Kácení dřevin rostoucích mimo les

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Stavební zákon po novele s účinností od
Vedení správního řízení
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
Nástroje územního plánování
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Správní dokumenty - žádost, rozhodnutí, odvolání
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Systém kontrolní činnosti SEI
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Výklad č. 84 č.j. 2551/ Společná řízení  k § 115 odst. 11 vodního zákona a § 140 správního řádu.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Správa místních poplatků
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Územní samospráva Obce
Soudy jako subjekty civilního procesu Občanské právo procesní I JUDr. Ing. Radovan Dávid.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ NÁLEŽITOSTI SPRÁVNÍHO ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ Ing. Eva Kotková, Bc. Eva Martinková, JUDr. Helena.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ KÚ LK Ing. Eva Kotková.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Veřejnoprávní smlouvy
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Umisťování staveb.
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Procesní prostředky regulace správního řízení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Systém kontroly ÚSC Šumperk
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
XIV. KONFERENCE SAMOSPRÁV
Novinky v předškolním vzdělávání
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Program na podporu lesních ekosystémů
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Kácení dřevin rostoucích mimo les Seminář pro obce Olomouckého kraje Mgr. Tomáš Šrom březen 2019

Právní rámec zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů - § 7 ochrana dřevin, § 8 povolení kácení dřevin, § 9 náhradní výsadba a odvody prováděcí vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění pozdějších předpisů - vyhláška MŽP k provedení § 8 odst. 3 zákona - stanovuje velikost, popřípadě jinou charakteristiku dřevin, ke kterým není třeba povolení - stanovuje náležitosti žádosti o povolení ke kácení dřevin zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - § 9 – § 79 správní řízení zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů - upravuje přestupkové řízení - § 87 odst. 2 písm. e), odst. 3 d) zákona – kácení dřeviny/skupiny dřevin bez povolení

zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů - § 35 Samostat. p., § 61 Přenesen. p., § 103 Starosta, § 109 OÚ zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů - KÚ jako odvolací orgán, povoluje kácení v případě ZCHÚ zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění poz. Předpisů - právní úprava nemovitých věcí, vlastnictví, spoluvlastnictví, subjektů a právního jednání Úvod – popis problematiky dané kapitoly Strategický cíl nebo cíle, vytyčené v kapitole Současný stav – popis aktuální situace, označení problematických oblastí, které koncepce řeší Seznam specifických cílů – výčet jednotlivých cílů, jejichž realizace bude pravidelně evaluována, stručný popis specifických cílů a označení nástrojů k úspěšné realizaci Příběh vězně – ilustrativní příklad typizovaného odsouzeného, tak jak by vypadal jeho život v případě pokračování současného stavu a nenaplnění cílů (pan Starý) a naopak při dosažení cílů (pan Nový), přiblížení cílů koncepce co nejširšímu okruhu osob

obec může vystupovat ve více rolích (žadatel, orgán obce rozhoduje) Obce a kácení dřevin obec může vystupovat ve více rolích (žadatel, orgán obce rozhoduje) Pravomoc/ působnost samostatná působnost x přenesená působnost

Obec – samostatná působnost základní územně samosprávný celek vlastní území, obyvatelstvo, soustava orgánů, právní subjektivita a vlastní majetek, se kterým obec hospodaří na základě vlastního rozpočtu. veřejnoprávní korporace – obec má právní subjektivitu, v právních vztazích vystupuje vlastním jménem a na svou odpovědnost vlastník pozemků a porostů žadatel o kácení

Obec žadatel - samostatná působnost kdo jedná - § 103 odst. 1 OZř „Starosta zastupuje obec navenek.“ koho žádá - Věcně a místně příslušný OÚ (§ 76 odst. 1 písm. a) zákona) zapojení orgánů obce – rada, zastupitelstvo, komise – primárně prostřednictvím samostatné působnosti - mohou zapojit do procesu schválení záměru o podání žádosti o povolení ke kácení dřevin ! při projednávání žádosti samotné se již zapojit nemohou V rámci přenesené působnosti je možné zapojit Komisi, nicméně je nutné schválení ředitelem KÚ

Obec – přenesená působnost obecní úřad pověřený obecní úřad (§ 64 OZř) obecní úřad obcí s rozšířenou působností (§ 66 OZř) výkon přenesené působnosti - § 76 dost. 1 písm. a) zákona – OÚ povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1, ukládají náhradní výsadbu podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě podle § 9 odst. 2 věcná a místní příslušnost VP - § 10 SŘ „SO jsou věcně příslušné jednat a rozhodovat ve věcech, které jim byly svěřeny zákonem nebo na základě zákona.“  § 76 odst. 1 písm. a) zákona MP - § 11 odst. 1 písm. b) SŘ – podle polohy nemovitosti (resp. místa růstu dřeviny)

Řízení o povolení ke kácení dřevin návrhové řízení - § 44 správního řádu předmět řízení je povolení ke kacení dřevin správní řízení dle SŘ - nutné dodržovat lhůty a další procesní instituty správního řízení výsledek řízení – vydání rozhodnutí obec x obecní úřad

Žádost Obecné náležitosti podání dle § 37 odst. 2 SŘ (kdo jej činí, které věci se týká, co navrhuje + identifikace žadatele a označení SO) Zvláštní náležitosti dle § 4 vyhlášky č. 189/2013 Sb. k.ú., parcela, popis, situační nákres kdo žádá (identifikace) doložení vlastnického práva (nelze-li ověřit v KN), nájemního či uživatelského vztahu specifikace dřevin (druh, počet, velikost plochy, obvod kmene) zdůvodnění žádosti

Účastníci řízení § 27 odst. 1 písm. a) SŘ „V řízení o žádosti je účastníkem žadatel a další dotčené osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí správního orgánu“ žadatel - kdo je žadatelem vyplývá z § 4 odst. 1 písm. b) vyhlášky  Osoba, která má vlastnické nebo jiné právo k pozemkům, na kterých se dřeviny nacházejí. spoluvlastníci spolky - § 70 odst. 1 zákona „ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů.“ ostatní účastníci - např. obce dle § 71 zákona

Průběh řízení Řízení je zahájeno dnem doručení žádosti oznámení zahájení řízení dalším účastníkům nahlížení do spisu ústní jednání (min. 15 dnů předem) podklady pro vydání rozhodnutí

Ústní jednání § 49 SŘ „Ústní jednání SO nařídí v případech, kdy to stanoví zákon, a dále tehdy, pokud je to ke splnění účelu řízení a uplatnění práv účastníků nezbytné.“ ústní jednání je dále upraveno v § 83 zákona - o konání ústního jednání uvědomí SO všechny známé účastníky - předvolání k tomuto jednání je nutné doručit min. 15 dnů před jeho konáním - o průběhu ústního jednání je nutné sepsat protokol (náležitosti dle § 18 dost. 2 SŘ)

Povolení ke kácení dřevin rozhodnutí dle § 68 SŘ - zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti, písemná forma, doručení účastníkům náležitosti rozhodnutí výrok (identifikace žadatele) odůvodnění poučení účastníků možnosti, načasování a forma uložení náhradní výsadby

Výroková část obsahuje výroky - náležitosti dle § 68 odst. 2 SŘ identifikace účastníků řízení dle § 27 odst.1 správního řádu náhradní výsadba možnost podmínek, lhůt.....

Odůvodnění vypořádání připomínek a námitek posouzení estetického a funkčního významu dřeviny popis vedeného řízení úvahy správního orgánu v případě ukládání náhradní výsadby – zdůvodnění výše, rozsahu, ekologická újma Co když jsou podmínky rozhodnutí uvedeny zde?

Poučení účastníků zda je možno podat odvolání v jaké lhůtě od kdy se počítá jak a kam se podává kdo rozhoduje odkladný účinek – v případě že odvolání nemá

Lhůty pro vydání rozhodnutí § 71 SŘ obecně - bezodkladně, nejpozději do 30 dnů, +30 dnů ústní jednání § 83 odst. 3 zákona - v jednoduchých věcech bezodkladně, ostatní případy 60, 90) pozor na nečinnost § 80 a násl. SŘ „nevydá-li SO rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě“ Opatření proti nečinnosti činí nadřízený správní orgán (příkaz, převzetí, pověření, prodloužení lhůty)

Oznamování rozhodnutí § 72 SŘ „Rozhodnutí se účastníkům oznamuje doručením stejnopisu písemného vyhotovení do vlastních rukou nebo ústním vyhlášením.“

Odvolání § 81 a násl. SŘ „Účastník může proti rozhodnutí podat odvolání, pokud zákon nestanoví jinak.“ - odvolání musí splňovat obecné náležitosti podání (§ 37 odst. 2 SŘ), dále musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení - odvolací lhůta činí 15 dnů - odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal - neshledá-li SO podmínky pro postup podle § 87 SŘ, předá spis se svým stanoviskem odvolacímu SO do 30 dnů ode doručení odvolání - suspenzivní a devolutivní účinek odvolání

Kdy můžou kácet okamžik nabytí právní moci - § 73 odst. 1 SŘ „v právní moci je rozhodnutí, které bylo oznámeno a proti kterému nelze podat odvolání“ okamžik vykonatelnosti - § 74 odst. 1 SŘ „rozhodnutí je vykonatelné nabytím právní moci nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden“

Nejčastější chyby nedostatečná identifikace účastníků řízení nedostatečné či absentující odůvodnění nedoručování do vlastních rukou společné doručování více účastníkům nedoručení všem účastníkům řízení

Nedovolené kácení přestupky - § 86 – 89 zákona do 10 tisíc Kč neprovedení uložené náhradní výsadby do 20 tisíc Kč poškodí nebo bez povolení pokácí dřevinu rostoucí mimo les do 100 tisíc Kč pokácí bez povolení nebo závažně poškodí skupinu dřevin rostoucích mimo les pokuty za přestupky ukládají dle § 77 odst. 1 písm. p) zákona OÚ obcí s rozšířenou působností

Děkuji za pozornost