Diagnostika dítěte předškolního věku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pedagogická diagnostika
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Výrobní faktory v organizaci
Rozhodování 1.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Úloha bodového systému
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Pedagogická diagnostika
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Didaktika sportovních činností
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Gymnasium Jižní Město Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Tělesná výchova na ZŠ praktické
POVOLÁNÍ.
Andragogika Vzdělávání.
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Školní poradenské pracoviště
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Speciálně pedagogická diagnostika
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Mgr. Dominika Pudilová manažer projektu
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Strategické řízení a plánování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Diagnostika dítěte předškolního věku Mgr. Jiřina Bednářová metodik projektu

Stěžejní otázky diagnostiky Potřeba uceleného systému pro poradenství, mateřské a základní školy, který by odpovídal na otázky: co sledovat co by mělo dítě v určitém věku přibližně zvládat jak zjistit úroveň dané schopnosti, dovednosti; jak zjistit aktuální možnosti dítěte jak zaznamenávat získané informace

Stěžejní otázky diagnostiky stanovení výchozího a následného bodu stimulace jak s těmito děti pracovat ujasnění silných stránek, podněcování nadání, podpora talentu podle čeho vytvářet plány pedagogické podpory u dětí, které potřebují individuální péči jak zjistit školní zralost …

Výchozí diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.)

Vývoj dítěte má vzájemnou propojenost, určitou časovost a posloupnost. Jednotlivé funkce nejsou izolované, na každé činnosti se podílí funkcí více, vzájemně se ovlivňují a podporují. Oslabení jedné oblasti se často promítne do oblastí dalších. Propojenost a podmíněnost Schopnost, dovednost nastupuje, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, lépe řečeno věkovém rozmezí. Časovost Daná schopnost, dovednost rozvíjí po krocích, postupně a v návaznosti od snadnější po obtížnější, od jednodušší po složitější. Posloupnost

motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti Sledované oblasti motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti sluchového vnímání a paměti vnímání prostoru vnímání času základních matematických představ řeči (myšlení) sociálních dovedností sebeobsluhy (samostatnosti) hry Dále je zapotřebí sledovat úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky)

Diagnostika dítěte předškolního věku Vývojové škály z oblasti zrakového vnímání

Tabulka č. 2

Zvládá s dopomocí Dopomoc, podpora, provázení, zpětná vazba, hledání možností, vytváření individuálních podmínek k učení, interakce… Vyšší míra podpory od dospělého při vykonávání úkolu, činnosti, při uplatnění v položce popsaného vzorce chování při fázi vstupu v průběhu činnosti, při zpracování úkolu ve fázi výstupu Hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu.

Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje? Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi. Sociální interakce, které umožňují a podporují vývoj složitějších poznávacích procesů dítěte, uplatňování zprostředkovaného učení.

Vztah diagnosticko-intervenčních materiálů Diagnostika dítěte předškolního věku Klokanův kufr Klokanovy kapsy

Tabulka č. 4 Zrakové rozlišení

Tabulka č. 5 Zraková analýza, syntéza