Pedagogický pracovník odborných škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Kariérové poradenství
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Vstup absolventů středních škol na trh práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
PROFESNÍ STANDARD V PROFESIONALIZACI UČITELŮ ODBORNÝCH ŠKOL
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Fakulta zdravotnických studií
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Úvod do psychologie
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Postavení pedagogiky mezi vědami
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Fakulta zdravotnických studií
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Fakulta zdravotnických studií
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Polytechnické vzdělávání v praxi
Studijní program Ošetřovatelství
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Setkání kariérových poradců
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogický pracovník odborných škol Specifika vzdělávání učitelů odborných škol projekt Kurikulum S Národní pedagogické muzeum J. A Komenského Petr Mach 28. 2. 2012 FPE ZČU v Plzni

Učitelé odborných škol a učilišť Učitel odborných předmětů UOV Učitel praktického vyučování UPV Učitel odborného výcviku UOV Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů

Příprava učitelů odborných škol na ZČU Historický pohled - 70 léta X semestrové studium Disciplíny na Pedagogické fakultě: pedagogické (včetně dějin pedagogiky) psychologické pedagogické psychologie sociální pedagogiky biologie člověka. Disciplíny na VŠSE: odborné dle odbornosti učitele a vyučovaných předmětů. Zakončení: SZZ a obhajobou DP.

Současnost Bakalářské studium učitelství odborných předmětů Pro malý počet uchazečů se neotevírá.   Bakalářské studium učitelství odborného výcviku a praktického vyučování v kombinované formě Tříleté studium ukončená SZZ a obhajobou bakalářské práce. Celkový počet kreditů 180. Počet kreditů, které vedou k vytváření odborných (oborově didaktických) kompetencí je 35, tj. 19 % objemu výuky (včetně praxe). Hraniční předměty: Environmentální výchova v geografii, Sociologické aspekty života člověka, Úvod do filosofie atd.

Současnost Studium v oblasti pedagogických věd se zaměřením na přípravu UOP, UPV, UOV v celoživotní formě vzdělávání Dvouleté studium ukončené závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce. Rozsah výuky je min. 250 hodin, max. 350 hodin. Počet hodin, které vedou k vytváření odborných (oborově didaktických) kompetencí je 95, tj. 34 % (včetně praxe). Certifikátové studium učitelství odborných předmětů Letošní akademický rok toto studium končí. Třísemestrové studium ukončené závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce. Koncepce studia je ekvivalentní se studiem učitelství odborných předmětů v celoživotní formě.

Současnost Projekt ESF č. CZ.1.07/1.3.08/02.0003 s pracovním názvem Kompetence učitelů a mistrů Dvousemestrové studium vysokoškolského charakteru, které je ekvivalentem prvního ročníku bakalářského studia učitelství odborného výcviku a praktického vyučování. Po jeho absolvování vykonávají absolventi projektu přijímací řízení do bakalářského studia.   IGIP (International Gesellschaft für Ingenierpädagogik) NIDV, PC

vytváření kompetencí Jaké kompetence je třeba vytvářet (rozvíjet)? Jak je vytvářet? Jak ověřovat úroveň jejich osvojení? Problematika kompetencí by měla být nedílnou součástí vytváření profesního profilu učitele odborných předmětů, odborného výcviku.

Jaké kompetence je třeba vytvářet (rozvíjet)? Zdroje   NUOV (expertní skupina TTnet) CEDEFOP Vašutová ISP MPSV (informační a poradenská střediska) KTP (kartotéka typových pozic) NSP (národní soustava povolání)

Profesní kompetence učitele (Vašutová) předmětové (oborové) didaktické a psychodidaktické pedagogické diagnostické a intervenční sociální, psychosociální a intervenční manažerské a normativní profesně a osobnostně kultivující ostatní předpoklady

Kompetence oborové Jak (kde) ji získá: aprobační předměty a jejich metodologie, obecná didaktika, oborová didaktika, pedagogická psychologie, informatika.

Kompetence didaktické a psychodidaktické Jak (kde) ji získá: obecná didaktika, oborové didaktiky, vývojová pedagogická a kognitivní psychologie.

Kompetence pedagogické Jak (kde) ji získá: obecná a srovnávací pedagogika, psychologie osobnosti, vývojová a pedagogická psychologie, sociologie a sociologie výchovy, pedagogická praxe.

Kompetence diagnostické a intervenční Jak (kde) ji získá: pedagogická diagnostika, psychologie osobnosti, vývojová psychologie, biologie dětí a mládeže, patopsychologie, speciální pedagogika.

Kompetence sociální, psychosociální a komunikativní Jak (kde) ji získá: sociální psychologie, sociální pedagogika, sociologie výchovy, sociální a pedagogická komunikace, český jazyk a rétorika.

Kompetence profesně a osobnostně kultivující Jak (kde) ji získá: filozofie výchovy, etika, aprobační obory, společenskovědní disciplíny, reflektivní zkušenost (pedagogická praxe).

Kompetence manažerské a normativní Jak (kde) ji získá: školská legislativa, vzdělávací politika, základy školského managementu, cizí jazyk, pedagogická praxe.

podmínky vytváření odborných koMpetencí X semestrové studium 35 % výuky byly odborné předměty. Každý obor měl svoji oborovou didaktiku. Seminární práce měly charakter dnešních bakalářských prací. Diplomové práce se blížily dnešním rigorózním pracím.

podmínky vytváření odborných koMpetencí Bakalářské studium učitelství odborného výcviku a praktického vyučování   Celkový počet kreditů je 180. Odborné předměty žádné. Předměty oborově didaktické mají celkem 13 kreditů - 5,5 % z celkového počtu kreditů. Předměty pedagogické praxe, které lze pro rozvoj odborných kompetencí využít, mají 18 kreditů - 10 %. DOV KPR Supervizní seminář k praxím. Případové studie.

podmínky vytváření odborných koMpetencí Studium v oblasti pedagogických věd se zaměřením na přípravu UOP, UPV, UOV   Počet hodin, které vedou k vytváření odborných (oborově didaktických) kompetencí je 95, tj. 34 % (včetně praxe). K dispozici je větší počet hodin, které přispívají k vytváření odborných kompetencí. Nelze použít supervizi praxe. Je větší prostor pro případové studie. Projekt ESF

Jak ověřovat úroveň osvojení odborných kompetencí Evaluace výuky na ZČU Evaluační dotazníky studentům a absolventům Průzkum v Plzeňském kraji

Průzkum v Plzeňském kraji Cíl průzkumu - hodnocení profesního profilu učitele. Základem byl profesní profil učitele odborných předmětů a odborného výcviku dle kartotéky typových pozic. Respondenti - 69 učitelů plzeňského regionu. Složení - 20 učitelů odborných předmětů - 49 učitelů odborného výcviku. Metoda - dotazníkové šetření doplněné strukturovaným rozhovorem. Rok 2008

Některé výsledky Odborné kompetence 63 % respondentů má minimální (téměř žádné) možnosti systematického rozšiřování a prohlubování odborných znalostí (řízeno, podporováno školou). 32 % respondentů si doplňuje nové znalosti individuálně, na vlastní náklady (odběr časopisů, sledování publikací, internetu). 40 % nemá čas na tyto aktivity. 69 % respondentů je zatěžováno činnostmi, které nepatří do profesní náplně (kontrola stavu toalet, sledování žáků mimo výukové objekty, ..).

Některé výsledky Kompetence pedagogické, psychodidaktické 52 % respondentů pokládá přetváření RVP do ŠVP za koncepční a systémovou práci, kterou má vykonávat školství (systém). 40 % respondentů pokládá tvorbu ŠVP za vhodnou příležitost realizace vlastních představ o procesu. 8 % respondentů „překlopí“ starý systém do „nových tabulek“. 92 % pokládá vytvoření soustavy kvalifikačních požadavků (NSK) za vysoce pozitivní. 63 % respondentů používá klasické metody a formy (výklad, instruktáž, demonstrace, procvičování). 13 % respondentů používá problémové metody, samostatné práce, experimentální, metody obdobné projektovému vyučování.

8 % respondentů považuje moderní metody (kooperace, projekty, problémové m., workshopy, ..) za neúčinné vzhled ke špatnému a neodpovídajícímu vybavení a vzhledem k úrovni žáků. 70 % respondentů by si přálo lepší spolupráci s podniky v regionu, jsou odkázáni na ochotu či neochotu podniků, nemají možnost výběru těch nejlepších. 40 % respondentů požadovalo systematické vzdělávání v oboru. 52 % respondentů by uvítalo vytvoření metodického portálu nebo časopisu pro odborné vzdělávání 67 % respondentů spojovalo motivaci s řešením kázeňských problémů. Uvádí, že více jak padesát procent žáků (především učňů) nemá o studovaný obor zájem, školu navštěvují jen z donucení (rodiči, okolnostmi). 41 % respondentů má problémy s objektivním hodnocením žáků. Zpravidla jsou nuceni hodnotit výkony žáků lépe než si zaslouží (i o dva stupně). Nejčastější důvod – nutnost udržet určitý počet žáků ve třídě (oboru), škole.

Některé výsledky Kompetence manažerské, vybavení Průzkum se zabýval vztahem vedení školy nebo zřizovatele k  podmínkám (především materiálním). 32 % respondentů bylo spokojeno s vybavením, pomůckami, s výukovým prostředím, s poskytováním osobních pomůcek. 7 % respondentů nedostává ani nárokové osobní ochranné pomůcky, které jsou nutné k výkonu činnosti dle norem a předpisů BOZP. 40 % respondentů má k dispozici technické vybavení a pomůcky staré 10 a více let. 20 % respondentů je spokojeno s partnerskými podniky.  

Některé výsledky Kompetence osobnostní, zdravotní způsobilost Většina respondentů se k osobnostním vlastnostem nevyjadřovala nebo se formálně ztotožnila s KTP. 79 % respondentů však považuje postavení osobnosti učitele ve společnosti za neúnosné, devalvující. 19 % respondentů uvažuje o odchodu ze školství z důvodu neodpovídajícího společenského postavení. Z tohoto počtu je většina mužů. 98 % respondentů se nikdo neptal na zdravotní stav, nevyžadoval žádné vyšetření. Obdobný stav je i při přijímání studentů do učitelských vzdělávacích programů. Společnost neřeší problematiku možných chorob z povolání v učitelské profesi. Neřeší se prokazatelné symptomy negativního vlivu procesu na učitele: depresivní stavy chronické vyčerpání poruchy sociálních vazeb (změna vztahu k lidem)

útlum aktivity, iniciativy a kreativity snížení sebehodnocení (ztráta ideálů) riziko závislosti na návykových látkách syndrom vyhoření somatické potíže.

Některé výsledky Společensko ekonomické ohodnocení 40 % respondentů považovalo ekonomické ohodnocení své práce za téměř odpovídající. 9,9 % respondentů považovalo svůj plat za směšně malý a uvažuje o odchodu ze školství. 50 % respondentů pokládá svoji práci za nedoceněnou, ale chápe problémy školství. 63 % respondentů vadila nízká společenská hodnota vzdělání.

ZÁVĚR Profesní profil učitele odborných předmětů není jen výčet kompetencí, povinností, požadavků. Jeho součástí by mělo být i jasné formulování realizační složky. Stanovení, za jakých podmínek lze kompetencí dosáhnout, vytvoření těchto podmínek a stanovení dopadu na kariérní postup, tedy kariérní řád. Jasné formulování zodpovědnosti společnosti (státu) za vytvoření podmínek k dosažení požadovaných kompetencí. Nedořešené je i objektivní zjišťování úrovně dosažení požadovaných kompetencí (evaluace procesu). Řadu kompetencí totiž získávají učitelé až v průběhu výkonu své pedagogické praxe.