SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Systémy a subsystémy ekonomického vzdělávání Pojmy „systém a subsystém ekonomického vzdělávání“ Struktura školského systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání Struktura mimoškolského vzdělávacího systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání Hlediska hodnocení různých systémů a subsystémů ekonomického vzdělávání
1) Pojmy systém a subsystém ekonomického vzdělávání Systém ekonomického vzdělávání = Souhrn institucí určitého typu, kde probíhá ekonomické vzdělávání (v rámci školství, mimo školství) Subsystém ekonomického vzdělávání = diverzifikovaný článek systému, kde se zajišťuje ekonomické vzdělávání (státní školy, soukromé školy)
2) Struktura školského systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání Subsystémy podle zřizovatelů či vlastníků (státní, veřejné, krajské, soukromé, církevní) Subsystémy podle stupňů vzdělávání 1) První vzdělávací úroveň – základní škola (v rámci neekonomických předmětů či prostřednictvím výuky ekonomického předmětu) 2) Druhá vzdělávací úroveň – neúplné střední vzdělání (bez maturity, obory učňovské přípravy v rámci ekonomického předmětu)
2) Struktura školského systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání 3) Třetí vzdělávací úroveň – úplné střední vzdělání (s maturitou v učňovském školství a na středních odborných školách v rámci soustavy ekonomických předmětů) 4) Čtvrtá vzdělávací úroveň – vyšší odborné vzdělání (s absolutoriem v rámci soustavy ekonomických předmětů) 5) Další vzdělávací úrovně – vysokoškolské vzdělávání (bakalářské, magisterské, doktorské v rámci soustavy ekonomických disciplín)
3) Struktura mimoškolského vzdělávacího systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání Podnikové (firemní) vzdělávání (typu inovačního, specializačního a rekvalifikačního: změny v účetnictví, materiálová účtárna, přeškolení právníka na ekonoma) Komerční vzdělávání podle vzdělávacích agentur (inovační, specializační a rekvalifikační charakter) na podkladě živnostenského podnikání (nové daňové zákony, mzdové účetnictví, přeškolení technika na ekonoma)
3) Struktura mimoškolského vzdělávacího systému, kde může probíhat ekonomické vzdělávání Vzdělávání organizované orgány státní exekutivy : ministerstva, regionální orgány,orgány místní samosprávy (rekvalifikace prostřednictvím úřadů práce – přeškolení dělníka válcovny na účetního) Ostatní neziskové organizace: nadace, sdružení, spolky z prostředků grantů a sponzorských darů (financování sociálních služeb, zdravotnických zařízení)
4) Hlediska hodnocení různých systémů a subsystémů ekonomického vzdělávání Masovost (počet vzdělávaných žáků) Kvalita výstupů (úroveň vzdělání) Využitelnost (dosah uplatnění absolventů: regionální, národní, mezinárodní) Obsahová a organizační pružnost (reakce na měnící se podmínky a potřeby) Ekonomická efektivnost (náklady na vzdělání)