Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
ZMĚNY ŠKOLSKÉHO ZÁKONA NOVELOU č. 472/2011 Sb. SE ZAMĚŘENÍM NA ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Seminář 20. února 2012 Liberec.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
1 Školský zákon, ve znění zákona č. 82/2015 Sb., které nabude účinnosti 1. září 2016 Klíčové principy rovnocenná a partnerská spolupráce školy - školského.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpis rozpočtu a normativy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. června 2011 Monika Čermáková.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
Jsou venkovské školy horší než městské?
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Přijímací řízení pro školní rok 2017/2018
Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.
Plánování ve školní tělesné výchově
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Legislativní změny ve vzdělávání od září 2017
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Občanské soudní řízení I.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
12. června 2017, Pardubice Mgr. Miroslav Jiřička
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Přijímací řízení na střední školy pro školní rok 2018/2019
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
TŘÍDNÍ SCHŮZKY přihlášky na SŠ leden 2016
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Občanské soudní řízení I.
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením Legislativa: Nadnárodní normy Ústava České republiky Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání ve znění všech novelizací Vyhlášky Doporučení, směrnice, informace, metodické pokyny

Školský zákon Rovný přístup ke vzdělávání (§2, odst. 1) - právo žáků se středně těžkým MP, se souběžným postižením více vadami a autismem na vzdělávání v ZŠ speciální nebo jinak. Systém vzdělávacích programů §3 Rámcové vzdělávací programy §4 Školní vzdělávací programy §5 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení §7

Školský zákon Právní postavení škol a školských zařízení §8 Název právnické osoby a organizační složky státu §8a Dlouhodobé záměry §9 Výroční zprávy §10 Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy §12 Vyučovací jazyk §13

Školský zákon §16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) §16 Odst.1) Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

Školský zákon Odst. 2)Podpůrná opatření spočívají v a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky, c) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, d) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání, f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, g) využití asistenta pedagoga, h) využití dalšího pedagogického pracovníka i) poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených.

Školský zákon Odst. 3) Podpůrná opatření podle odst. 2 se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. Odst. 4) Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení. Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. Odst. 5) Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka.

Školský zákon Odst. 8) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta, který při komunikaci využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo studenta.

Školský zákon Odst. 9) Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny. Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského poradenského zařízení a soulad tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo studenta.

Školský zákon § 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení § 18 Individuální vzdělávací plán § 19: Ministerstvo stanoví vyhláškou: a/ konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů, b/ u podpůrných opatření druhého až pátého stupně pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením a normovanou finanční náročnost pro účely poskytování fin. prostředků ze státního rozpočtu, c/ postup školy nebo školského zařízení před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi ……….

Školský zákon §21 Práva žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků §22 Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků §23 Organizace škol

Školský zákon § 26 vyučovací hodina – rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny (výuka v blocích), § 27 odst. 3 přípravné třídy bezplatné poskytování učebnic a učebních textů, odst. 4 střední školy, odst. 6 § 28 Dokumentace škol a školských zařízení

Školský zákon § 33 Předškolní vzdělávání § 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.9.2016 § 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.1.2017- povinné předškolní vzdělávání, termín zápisu (2.-16.5.), odst. 6 o přijetí dítěte uvedeného v § 16 odst. 9 rozhodne ředitel školy na základě vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího lékaře § 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.9.2017- přednostní přijímání dětí čtyřletých 1.9.2018 - přednostní přijímání dětí tříletých 1.9.2020 - přijímání dětí od dvou let věku § 34a – povinnost předškolního vzdělávání a způsoby jejího plnění, povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením

Školský zákon § 34a odst. 5 – Jiným způsobem plnění povinnosti předškolního vzdělávání se rozumí Individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do mateřské školy Vzdělávání v přípravné třídě ZŠ a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální dle § 47 a 48 a Vzdělávání v zahraniční škole na území ČR, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky dle § 38a

Školský zákon § 34a odst. 6 – Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání způsobem podle odst. 5 písm. b) nebo c) je povinen oznámit tuto skutečnost řediteli spádové školy, nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku (od 1.1.2017) § 34b Individuální vzdělávání

Školský zákon § 36 Plnění povinné školní docházky odst. 4 zápis k povinné školní docházce, Odst. 8 § 36 Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod základní školy, poskytuje této škole s dostatečným předstihem před termínem zápisu k povinné školní docházce seznam dětí, pro které je tato škola spádová a jichž se týká povinnost podle odst. 4 § 37 Odklad povinné školní docházky

Školský zákon Jiný způsob plnění povinné školní docházky § 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky Jiným způsobem plnění povinné školní docházky se rozumí individuální vzdělávání žáka, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole b) vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením § 41 Individuální vzdělávání žáka § 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením

Školský zákon Dítěti s hlubokým mentálním postižením stanoví krajský úřad, se souhlasem zákonných zástupců, zvolí takový způsob vzdělávání, který odpovídá duševním a fyzickým schopnostem dítěte, a to na základě doporučujícího posouzení odborného lékaře a ŠPZ. Krajský úřad zároveň zajistí odpovídající pomoc při vzdělávání dítěte, zejména pomoc pedagogickou a metodickou. Dojde- li ke změně duševních a fyzických možností dítěte, KÚ způsob vzdělávání dítěte odpovídajícím způsobem upraví.

Školský zákon §45 stupně vzdělání – základního vzdělání, základy vzdělání §46 organizace základního vzdělávání – devět let (deset ročníků), dva stupně ZŠ, §47 přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj a přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 10 dětí §48: vzdělávání žáků se středně těžším těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem – vzdělávání na ZŠS a to na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, vzdělávání v ZŠS má 10 ročníků

Školský zákon §48a Přípravný stupeň základní školy speciální, zřizovatel ZŠS může zřídit třídy PS ZŠS, které poskytují přípravu na vzdělávání v ZŠS dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami nebo autismem, o zařazení dítěte do PS rozhoduje ředitel školy na základě žádosti zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského por. zařízení. Do třídy PS ZŠS lze dítě zařadit od šk. roku, v němž dosáhne 5let věku. Třída PS ZŠS má nejméně 4 a nejvýše 6 žáků

Školský zákon § 51, odst.2 - hodnocení výsledků vzdělávání žáků, klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady, odst. 4 – výsledky vzdělávání žáka v ZŠS se hodnotí slovně. § 54 – ukončení základního vzdělávání, dokladem je vysvědčení o úspěšném ukončení 9, popř, 10 ročníku základního vzdělávání, vysvědčení je opatřeno doložkou o získání stupně základního vzdělání. § 55 – žák se speciálními vzdělávacími potřebami (dle §16, odst. 9) může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělávání, v němž žák dosáhne 20 roku věku, žáci ZŠS, pak se souhlasem zřizovatele do 26 let. Kurz základního vzdělání pro osoby, které nezískaly základní vzdělání.

Vyhlášky Vyhláška č. 14/2005 o předškolním vzdělávání (č. 280/2016 Sb.) Vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška č. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři.

Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání Novelizace vyhlášky č.14/2005 Sb. - č.43/2006 Sb. Obsah: § 1Podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy § 2 Počty přijatých dětí ve třídách mateřské školy § 3 Přerušení nebo omezení provozu mateřské školy § 4 Stravování dětí §5 Péče o zdraví a bezpečnost dětí § 6 Úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole, kterou zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí

Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky § 7 Přípravné třídy § 12, 13 Kurz pro získání základního vzdělání Vyhláška č. 13/2004 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři Typy středních škol pro žáky s mentálním postižením Odborná škola, odborné učiliště, praktická škola Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělání

Přehled kategorií dosaženého vzdělání B – základní vzdělání C – obor vzdělání Praktická škola jednoletá, dvouletá J – obory vzdělání poskytující střední vzdělání (bez výučního listu a maturitní zkoušky) E – dvouleté a tříleté obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem (určené pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, absolventi jsou připraveni pro výkon jednoduchých prací v rámci dělnických povolání H – obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem

Vyhláška č. 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných § 1 1) Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných 2) Přihlíží se ke všem vyjádření žáka v záležitostech týkající se jeho vzdělávání, poskytují se mu dostatečné a vyčerpávající informace pro utvoření názoru, vše v souladu se zájmem žáka, veškerá sdělení musí být poskytována srozumitelným způsobem. § 2 Podpůrná opatření Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, §3, §4

Vyhláška č. 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných § 5 Asistent pedagoga § 9 Působení dalších osob poskytující podporu (osobní asistent) § 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně § 11, 12 Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně § 13 Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření § 14 Zpráva § 15 Doporučení

Vyhláška č.27/2016 Sb. § 16 Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně § 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními § 18 Podpora organizace vzdělávání § 19 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona Zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 zákona § 20, 21 § 22 Převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální § 23 Přezkoumání podmínek § 24 Organizace vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona, § 25 Počty žáků

Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění účinném od 1. 9. 2017 Pod číslem 270/2017 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Změny si kladou za cíl odstranit technické nedostatky v textu samotné vyhlášky č. 27/2016 Sb. V některých případech směřuje právní úprava i k odstranění nadměrné administrativní zátěže v oblasti společného vzdělávání, jelikož se v prvním roce po nabytí účinnosti vyhlášky č. 27/2016 Sb. ukázalo, že některé právem předpokládané postupy jsou zbytné, ať už vzhledem ke své povaze, nebo duplicitě vůči jiným postupům. Změny byly provedeny i v přílohách k vyhlášce. Dochází jak k opravám zjevných nesprávností, tak k úpravě některých podpůrných opatření. Mění se například velikost skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence (navyšuje se ze 4 žáků na 6). Dále se zakotvuje možnost poskytnout žákům s potřebou podpory z důvodu narušené schopnosti komunikace laminátor a laminovací fólie. Dochází i k úpravě formulářů tak, aby lépe vyhovovaly praxi. Většina změn nabývá účinnosti od 1. září 2017. Nicméně změny uvedené v příloze č. 1 k vyhlášce a ve formuláři doporučení (příloha č. 5) vstoupí v účinnost až 1. prosince 2017. Níže je uveřejněno platné znění dotčených ustanovení s vyznačením změn.

Vyhláška č. 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů (197/2016) § 1 Poskytování poradenských služeb § 2 Účel poradenských služeb § 2a Pravidla poskytování poradenských služeb § 2b Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika § 3 Školská poradenská zařízení § 4 Další dokumentace § 5 Poradna § 6 Centrum § 7 Škola

Zákony Zákon o sociálních službách (č.108/2006 Sb.) Zákon o zaměstnanosti (č. 435/2004 Sb.) Občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.)

Nižší právní normy