Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 13. května 2019 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Tarifní systémy, Tarify, jízdní doklady Ing.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Změny ve smluvních vztazích s dopravci Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Státní organizace.
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
ÚPDI - Úřad pro přístup k dopraní infrastruktuře
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Principy fungování spolku BISON
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Smlouvy s developery Obecná východiska
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
EVROPSKÁ UNIE.
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Vítáme Vás v Luhačovicích
Financování železniční infrastruktury
Systém odměňování výkonu
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 13. května 2019 1

Agendy v oblasti veřejné dopravy: Osnova Agendy v oblasti veřejné dopravy: Legislativa probíhající i chystané legislativní procesy Financování dálkové a regionální veřejné služby systém státem nařízených slev Koncepce objednávka dálkové železniční osobní dopravy po roce 2019 opatření podle Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy síťové služby v železniční dopravě dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 2

Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách Předmět návrhu Transpozice směrnice EP a Rady 2016/2370, kterou se mění směrnice 2012/34/EU, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici a správu a řízení železniční infrastruktury (např. nestranné přidělování kapacity dráhy, úprav posuzování hospodářské vyváženosti, povinnosti vertikálně integrovaných společností). Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 326) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 3

Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Předmět návrhu Implementace nařízení EP a Rady 2016/2338, kterým se mění nařízení č. 170/2007, pokud jde o otevření trhu vnitrostátních služeb v přepravě cestujících po železnici. Zapracování ustanovení o Systému jednotného jízdného Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 326) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 4

Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Bližší vymezení návrhu ve vztahu k fungování IDS: – zakotvení institutu Koncepce veřejné dopravy (dále jen „KVD“) – nová pravidla pro tvorbu plánů dopravní obslužnosti, včetně požadavku na jejich soulad s KVD a projednání s dalšími objednateli – požadavek na zajišťování dopravní obslužnosti v souladu s plány dopravní obslužnosti území (možnost sankcí od ÚOHS) – nově plán pořizuje i každá obec, která zajišťuje dopravní obslužnost, více objednatelů však může pořídit společný plán. – úprava chybných odkazů na ZZVZ 5

Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících Jednotný jízdní doklad - § 7a (1) Dopravce je při provozování železniční osobní dopravy na základě smlouvy o veřejných službách povinen umožnit využití jím poskytovaných přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu. Dopravce může umožnit využití přepravních služeb na základě jednotného jízdního dokladu i při provozování komerční dopravy nebo při poskytování integrovaných veřejných služeb. (…) (4) Prodej jednotného jízdního dokladu a zúčtování příjmů z tohoto prodeje se provádí prostřednictvím informačního systému, jehož správcem je Ministerstvo dopravy. 6

Probíhající legislativní procesy 1) Legislativa Probíhající legislativní procesy Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Předmět návrhu drobné úpravy licenčního řízení v linkové osobní dopravě řešení právních vztahů mezi dopravcem a cestujícím výrazná změna podmínek podnikání v taxislužbě Legislativní proces – probíhá 2. čtení v Poslanecké sněmovně (sněmovní tisk 431) – načítají se pozměňovací návrhy poslanců a poslankyň – předpokládaná účinnost k 1. lednu 2020 7

Chystané legislativní procesy 1) Legislativa Chystané legislativní procesy Novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě Předmět návrhu zavedení povinnosti používat taxametr i u linek do 50 km Novela vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu zohlednění technologického vývoje a potřeb dopravců zohlednění požadavků integrovaných dopravních systémů zapracování úprav pro zavedení Systému jednotného tarifu 8

Dálkové veřejné služby 2) Financování Dálkové veřejné služby Rok 2019 Finanční rozsah – poskytnuto meziroční inflační navýšení (2,5 %). Předmět objednávky drobná navýšení rozsahu objednávky v souvislosti s úsporami na lince R14A Rok 2020 Finanční rozsah – předpoklad poskytnutí inflace. snaha o ucelené nastavení rozsahu jednotlivých linek (částečné navýšení rozsahu dopravy, důraz na provázanost s regionální dopravou) 9

Regionální veřejné služby 2) Financování Regionální veřejné služby Doposud je finanční rámec stanoven prostřednictvím usnesení vlády ČR č. 1132 ze dne 31.8.2009. Prostřednictvím státního rozpočtu poskytnout krajům v roce 2010 dotace v souhrnné výši 2,649 mld. Kč na úhradu kompenzací ve veřejné železniční osobní dopravě. V devíti následujících letech (2011-2019) dotace navyšovat o odpovídající přírůstek průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předcházejícím období. roky 2011 až 2013 - bez inflačního navýšení roky 2014 až 2019 - navýšení o meziroční míru inflace 10

Regionální veřejné služby 2) Financování Regionální veřejné služby Usnesení vlády č. 191 ze dne 9. března 2016 vláda schválila účast státu na financování regionální železniční osobní dopravy v letech 2020 až 2034 zvolen systém, kdy regionální železniční doprava zůstane v samostatné působnosti krajů a bude i nadále částečně financována státem (tzv. „švýcarský model“) jako vhodný nástroj zvolena smlouva → smlouva mezi státem a kraji na roky 2020 až 2034 schválena usnesením vlády č. 645 ze dne 20. července 2016 11

Regionální veřejné služby 2) Financování Regionální veřejné služby Mantinely schváleného spolufinancování: doba trvání na patnáct let (pro roky 2020 až 2034) výše spolufinancování – podíl 30,469 % rozdělení mezi kraje jednotným spravedlivým podílem, který je dán rozsahem financování z prostředků krajů v roce 2014 mimořádné navýšení dotací pro Královéhradecký kraj na pět let stanovení podmínek pro poskytování prostředků (podíl pouze pro tratě se 4 a více páry vlaků ve všední dny, povinnost zapojit se k systému jednotného tarifu) závazek státu v případě změn úhrady za použití dopravní cesty uhradit krajům skutečný nárůst kompenzace vyplývající ze zvýšení poplatků. 12

Systém státem nařízených slev 2) Financování Systém státem nařízených slev Usnesení vlády ČR č. 206 ze dne 27.3.2018 - zavedeny nové slevy z jízdného pro seniory, děti, žáky a studenty od 1. září 2018 jsou státem (cenovým výměrem MF) nařízeny slevy pro žáky, studenty a seniory nad 65 let. slevy se nevztahují na MHD, výjimkou jsou spoje provozované v rámci MHD, které vyjíždějí za hranice města, a tak fakticky zajišťují regionální dopravu. dopravci mají možnost stanovit, na kterých spojích slevu neposkytnou. V případě objednávaných služeb je k takové nezbytný souhlas objednatele veřejných služeb kompenzace směřují přímo k dopravcům → z důvodu možné překompenzace došlo k zásahům do smluv o veřejných službách (navýšení výnosů dle metodického pokynu MD). 13

Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 3) Koncepce Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 V případě přímo uzavřených smluv MD zaznamenalo zájem alternativních dopravců, předkládajících nabídky na velkou část linek objednávaných MD. Ačkoliv je přímé zadání formálně možné, MD nemohlo bez dalšího pominout požadavky plynoucí z jiných právních předpisů (zejména z rozpočtových pravidel, spojených s předpokladem hospodárného vynakládání veřejných prostředků). MD provedlo průzkum trhu na 4 provozních souborech: - linka R14A České dráhy - linky Ex2+R18 České dráhy - linka R8 RegioJet - linky R21, R2, R24 a R26 ARRIVA vlaky 14

Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 3) Koncepce Objednávka dálkové železniční dopravy po roce 2019 Rozsah dopravních výkonů po roce 2019: Zdroj: Výkazy podle linek za rok 2017 K prosinci 2019 bude mít MD sjednáno celkem 6 smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. 15

Opatření Bílé knihy Koncepce veřejné dopravy V Bílé knize schválené vládou ČR (usnesení č. 465 z 15.6.2015) byly uloženy úkoly pro MD i další objednatele veřejných služeb. Aktuálně řešené úkoly: Legislativně právní – např. provázání objednávek veřejných služeb Ekonomické – např. nastavení spolufinancování regionální dopravy Metodické – např. zpracování metodiky na členění nákladů v režimu veřejné služby 16

Síťové služby v železniční dopravě 3) Koncepce Síťové služby v železniční dopravě Prvky síťového zajištění železniční dopravy - návaznost tras v pravidelném provozu, - návaznost tras při mimořádnostech, - tarifní návaznost, - zajištění prodeje jízdních dokladů, - informovanost cestujících o provozu na síti, - stanovená úroveň ostatního staničního servisu. → aktuálně je problematika řešena samostatným procesem na úrovni státu, krajů, ČD i SŽDC. 17

3) Koncepce Tarifní integrace Východisko: Aby bylo možné na liberalizované železnici získat určitý typ jízdního dokladu mezi libovolnými dvěma body české železniční sítě řešení legislativního nastavení (§ 7a zákona č. 194/2010 Sb.) sjednání smlouvy mezi MD a státním podnikem CENDIS o zajištění návrhu, vývoje a provozu systému aktuálně řešení návrhu smlouvy o přistoupení k Systému jednotného tarifu s dopravci a objednateli (daňová problematika, rozsah zapojení objednatelů, přepravní právo) 18

Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Použitelnost přímého zadání na železnici dle čl. 5 odst. 6 skončí 25. prosince 2023. Doba trvání smluv uzavřených podle čl. 5 odst. 6 mezi 3.prosincem 2019 a 24. prosincem 2023 nesmí překročit deset let → nelze prodloužit ani v případě významné investice. Do 2. prosince 2019 přijmou členské státy opatření, aby postupně dosáhly souladu s článkem 5 a tím se vyhnuly vážným strukturálním problémům, zejména v souvislosti s přepravní kapacitou. Do šesti měsíců od 25. prosince 2020 předloží členské státy Komisi zprávu o pokroku zdůrazňující uzavírání smluv o veřejných službách, které jsou v souladu s článkem 5. 19

Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 Je vhodné, aby vedle režimu přímého zadávání smluv objednatelé přijaly plány otevírání trhu a konkrétními kroky deklarovaly, že podle tohoto plánu se liberalizační kroky budou skutečně realizovat. Pokud takový směr nebude zřejmý, lze očekávat, že vybraná přímá zadání budou komplikována zasláním „alternativních“ nabídek, které mohou vést k efektivnějšímu zajištění předmětných veřejných služeb. 20

Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 3) Koncepce Dosažení souladu s nařízením EP a Rady č. 2016/2338 21

Děkujeme za pozornost Ondřej Michalčík František Vichta odbor veřejné dopravy Ministerstvo dopravy www.mdcr.cz 22