Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Advertisements

Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_26_Test- Stát a národní hospodářství Číslo.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Dějiny daňových teorií
Trh peněz a finančních aktiv
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Základní pojmy, principy a zákony
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Seminář 5. Racionální chování výrobce
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Základy firemních financí
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Seminář o stavebním spoření
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Základy Ekonomie pro adiktology část 4 - 5 Prof. Martin Dlouhý

Chování Výrobce: náklady a nabídka náklady (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). bod uzavření firmy. produkční a nákladová funkce. nabídka.

Utopené náklady Určité náklady nejsou pro současné rozhodnutí již směrodatné (jsou „utopené“) Dnes prodávám byt za 3 miliony Kč. Zdá se mi to málo, protože jsem ho kdysi koupil za 3.5 mil. Kč. Jenže to už při dnešním rozhodování nemá žádnou váhu.

Náklady příležitosti Pokud studuji, přicházím o peníze, které jsem si mohl vydělat. Pokud investuji peníze do nějakého projektu, přicházím o úroky, které jsem mohl získat v bance. Podstatou nákladů je obětovaný výnos z druhé nejlepší příležitosti.

Ekonomické náklady versus Účetní náklady Živnostník nezahrnuje do účetnictví svou mzdu, kterou by mohl vydělat. Ekonomický náklad to je, účetní nikoliv. Jestliže má tedy účetní zisk 1 mil. Kč, je třeba se podívat, kolik by musel zaplatit zaměstnanci, kdyby práci dělal za něj.

Zastavení Činnosti, Odchod z trhu Náklady fixní nezávisí na úrovni produkce. (např. 10 000 Kč) Náklady variabilní závisí na úrovni produkce. (např. 5 kč/výrobek) Pokud živnostník pokryje alespoň variabilní náklady (cena výrobku je vyšší než 5 Kč), má smysl ještě vyrábět. Fixní náklady jsou již zaplaceny, může vydělat alespoň část z nich. Pokud živnostník nepokryje variabilní náklady (cena výrobku je nižší než 5 Kč), nemá smysl ještě vyrábět. Je čas odejít z trhu.

This project is co-financed by the European Union Produkční funkce Produkční funkce je popisuje vztah mezi množstvím výrobních faktorů a produkcí. Výrobní faktory mohou být fixní a variabiln Výrobní proces Výrobní faktory Produkce ___________________________________________________________________________ This project is co-financed by the European Union

Typické výrobní faktory Práce (L) Kapitál (K) Půda ___________________________________________________________________________ This project is co-financed by the European Union

Zákon klesajících výnosů

Nákladová funkce Nákladová funkce popisuje vztah mezi celkovými náklady a produkcí. Rozlišujeme Celkové náklady (na produkci) Průměrné náklady (na jednu jednotku) Mezní náklady (na jednu dodatečnou jednotku)

Optimální objem produkce aneb rovnováha firmy Cílem výrobce je maximalizovat zisk. Určitě se vyplatí se vyrábět pokud je mezní příjem vyšší než mezní náklad (MR > MC). Na konkurenčním trhu je cena daná, výrobce ji nemůže ovlivnit P = MR. MC postupně stoupají, optimum nastává v bodě MR=MC.

Nabídka firmy Nabídka firmy (FUNKCE) popisuje množství nabízeného množství statku (ČÍSLO) v závislosti na jeho ceně. Nabídka je dána křivkou mezních (P=MR= MC). Zvýšení ceny statku P vede k růstu produkce do bodu, kdy jsou opět vyrovnány mezní příjem a mezní náklad. Tržní nabídka je dána součtem individuálních nabídek firem.

Tržní rovnováha a efektivnost Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou.

Trh Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu jako jedinec. Prodávající (výrobci) si konkurují, což tlačí cenu směrem dolů. Kupující (spotřebitelé) si konkurují, což tlačí cenu vzhůru. Cena, kterou jsou kupující ochotni platit je dána mezním užitkem. Kupující se jakoby seřadí podle užitku, který jim daný statek poskytuje. Cena, za kterou budou prodávající (výrobci) ochotni prodávat je dána mezními náklady (jinak by se nevyplatilo vyrábět).

Trh Tržní rovnováha je taková situace, kdy neexistuje nedostatek ani přebytek statku. Vše se za danou cenu prodá. Rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a nabídky. Trh je efektivní, protože vyrovnává mezní užitek jeho mezními náklady..

Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).

Zákon jedné ceny Všude je stejná cena. Pokud je někde levněji, obchodníci nakoupí zboží tam a prodávají ho na dražších trzích. Tím se cena mezi trhy vyrovná. Pokud není možné vyrovnat ceny, jde o neobchodovatelný statek, který bude mít na lokálních trzích různé ceny. Např. bydlení, lékařské služby.