Diagnostika dítěte předškolního věku Mgr. Jiřina Bednářová metodik projektu
Stěžejní otázky diagnostiky Potřeba uceleného systému pro poradenství, mateřské a základní školy, který by odpovídal na otázky: co sledovat co by mělo dítě v určitém věku přibližně zvládat jak zjistit úroveň dané schopnosti, dovednosti; jak zjistit aktuální možnosti dítěte jak zaznamenávat získané informace
Stěžejní otázky diagnostiky stanovení výchozího a následného bodu stimulace jak s těmito děti pracovat ujasnění silných stránek, podněcování nadání, podpora talentu podle čeho vytvářet plány pedagogické podpory u dětí, které potřebují individuální péči jak zjistit školní zralost …
Výchozí diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.)
Vývoj dítěte má vzájemnou propojenost, určitou časovost a posloupnost. Jednotlivé funkce nejsou izolované, na každé činnosti se podílí funkcí více, vzájemně se ovlivňují a podporují. Oslabení jedné oblasti se často promítne do oblastí dalších. Propojenost a podmíněnost Schopnost, dovednost nastupuje, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, lépe řečeno věkovém rozmezí. Časovost Daná schopnost, dovednost rozvíjí po krocích, postupně a v návaznosti od snadnější po obtížnější, od jednodušší po složitější. Posloupnost
motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti Sledované oblasti motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti sluchového vnímání a paměti vnímání prostoru vnímání času základních matematických představ řeči (myšlení) sociálních dovedností sebeobsluhy (samostatnosti) hry Dále je zapotřebí sledovat úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky)
Diagnostika dítěte předškolního věku Vývojové škály z oblasti zrakového vnímání
Tabulka č. 2
Zvládá s dopomocí Dopomoc, podpora, provázení, zpětná vazba, hledání možností, vytváření individuálních podmínek k učení, interakce… Vyšší míra podpory od dospělého při vykonávání úkolu, činnosti, při uplatnění v položce popsaného vzorce chování při fázi vstupu v průběhu činnosti, při zpracování úkolu ve fázi výstupu Hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu.
Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje? Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi. Sociální interakce, které umožňují a podporují vývoj složitějších poznávacích procesů dítěte, uplatňování zprostředkovaného učení.
Vztah diagnosticko-intervenčních materiálů Diagnostika dítěte předškolního věku Klokanův kufr Klokanovy kapsy
Tabulka č. 4 Zrakové rozlišení
Tabulka č. 5 Zraková analýza, syntéza