Přístupy k sociálnímu bydlení v kontextu ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Ostrava, květen 2012 Oddělení politiky sociálního začleňování (901)
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Ing. Stanislava Správková
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Co znamená pro společnost bezdomovství?
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Institucionální a politická dimenze sociálního vyloučení.
Chudoba jako sociální problém
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Kvalita v sociálních službách jako proces
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Sociální šetření a legislativa
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Sociální práce v praxi Oblasti působení soc. pracovníků
Podpora obcím, které se potýkají se sociálním vyloučením
Sociální bydlení v České republice Petr Krčál.
Rodinná politika Sociální politika II.
Ing. Stanislava Správková
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Přístupy k sociálnímu bydlení v kontextu ČR Seminář o sociálním bydlení EAPN 15. května 2014 Mgr. Jan Dobeš

Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v ČR do roku 2020 První národní koncepce zaměřená specificky na problematiku bezdomovectví. Koncepce byla schválena usnesením vlády ze dne 28. srpna 2013 č. 666. Proč: narůstající počet osob ohrožených vyloučením z bydlení odhad: 30 tisíc osob bez přístřeší, 100 tisíc osob ohrožených bezdomovectvím Negativní tendence – ohrožené skupiny: bezdomovci a osobami ohroženými vyloučením z bydlení se stále více stávají mladí lidé (zejm. osoby opouštějící institucionální péči), osoby se zdravotním postižením, osaměle žijící ženy, rodiny s dětmi a osaměle žijící senioři (ve spojení se schopností pokrýt nezbytné životní náklady). Bezdomovectví je extrémní sociální vyloučení. Cíl: Přispět k boji s chudobou a sociálním vyloučením. Seminář EAPN 15. května 2014

Zpracovatelský tým koncepce Odborníci z MPSV a expertní skupina: zástupci resortů – MZ, MŠMT, MMR, MV, MF, MSp, akademická sféra (Libor Prudký), Naděje, o. s. (Ilja Hradecký), Armáda spásy (Antonín Plachý, Miloslav Pípal, MUDr. Andrea Pekárková), zástupci obcí a krajů (SMO ČR, Kraj Vysočina aj.), zástupci poskytovatelů sociálních služeb (vč. Asociace poskytovatelů sociálních služeb) a zdravotní péče (Petr Prinz – Charita Olomouc – ordinace praktického lékaře), Veřejný ochránce práv, Agentura pro sociální začleňování a další. Seminář EAPN 15. května 2014

Hlavní cíle Koncepce V přístupu k bydlení: Systémová řešení k udržení (prevence) nebo nalezení bydlení, posílení role obcí ve vztahu k osobám v nepříznivé sociální situaci spojené s bydlením V přístupu k sociálním službám: Funkční systém sociálních služeb reagující na potřeby bezdomovců a osob ohrožených ztrátou bydlení V přístupu ke zdravotní péči: Zvýšení dostupnosti a vytvoření možností komplexní zdravotní péče pro bezdomovce s důrazem na prevenci + destigmatizace V oblasti informovanosti a spolupráce aktérů: Vzdělávání a osvěta, dostatek dat, spolupráce a komplexní přístup aktérů k řešení problematiky bezdomovectví Seminář EAPN 15. května 2014

Definice bezdomovectví/kontext sociálního bydlení Bezdomovectví je komplexní, dynamický a diferencovaný proces, v jehož rámci různí jednotlivci i skupiny procházejí různými vstupními a výstupními body. Dle definice bezdomovců ETHOS se jedná o souhrnné označení pro heterogenní populační skupinu zahrnující jak viditelné bezdomovce, tj. osoby, které spí venku, tzv. rooflessness (bez střechy), tak osoby, které v důsledku nemožnosti zajistit si jiné bydlení žijí v ubytovacích zařízeních pro bezdomovce, tzv. houselessness, dále osoby, jejichž bydlení je nejisté, tzv. people living in insecure housing a také osoby, které žijí v podmínkách, které neodpovídají minimálním standardům bydlení v daném kulturním a sociálním prostředí, tzv. people living in inadequate accomodation. Typologie ETHOS je vhodná pro strategické plánování politik sociálního začleňování a práci s bezdomovectvím, je obecně akceptována odbornou veřejností nejen v Evropě, je používána institucemi EU v dokumentech jednotné politiky sociálního začleňování, její užívání pro srovnávání údajů v celé EU doporučuje EUROSTAT. Seminář EAPN 15. května 2014

Principy dle ETHOS (pro sociální bydlení) Východiska a principy řešení sociálního bydlení Pojetí sociálního bydlení – sociální bydlení je třeba pojímat jako soubor nástrojů zajišťujících přístup a udržení dlouhodobého, kvalitativně standardního a prostorově nesegregovaného nájemního bydlení (tj. od nástrojů sociální práce, sociální dávky přes různé garanční nástroje až po investiční podporu bydlení). Cílová skupina – osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo osoby bez domova (dle definice ETHOS). Individuální přístup – nástroje sociálního bydlení musí být schopny reagovat na různé potřeby různých osob, a to již od okamžiku ohrožení ztrátou bydlení (prevence) po návrat či vstup do bydlení. Podpůrné služby mají být nabízeny všem osobám nebo domácnostem, které je budou využívat podle svých individuálních potřeb, bez kategorizace těchto osob na kompetentní a nekompetentní (to by zabránilo individuálnímu přístupu, který je základem sociální práce). Housing led přístup – veškerá podpora musí být směřována na podporu přístupu osoby nebo domácnosti k bydlení nikoliv k ubytování. Princip nesegregace – nástroje sociálního bydlení nesmí podporovat sociální vyloučení osob (tj. nedostupnost zdrojů ve společnosti běžných), naopak mají co nejvíce usilovat o posílení vlastní schopnosti a odpovědnosti osob k udržení standardního bydlení. Při realizaci nástrojů sociálního bydlení nesmí docházet ke kumulaci ohrožených osob v jednom místě, a to zvláště v místě, které by měl charakter instituce (princip nesegregace a deinstitucionalizace). Princip dobrovolnosti . – nástroje systému sociálního bydlení nesmí jejich uživatele nutit k uspokojování potřeb bydlení určitým způsobem, naopak je třeba vždy zohledňovat potřeby i přání uživatelů tohoto systému. Princip subsidiarity – konkrétní výběr nástrojů systému sociálního bydlení i způsoby jejich aplikace v rámci funkčnosti systému, je třeba ponechat v závislosti na místních podmínkách na volbě příslušné úrovně veřejné správy (ORP). Teprve poté, kdy tato místní úroveň veřejné správy nebude funkční v realizaci systému sociálního bydlení, je možné aplikovat nástroje sociálního bydlení z vyšších pater veřejné správy (krajská a státní úroveň). Požadavek standardního bydlení – byty určené pro účely sociálního bydlení nesmí být substandardní kvality (podle práva by se jednalo o diskriminační opatření ve smyslu nerovného přístupu). Podpora nájemního bydlení – sociální bydlení má vést k podpoře segmentu nájemního bydlení v ČR (podpora nájemního bydlení je akcentována v Koncepci bydlení ČR do roku 2020, přesto podíl nájemních bytů dle dat ČSÚ prudce klesá). Efektivní vynakládání veřejných výdajů – nástroje sociálního bydlení musí vést ke zvýšení efektivity veřejných výdajů a k minimalizaci zneužití veřejných prostředků a vzniku závislosti na sociální pomoci. Seminář EAPN 15. května 2014

Varianty přístupu pro sociální bydlení Principy/legislativa/systémové nástroje Housing first (bydlení na prvním místě) Housing ready (prostupné bydlení) Legislativní ukotvení Příprava zákona o sociálním bydlení Specifické služby dle zákona č.108/2006 Sb. Zodpovědnost za vznik Pravděpodobně obce/města ve spolupráci s oss Poskytovatelé sociálních služeb (+Kraje, obce) Financování Nákladová analýza v rámci legislativního návrhu Dotační řízení MPSV (posléze Kraje) rozpočty měst/obcí/sponzoři Standardní bydlení Sociální byt Sociální (tréninkové) bydlení Spolupráce / doprovázení Nabídka sociální práce Sociální práce/dohled podmínkou vstupu do systému Princip nesegregace/deinstitucionalizace Podpora principů (stav) Od dohledu k samostatnosti (proces) Podpora standardního bydlení Podporuje Připravuje Stereotypy společnosti Riziko nepodpoření společností Hledání kompromisu Sociální začleňování Dialog ve společnosti Dialog klient – pracovník Nabídka pro ohrožené skupiny Individuální potřeba (osoba, rodina) Kritéria/cílová skupina/pravidla Seminář EAPN 15. května 2014

Možný postup vzniku zákona Návrhová část, analytické studie (např: zadluženost obyvatel v ČR), komparativní analýza dopadu na související legislativu Společenská diskuze, využití prostoru dialogu 1. národní konsensuální konference o bezdomovectví (navrhované typy) Věcný záměr zákona, paragrafové znění zákona, nastavení finančních nástrojů pro uvedení soc. bydlení v ČR (SR, EU) Nalezení koaličního konsenzu, většinová parlamentní dohoda o dlouhodobé podpoře zákona, společenská odpovědnost/občanská solidarita Legislativa zákon o hmotné nouzi, zákon o soc. službách, zákon o sociální práci, zákon o exekucích, zákon o obcích, rozpočtové určení daní, daňové zákony Dohoda o společenské potřebnosti soc. bydlení, podpora oboustranné solidarity a respektu, práva a povinnosti Seminář EAPN 15. května 2014

Rozložení bezdomovců dle věku/vzdělání/ekonomické ne/aktivity Bezdomovci dle věku k 26.3.2011 Bezdomovci podle nejvyššího dokončeného vzdělání k 26.3. 2011 Bezdomovci podle ekonomické aktivity a postavení v zaměstnání k 26. 3. 2011   Bezdomovci celkem Ekonomicky aktivní Ekonomicky neaktivní z toho neprac. důchodci Nezj. ekon. aktivita Pracující z toho v pozici zaměst--nance Neza--městnaní abs. 11496 3332 2426 4464 2872 1581 828 z toho ve věku 15-64 let 10597 3302 2410 4457 2051 1170 787 % 100,0 29,0 21,1 38,8 25,0 13,8 7,2 31,2 22,7 42,1 19,4 11,0 7,4 Zdroj: ČSU Seminář EAPN 15. května 2014

Podíl osob ohrožených chudobou (2011) Seminář EAPN 15. května 2014

Podíl nákladů na bydlení na čistých peněžních příjmech domácností (2011) Seminář EAPN 15. května 2014

Příklad dobré praxe ze zahraničí FAWOS Vídeň – prevence vystěhování Jde o příklad součinnosti soudů, obcí a poskytovatelů preventivních služeb v případě rizika ukončení nájemního vztahu. Program spočívá v aktivním vyhledávání osob, kterým hrozí ztráta bydlení v důsledku exekuce. Soud zde ze zákona nesmí zahájit exekuční řízení bez toho, aby nejprve informoval sociální úřad a vyžádal si informaci o způsobu řešení situace. - Data ukazují, že až 75% lidí takto bylo možné udržet v bydlení. Seminář EAPN 15. května 2014

„Z dvou různých názorů vítězí vždy spíš ten hlučnější.“ Karel Čapek DĚKUJI ZA POZORNOST A PŘEJI HEZKÉ DNY Jan Dobeš, e-mail: jandobes01@seznam.cz Seminář EAPN 15. května 2014