železniční infrastruktury Financování železniční infrastruktury Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI od roku 2001 do 2018 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 2
Upravený rozpočet SFDI na rok 2019 v mil. Kč Příjemce Národní EU Celkem ŘSD ČR 30 372 9 221 39 593 SŽDC 33 221 8 833 42 054 ŘVC ČR 1 087 294 1 381 Ostatní 8 240 4 161 12 401 72 920 22 509 95 429 Od roku 2009 dochází k nenaplnění příjmů SFDI dle směrných čísel MF. Zatímco v roce 2009 se saldo vykrylo ze zdrojů fondu, v letech 2010 a 2011 SFDI již zdroje na krytí salda nemá. Propad příjmů pro rok 2011 se očekává ve výši 800 mil. Kč. 3
Upravený rozpočet SFDI 2019 - SŽDC v mil. Kč Druh výdaje* 2019 celkové výdaje Opravy a údržba celostátní a regionální dráhy 18 862 Provozování dráhy 4 515 Ostatní programy (globální položky) 2 966 Příprava akcí 1 280 Akce v realizaci 14 431 Celkem 42 054 *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH 4
v mil. Kč *částky jsou uvedeny bez DPH – SŽDC je plátcem DPH, zaokrouhleno 5
Nové formy financování Nová finanční perspektiva EU 2021 - 2027 Operační program pro dopravu CEF PPP – pilotní projekt Dálnice D4 Úvěrové zdroje, např. úvěr od EIB Kombinace zdrojů – Blendingová výzva Finanční nástroje 6
zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Děkuji za pozornost zbynek.horelica@sfdi.cz; www.sfdi.cz Státní fond dopravní infrastruktury 2. Dopravní fórum, 18.09. 2007 Gustáv Slamečka ředitel SFDI