Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová"— Transkript prezentace:

1 Praha 11. 4. 2019 Petra Schwarzová Monika Puškinová
Reforma financování regionálního školství se zaměřením na malotřídní školy Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová

2 Specifika malotřídních škol
Cíl Obsah Specifika malotřídních škol Právní předpisy Působnost, princip Finanční prostředky stanovené MŠMT pro základní školu Financování pedagogická práce Jak se určí PHmax pro základní školu Vazba na organizaci školy, vzdělávání a pedagogické pracovníky Financování nepedagogické práce Specifika malotřídních škol Rozvojové programy pro období před reformou

3 1 Právní předpisy § 161 školského zákona
Financování mateřských škol, základních škol, středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a školních družin zřizovaných územními samosprávnými celky nebo svazky obcí normativy pro MŠ, ZŠ, ŠD (odst. 1) zmocnění stanovit nařízením vlády PHmax pro základní školu (odst. 2) výše finančních prostředků na kalendářní rok stanovených MŠMT (odst. 3) vztah finančních prostředků MŠMT a PHmax (odst. 4)

4 1 Právní předpisy § 161c školského zákona
Společná ustanovení pro financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky nebo svazky obcí MŠMT: vyhlášení na kalendářní rok a zveřejnění ve Věstníku příplatky na podpůrná opatření opravné koeficienty – naplněnost tříd, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

5 1 Právní předpisy nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí PHmax základní školy vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění PHmax přípravné třídy vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění PHmax MŠ vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění PHmax ŠD

6 1 Právní předpisy vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech
krajský normativ na ubytovaného, stravovaného … vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky rozsah povinných informací o žácích při vedení školní matriky a forma a způsob předávání informací z dokumentů škol a matriky vyhláška č. 161/2018 Sb., o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení MŠ, ZŠ, ŠD zřizovaná krajem, obcí nebo svazkem obcí předpokládané změny v počtu hodin přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků použije se až v roce 2020, nový výkaz P1d-01

7 2 Působnost škola soukromá škola církevní
reforma financování regionálního školství zřizovatel kraj obec svazek obcí škola soukromá škola církevní reforma se nedotkne způsobu financování

8 2 Princip, rozpis rozpočtu
reforma financování regionálního školství princip financování skutečného rozsahu vzdělávání zohlednění velikosti školy, oboru vzdělání, podpůrných opatření, platové úrovně pedagogů výši finančních prostředků stanoví MŠMT krajský úřad nebo obec s rozšířenou působností kontroluje správnost vykázaných nároků, krajský úřad případně provede úpravu a nahlásí MŠMT finanční prostředky rozepisuje krajský úřad

9 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
pojmy, složky platu, na které se § 161 školského zákona odkazuje platové tarify nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění příloha č. 5

10 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
pojmy, složky platu, na které se § 161 školského zákona odkazuje zvláštní příplatek nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění I. skupina 500 Kč – 1300 Kč PPČ spojená s výkonem práce třídního učitele II. skupina 750 Kč – 2500 Kč PPČ spojená s výkonem práce třídního učitele ve třídách se žáky různých postupných ročníků v rámci jedné třídy v základních školách, které nemají zřízeny všechny ročníky

11 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
pojmy, složky platu, na které § 161 školského zákona odkazuje příplatek za vedení § 124 zákoníku práce % z platového tarifu nejvyššího platového stupně platové třídy, do které je zaměstnanec zařazen specializační příplatek § 133 - koordinátor IKT - koordinátor ŠVP - metodik prevence - environmentální výchova - školská logopedie prostorová orientace zrakově postižených 1000 Kč – 2000 Kč

12 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
pojmy, složky platu, na které § 161 školského zákona odkazuje osobní příplatek § 131 zákoníku práce odměna § 134

13 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
příplatky za podpůrná opatření § 16 školského zákona vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění normovaná finanční náročnost

14 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
§ 161 odst. 3 školského zákona MŠMT stanoví pro právnickou osobu vykonávající činnost školy výše finančních prostředků na kalendářní rok roční objem platových tarifů + povinné odvody normativ x počet jednotek příplatek na podpůrná opatření x počet jednotek

15 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
výše prostředků na kalendářní rok normativ § 161 odst. 1 písm. a) bod 1 školského zákona průměrná roční výše - zvláštních příplatků, - příplatků za vedení, - specializačních příplatků, a povinných odvodů na 1 pracovní poměr vyjádřený počtem hodin PPČ

16 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
výše prostředků na kalendářní rok normativ § 161 odst. 1 písm. a) bod 2 školského zákona průměrná roční výše - osobních příplatků, - odměn a povinných odvodů na 1 pracovní poměr vyjádřený počtem hodin PPČ opravné koeficienty naplněnost tříd vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

17 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
výše prostředků na kalendářní rok normativ § 161 odst. 1 písm. a) bod 3 školského zákona roční výše výdajů státního rozpočtu na platy a na odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a na odstupné (ostatní osobní náklady) a povinných odvodů pro ostatní zaměstnance - na 1 právnickou osobu - na 1 další pracoviště téže právnické osoby - u ZŠ na 1 třídu

18 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ výše prostředků na kalendářní rok normativ § 161 odst. 1 písm. e) školského zákona roční výše ostatních neinvestičních výdajů státního rozpočtu - na 1 žáka na prvním stupni ZŠ - na 1 žáka na druhém stupni ZŠ

19 3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ
3 Finanční prostředky stanovené MŠMT pro ZŠ MŠMT vyhlásí na kalendářní rok a zveřejní ve Věstníku normativ průměrná roční výše zvláštních příplatků, příplatků za vedení, specializačních příplatků … průměrná roční výše osobních příplatků, odměn … + opravné koeficienty roční výše výdajů ze státního rozpočtu na platy a odměny za práci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr … roční výše ostatních neinvestičních výdajů na 1 žáka … příplatky na podpůrná opatření a opravné koeficienty Zveřejnění normativů - § 161 odst. 1 – návětí Příplatky, opravné koeficienty - § 161c odst. 1

20 4 Financování pedagogické práce
výše finančních prostředků, kalendářní rok roční objem platových tarifů + povinné odvody do výše odpovídající max. počtu hodin § 161 odst. 4 školského zákona normativ: průměrná roční výše zvláštního příplatku … x počet jednotek normativ: průměrná roční výše osobního příplatku, odměn … normativ: roční výše výdajů ze státního rozpočtu na platy a odměny za práci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr … x počet jednotek roční výše ostatních neinv. výdajů na 1 žáka .. příplatky na podpůrná opatření

21 4 Financování pedagogická práce
PHmax maximální týdenní počet hodin vyučování financovaný ze státního rozpočtu maximální limit odučených vyučovacích hodin z pohledu učitele v limitu jsou započteny dělené hodiny i možnost tzv. tandemové výuky pouze rozsah vzdělávání určený RVP na 1 třídu v závislosti na průměrném počtu žáků ve třídě

22 4 Financování pedagogické práce
součet všech maximálních počtů hodin na třídu maximální počet hodin

23 4 Financování pedagogické práce
ZŠ – MŠMT statistické výkazy výkaz P1c-01 MŠMT předběžná kontrola překračuje, nebo nepřekračuje definovaný nárok PHmax? MŠMT - ZŠ finanční prostředky do PHmax

24 Příklad ZŠ skutečný počet hodin odučený týdně dle rozvrhu: 300 hodin
PHmax: 310 hodin ZŠ poskytnuty finanční prostředky odpovídající 300 hodin skutečný počet hodin odučený týdně dle rozvrhu: 320 PHmax: 310 ZŠ poskytnuty finanční prostředky odpovídající 310 hodin

25 5 Jak se určí PHmax pro základní školu
přípravné třídy vyhláška č. 48/2005 Sb. PHmax 22 hodin: počet dětí ve třídě 10 a více 14 hodin: počet dětí ve třídě méně než 10 třídy nařízení vlády č. 123/2018 Sb. odliší se přípravné třídy základní školy a třídy základní školy

26 5 Jak se určí PHmax pro základní školu Přípravné třídy
škola si nachystá počet dětí ve třídě: 12 počet tříd: 1 PHmax dle vyhlášky počet tříd v dané ZŠ počet hodin financovaný ze státního rozpočtu počet dětí ve třídě 10 a více 22 1

27 5 Jak se určí PHmax pro základní školu Třídy
Základní škola si nachystá počet žáků dle statistického výkazu (výkaz M) počet tříd dle statistického výkazu (výkaz M) pracuje se s průměrným počtem žáků na třídu upozornění: hodnota PHmax pro žáky podle § 38 školského zákona (plnění povinné školní docházky v zahraničí) a § 41 školského zákona (individuální vzdělávání) se počítá zvlášť, žáci se nezapočítávají do celkového počtu žáků upozornění: jedno ředitelství  počítá vše dohromady i za odloučená pracoviště Základní škola určí obor vzdělání „kategorii“ školy, případně „podkategorii“ školy počet tříd odpovídající „řádku“ dané kategorie nebo podkategorie školy

28 5 Jak se určí PHmax pro základní školu
přípravné třídy třídy nařízení vlády č. 123/2018 Sb. obor vzdělání 79-01-C/01 Základní škola 79-01-B/01 Základní škola speciální

29 5 Jak se určí PHmax pro základní školu
přípravné třídy třídy nařízení vlády č. 123/2018 Sb. obor vzdělání C/01 Základní škola ZŠ tvořená 1 třídou prvního stupně 2 třídami 3 třídami 4 a více třídami ZŠ zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona první stupeň druhý stupeň

30 5 Jak se určí PHmax pro základní školu
určí se „kategorie“ nebo „podkategorie“ školy určí se průměrný počet žáků ve třídě pro danou „kategorii“ nebo „podkategorii“ školy k dané hodnotě se přiřadí PHmax tato hodnota se vynásobí počtem tříd opakuje se pro všechny relevantní řádky v příloze nařízení vlády č. 123/2018 Sb. počet žáků vzdělávaných podle § 38 a § 41 školského zákona se vynásobí příslušnou hodnotou PHmax součet všech PHmax pro celou školu

31 Příklad 1 „běžné“ třídy na prvním stupni ZŠ 3 třídy
třída dle § 16 odst. 9 školského zákona (např. pro žáky se zrakovým znevýhodněním) 1 třída žáci vzdělávající se v zahraničí 2 žáci

32 Příklad 1 základní škola tvořená třemi třídami prvního stupně
počet žáků: 42 počet tříd: průměr. počet žáků ve třídě: 42/3=14

33 Příklad 1 základní škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona
„podkategorie“ – Základní škola (1. stupeň) počet žáků 6 počet tříd 1 průměr. počet žáků ve třídě: 6

34 Příklad 1 2 žáci vzdělávající se v zahraničí (§ 38 školského zákona)
§ 5 odst. 2 nařízení vlády č. 123/2018 Sb. Za každého žáka vzdělávaného formou individuálního vzdělávání nebo vzdělávaného podle § 38 školského zákona na prvním stupni základní školy se zvýší celková výše PHmax stanovená pro školu o 0,25 hodiny.

35 Příklad 1 základní škola tvořená třemi třídami prvního stupně
průměrný počet žáků ve třídě : 14 počet tříd 3 PHmax 3 x 26 = 78 třídy zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona průměrný počet žáků ve třídě: 6 počet tříd 1 1 x 27 = 27 žák vzdělávající se podle § 38 školského zákona 2 žáci prvního stupně ZŠ 2 x 0,25= 0,5 celkem 105,5 hodin týdně

36 Příklad 2 základní škola tvořená čtyřmi a více třídami prvního stupně
počet žáků: 69 počet tříd: průměr. počet žáků ve třídě: /5 =13,8 (výjimka z nejnižšího počtu žáků ve třídě) Základní škola tvořená 4 a více třídami prvního stupně 5 a méně více než více než 10 – méně než 15 více než více než více než 27 79-01-C/01 základní škola (1. stupeň) 8 19 23 25 28 31 33

37 Příklad 2 základní škola tvořená čtyřmi a více třídami prvního stupně
průměr. počet žáků ve třídě : 13,8 počet tříd: 5 PHmax 5 x 23 = 115 týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti ředitel: 12 hodin týdně 5 učitelů s „celým úvazkem“: 5 x 22 = 110 hodin týdně Celkem: = 122 hodin

38 6 Vazba na organizaci školy, vzdělávání a na pedagogické pracovníky ZŠ
současný stav čerpání mzdových prostředků překračuje PHmax tarify dohoda o snížení „úvazku“ výpověď pro nadbytečnost jiný zdroj financování příplatky snížení příplatku při respektování minima stanoveného právním předpisem osobní příplatek přiznaný osobní příplatek je nárokovou složkou platu snížení kvality, rozsah práce  snížení příplatku osobní příplatek se má přiznávat na dobu neurčitou

39 6 Vazba na organizaci školy, vzdělávání a na pedagogické pracovníky ZŠ
výpověď pro nadbytečnost § 52 písm. c) zákoníku práce rozhodnutí o organizační změně snížení úvazku zaměstnanec je nadbytečný lze dát výpověď zvýšení úvazku zaměstnanec není nadbytečný nelze dát výpověď

40 6 Vazba na organizaci školy, vzdělávání a na pedagogické pracovníky ZŠ
Změna organizace školy, vzdělávání zařazení/nezařazení do třídy žáků více ročníků menší počet tříd + dělení tříd větší počet tříd + spojování tříd na některé předměty + povolení výjimky zřizovatele z nejnižšího počtu žáků 31 žáků počet tříd 2 třídy 3 třídy průměrný počet žáků 15,5 10,3 PHmax 54 69

41 6 Vazba na organizaci školy, vzdělávání a na pedagogické pracovníky ZŠ
Časté dotazy: Lze zřídit novou funkci zástupce ředitele (snížení úvazek, příplatek za vedení)? ano, financování je však do PHmax Kde jsou v „systému“ zahrnuty přespočetné hodiny? ve výkazu P1c-01 se zapisuje PPČ v oddílech IVa – IVc Jak se zaevidují hodiny PPČ na DPČ či DPP? ve výkazu P1c-01 bude oddíl VIII Jakou roli hrají „odloučená pracoviště“? z pohledu pedagogické práce žádnou, zohledněno u nepedagogické práce

42 7 Financování nepedagogické práce
normativ stanoven centrálně MŠMT na školu na pracoviště na třídu

43 7 Financování nepedagogické práce

44 7 Financování nepedagogické práce
rozhodnutí ředitele počet nepedagogických zaměstnanců a jejich pracovní pozice

45 8 Specifika malotřídní školy
PHmax speciální „pásmo“ v příloze nařízení vlády č. 123/2018 Sb. spojené s „neúplnou školou“ a počtem tříd prvního stupně školy tvořené pouze třídami prvního stupně základní školy: „snížený“ minimální počet/průměrný počet žáků ve třídě dle § 4 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění

46 8 Specifika malotřídní školy
PHmax využití/nevyužití snížení týdenního rozsahu učitele 1. ročníku základní školy podpora zřizovatele: povolení výjimky z počtu žáků podpora zřizovatele: dofinancování pedagogické práce spojování ročníků do tříd spojování tříd při výuce některých předmětů

47 9 Postup do 31. 12. 2019 Rozvojové programy pro období před reformou
9 Postup do Rozvojové programy pro období před reformou RP Částečné vyrovnání mezikrajových rozdílů (ÚZ 33076) - pouze pro pedagogy k posílení nenárokové složky, odvozeno od P 1c-01 k , nedočerpání se vrací RP nárůst počtu učitelů od – šetření stavů…

48 Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "Praha Petra Schwarzová Monika Puškinová"

Podobné prezentace


Reklamy Google