Oprávněný investor a přípolože Bc. Vladimír Palík, DiS. VanCo.cz 24. června 2019
Úvodní slovo Stavebník SEK se musí řídit platnou legislativou Stavební zákon (č. 183/2006 Sb.), Zákon o elektronických komunikacích, Zákon o usnadnění výstavby, Novela zákona o urychlení výstavby Věcná břemena (služebnosti) Tyto zákony nám ve velké míře pomáhají
Způsob, jakým realizovat stavbu elektronických komunikací jsou dva z titulu veřejné komunikační sítě z titulu oprávněného investora U obou dochází k rozdělení správního řízení a občansko-právního vypořádání U obou souvisí s pojmem „veřejně prospěšná stavba“ Proč?
§ 184a z. 183/2006 sb. (1) Není-li žadatel vlastníkem pozemku nebo stavby a není-li oprávněn ze služebnosti nebo z práva stavby požadovaný stavební záměr nebo opatření uskutečnit, dokládá souhlas vlastníka pozemku nebo stavby. Není-li žadatel o povolení změny dokončené stavby jejím vlastníkem, dokládá souhlas vlastníka stavby. K žádosti o povolení změny dokončené stavby v bytovém spoluvlastnictví vlastník jednotky dokládá souhlas společenství vlastníků, nebo správce, pokud společenství vlastníků nevzniklo. (2) Souhlas s navrhovaným stavebním záměrem musí být vyznačen na situačním výkresu dokumentace, nebo projektové dokumentace. (3) Souhlas se nedokládá, je-li pro získání potřebných práv k pozemku nebo stavbě pro požadovaný stavební záměr nebo opatření stanoven účel vyvlastnění zákonem. (4) Odstavce 1 a 2 se použijí obdobně u postupů podle části třetí hlavy III a části čtvrté hlavy I, které nejsou správním řízením.
§ 170 z. 183/2006 Sb. Účely vyvlastnění (1) Práva k pozemkům a stavbám, potřebná pro uskutečnění staveb nebo jiných veřejně prospěšných opatření podle tohoto zákona, lze odejmout nebo omezit, jsou-li vymezeny ve vydané územně plánovací dokumentaci a jde-li o a) veřejně prospěšnou stavbu dopravní a technické infrastruktury, včetně plochy nezbytné k zajištění její výstavby a řádného užívání pro stanovený účel, b) veřejně prospěšné opatření, a to snižování ohrožení v území povodněmi a jinými přírodními katastrofami, zvyšování retenčních schopností území, založení prvků územního systému ekologické stability a ochranu archeologického dědictví, c) stavby a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu, d) asanaci (ozdravění) území. (2) Právo k pozemku nebo stavbě lze odejmout nebo omezit též k vytvoření podmínek pro nezbytný přístup, řádné užívání stavby nebo příjezd k pozemku nebo stavbě. (3) Řízení o vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám, příslušnost k jeho vedení a podmínky vyvlastnění upravuje zvláštní právní předpis
§ 2 z. 183/2006 Sb. Základní pojmy (1) V tomto zákoně se rozumí k) veřejnou infrastrukturou pozemky, stavby, zařízení, a to 1. dopravní infrastruktura, například stavby pozemních komunikací, drah, vodních cest, letišť a s nimi souvisejících zařízení; 2. technická infrastruktura, kterou jsou vedení a stavby a s nimi provozně související zařízení technického vybavení, například vodovody, vodojemy, kanalizace, čistírny odpadních vod, stavby ke snižování ohrožení území živelními nebo jinými pohromami, stavby a zařízení pro nakládání s odpady, trafostanice, energetické vedení, komunikační vedení veřejné komunikační sítě a elektronické komunikační zařízení veřejné komunikační sítě, produktovody a zásobníky plynu; 3. občanské vybavení, kterým jsou stavby, zařízení a pozemky sloužící například pro vzdělávání a výchovu, sociální služby a péči o rodiny, zdravotní služby, kulturu, veřejnou správu, ochranu obyvatelstva; 4. veřejné prostranství, zřizované nebo užívané ve veřejném zájmu, l) veřejně prospěšnou stavbou stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu, vymezená ve vydané územně plánovací dokumentaci,
Zákon o elektronických komunikací 127/2005 Sb. Na základě telekomunikačního oprávnění provozovat síť elektronických komunikací (veřejná komunikační síť nebo síť za účelem bezpečnosti státu je stavba ve veřejném zájmu) Taková síť je chráněná automaticky dle legislativy a její umísťování má výhody
Zákon o elektronických komunikací 127/2005 Sb. Komunikační činnosti a podnikání § 7 (1) Komunikačními činnostmi jsou a) zajišťování sítí elektronických komunikací, b) poskytování služeb elektronických komunikací, c) provozování přístrojů (§ 73). (2) Zajišťování veřejné komunikační sítě, poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací, zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací podle zákona o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a zajišťování sítí elektronických komunikací pro účely bezpečnosti státu se uskutečňují ve veřejném zájmu.
Zákon o elektronických komunikací 127/2005 Sb. § 8 (1) Předmětem podnikání v elektronických komunikacích je a) zajišťování veřejných komunikačních sítí, b) poskytování služeb elektronických komunikací. (2) Podnikat v elektronických komunikacích na území České republiky mohou za podmínek stanovených tímto zákonem fyzické a právnické osoby, které splňují obecné podmínky. Oprávnění k podnikání vzniká těmto osobám dnem doručení oznámení podnikání, které splňuje náležitosti podle § 13, nestanoví-li tento zákon jinak. (3) Obecnými podmínkami pro podnikání v elektronických komunikacích se rozumí a) u fyzických osob dosažení věku nejméně 18 let, b) u fyzických osob plná způsobilost k právním úkonům, c) bezúhonnost fyzické nebo právnické osoby.
Zákon o elektronických komunikací 127/2005 Sb. § 9 Vydání všeobecného oprávnění (1) Všeobecné oprávnění je opatření obecné povahy Úřadu, které stanoví podmínky výkonu komunikačních činností vztahující se na všechny nebo na určité druhy sítí a služeb elektronických komunikací, provozování přístrojů a na využívání rádiových kmitočtů a které je závazné pro fyzické a právnické osoby vykonávající činnosti podle § 7. (2) Úřad je oprávněn vydat všeobecné oprávnění k zajišťování sítí elektronických komunikací a přiřazených prostředků, k poskytování služeb elektronických komunikací, k provozování přístrojů a k využívání rádiových kmitočtů, pro které není třeba udělit individuální oprávnění k využívání rádiových kmitočtů (§ 17).
Problematika získání souhlasu Bez tohoto oprávnění jsou sítě měst, spolků a jednotlivců Tato síť není chráněná automaticky, o jejím ochranném pásmu rozhoduje ÚR Není podle legislativy stavba ve veřejném zájmu ani z titulu z. o el. komunikacích Posouzení veřejně prospěšného záměru může častokrát narazit na problematiku, že daná síť není „veřejného charakteru“ (osamocené P2P propoje) Nebo se v lokalitě nachází sítě stejného charakteru a lze využít § 10 z. 194/2017 Způsob jak realizovat SEK ať už veřejnou nebo „neveřejnou“ jako veřejně prospěšnou stavbu (P2P, nebo jiné dílčí případy distribuční sítě) je ji mít zanesenou v územně plánovací dokumentaci
§ 23a z. 183/2006 sb. Oprávněný investor (1) Vlastník, správce nebo provozovatel veřejné dopravní nebo veřejné technické infrastruktury (dále jen „oprávněný investor“) je oprávněn požadovat, aby byl o úkonech správního orgánu při projednávání návrhů zásad územního rozvoje, územního plánu nebo regulačního plánu vyrozuměn jednotlivě; za tím účelem podává žádost místně příslušnému krajskému úřadu. V žádosti uvede své identifikační údaje včetně údajů umožňujících zasílání do datové schránky, seznam obcí, kterých se žádost o doručování týká, a doklad prokazující skutečnost, že je oprávněným investorem s územní působností na území uvedených obcí. Je-li žádost úplná, krajský úřad zaznamená oprávněného investora do seznamu oprávněných investorů, který zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. Oprávněný investor zaznamenaný v seznamu oprávněných investorů je o úkonech správního orgánu podle věty první informován tímto správním orgánem. (2) Záznam v seznamu oprávněných investorů je účinný 5 let ode dne jeho zveřejnění. Žádost podle odstavce 1 lze podávat opakovaně. Změní-li se údaje poskytované podle odstavce 1, je oprávněný investor povinen o této změně neprodleně vyrozumět místně příslušný krajský úřad, který seznam oprávněných investorů upraví.
Zavedení do seznamu oprávněných investorů, které mají „právo“ být spraveni o tvorbě územního plánu Územní plán vymezuje seznam veřejně prospěšných staveb technické infrastruktury, které by jinak jako SEK mohlo být problematické umísťovat Při figurování v seznamu oprávněných investorů vzniká i velká šance na koordinaci staveb již ve fázi projektu s ostatními investory
Projekt – územní řízení – stavba Stavba – projekt – územní řízení Lze se tak včas dozvědět o plánovaných pracích v zájmové oblasti A korektně provést koordinace a dodržet časovou následnost Projekt – územní řízení – stavba Stavba – projekt – územní řízení Pokud dojde k druhé variantě, je potřeba:
Si uvědomit, že staveniště je pouze pro povolané a slouží dané věci To že se někde kope, nelegitimuje automaticky připokládat Nic jako připokládka zákon nezná, o možnost „přípolož“ je nutné požádat investora Investor může žádost odmítnout je nutné být připraven se podílet na nákladech a dalších podmínkách.
Po položení infrastruktury realizovat kroky pro její legitimaci (projekt a územní řízení) Mít vyřešené osobně-právní vztahy, nelze využívat souhlasy se stavbou cizího investora Vystavení se nebezpečí, že projekt nebude souhlasit s realitou – operace se stanovisky ostatních správců tech. Infrastruktury (problematika prostorové normy, problematika ochranných pásem)
Právo stavět máme všichni, záleží z jakého titulu Žádáme o územní rozhodnutí nebo souhlas Stavět SEK nelze svépomoci Je vhodné stavbu koordinovat s příbuznými sítěmi (SEK, NN, VO) Různé plánování síťových kapacit z pohledu kabelů, mikrotrubiček a vláken
Problematika prostorové normy a § 101 z. 127/2005 Sb Problematika prostorové normy a § 101 z. 127/2005 Sb. kontra ochranná pásma ostatních sítí „Sítě elektronických komunikací mohou křížit, být kříženy, být vedeny v souběhu s ostatními sítěmi nebo jejich ochrannými pásmy“ Prostorová norma je až na provozovatele dopravní infrastruktury pouze doporučující, závaznou se stává, pokud ji některých z orgánů určí (orgány státní správy) Vzniká velké množství různorodých požadavků, které často nejsou v zájemném souladu – neschopnost umístit síť do území.
Častý problém se sítěmi VAK, široké ochranné pásmo, často mimo přidružený prostor v intravilánu a neadekvátní podmínky ochrany a překládky sítě Nově zastavěné oblasti Nesnadné řešení - Vodoprávní úřad může vydat stanovisko podle platné legislativy - § 90 stavebního zákonu, právo orgánu územního plánování a stavebního řádu přezkoumat vztah a určit prostorovou normu jako závaznou
Problematika § 2i z. 416/2009 Přípojky do 100 m Dvojí využití: - vymezení parcel dotčených přípojkou při umísťování nové sítě a omezení počtu účastníků v územním řízení, zjednodušení - vést přípojku ze stávajícího bodu „naší“ sítě resp. Jejího distribučního bodu Nelze novou síť postavit jako přípojku přípojky Nenahrazuje osobně-právní náležitosti, ty musí být řešeny vždy Stavebník nese odpovědnost za provedení stavby a ochranu ostatních sítí
Podrobnější informace na našich školeních nebo na palik@vanco.cz Děkuji za pozornost Podrobnější informace na našich školeních nebo na palik@vanco.cz