům jednotky sboru dobrovolných hasičů obce za hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech v mimopracovní době poskytuje odměnu, b) udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, c) zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, d) zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce a požární ochrany, e) zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, jakož i péči o zaměstnance zařazené v jednotkách hasičských záchranných sborů podniků, členy jiných jednotek sborů dobrovolných hasičů obce nebo podniků, popřípadě i o osoby vyzvané k poskytnutí osobní pomoci podle § 18, jestliže zasahují za ztížených podmínek nebo u déle trvajícího zásahu na území obce, f) poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době3b) nebo v době, ze které mu plyne příjem z podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti, zúčastní zásahu při požáru nebo jiných záchranných prací při živelních pohromách nebo jiných mimořádných událostech nebo nařízeného cvičení anebo nařízené odborné přípravy, g) zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky,

Samostatná působnost obce – úkoly v požární ochraně h) zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení, zejména pro potřeby svého územního obvodu, i) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany, j) zřizuje ohlašovnu požárů a další místa, odkud lze hlásit požár, k) zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost a stanoví další zdroje vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, l) umožňuje dislokaci jednotek hasičského záchranného sboru v katastrálním území obce podle nařízení kraje a přispívá na provoz a vybavení těchto jednotek, m) spolupracuje se sousedními obcemi při plnění úkolů k zabezpečení požární ochrany; za tím účelem mohou obce soustřeďovat finanční prostředky, n) organizuje preventivně výchovnou činnost, o) obecně závaznou vyhláškou 1. vydává požární řád obce, 2. stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob.

Obce a obecní úřady Obecní úřad na úseku PO v rámci přenesené působnosti obce účast velitelů a strojníků jednotky SDH obce na odborné přípravě zajišťování úkolů PO při ohrožení státu a válečném stavu Vybrané obecní úřady a) zabezpečují podle požárního poplachového plánu kraje hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod, b) zabezpečují akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj územní obvod, c) na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu.3c) Obec plní povinnosti uložené zákonem o požární ochraně obdobně i jako právnická osoba.

Další prováděcí předpisy Nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2001 Sb. - rozpracovává v podrobnostech povinnost krajů a obcí vést stanovenou dokumentaci požární ochrany. Nařízení kraje Poplachový plán kraje Podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany zdrojů vody k hašení požárů a tyto zdroje určuje požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru požární ochrany v budovách zvláštního významu požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob

Dokumentaci požární ochrany obce tvoří a) dokumentace o zřízení jednotky sboru dobrovolných hasičů obce nebo společné jednotky požární ochrany, b) řád ohlašovny požárů, c) dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti, d) požární řád obce, e) dokumentace k zabezpečení 1. požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob, 2. úkolů požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu, f) plán výkonu služby členů jednotek sboru dobrovolných hasičů vybraných obcí (§ 20 odst. 2), a to včetně jejich pohotovosti mimo pracoviště.

Požární řád obce (1) Požární řád obce upravuje organizaci a zásady zabezpečení požární ochrany v obci a obsahuje a) vymezení činnosti osob pověřených zabezpečováním požární ochrany v obci, b) podmínky požární bezpečnosti při činnostech, v objektech nebo v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru se zřetelem na místní situaci, c) způsob nepřetržitého zabezpečení požární ochrany v obci, d) kategorii jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, její početní stav a vybavení, e) přehled o zdrojích vody pro hašení požárů a podmínky jejich trvalé použitelnosti, f) stanovení dalších zdrojů vody pro hašení požárů a podmínky pro zajištění jejich trvalé použitelnosti, g) seznam ohlašoven požárů a dalších míst odkud lze hlásit požár, jejich označení, přičemž ohlašovny požárů jsou označeny tabulkou "Ohlašovna požárů" a další místa pro hlášení požárů tabulkou "Zde hlaste požár" nebo symbolem telefonního čísla 150, h) způsob vyhlášení požárního poplachu v obci. (2) Součástí požárního řádu obce je seznam sil a prostředků jednotek požární ochrany z požárního poplachového plánu kraje.

Další prováděcí předpisy Vyhláška č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb Vyhláška č. 202/1999 Sb., kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří   Nařízení vlády č. 91/2010 Sb.,o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv Vyhláška č. 255/1999 Sb., o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů     Vyhláška č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky

Děkuji za pozornost.