Základy Ekonomie pro adiktology část 4 - 5 Prof. Martin Dlouhý
Chování Výrobce: náklady a nabídka náklady (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). bod uzavření firmy. produkční a nákladová funkce. nabídka.
Utopené náklady Určité náklady nejsou pro současné rozhodnutí již směrodatné (jsou „utopené“) Dnes prodávám byt za 3 miliony Kč. Zdá se mi to málo, protože jsem ho kdysi koupil za 3.5 mil. Kč. Jenže to už při dnešním rozhodování nemá žádnou váhu.
Náklady příležitosti Pokud studuji, přicházím o peníze, které jsem si mohl vydělat. Pokud investuji peníze do nějakého projektu, přicházím o úroky, které jsem mohl získat v bance. Podstatou nákladů je obětovaný výnos z druhé nejlepší příležitosti.
Ekonomické náklady versus Účetní náklady Živnostník nezahrnuje do účetnictví svou mzdu, kterou by mohl vydělat. Ekonomický náklad to je, účetní nikoliv. Jestliže má tedy účetní zisk 1 mil. Kč, je třeba se podívat, kolik by musel zaplatit zaměstnanci, kdyby práci dělal za něj.
Zastavení Činnosti, Odchod z trhu Náklady fixní nezávisí na úrovni produkce. (např. 10 000 Kč) Náklady variabilní závisí na úrovni produkce. (např. 5 kč/výrobek) Pokud živnostník pokryje alespoň variabilní náklady (cena výrobku je vyšší než 5 Kč), má smysl ještě vyrábět. Fixní náklady jsou již zaplaceny, může vydělat alespoň část z nich. Pokud živnostník nepokryje variabilní náklady (cena výrobku je nižší než 5 Kč), nemá smysl ještě vyrábět. Je čas odejít z trhu.
This project is co-financed by the European Union Produkční funkce Produkční funkce je popisuje vztah mezi množstvím výrobních faktorů a produkcí. Výrobní faktory mohou být fixní a variabiln Výrobní proces Výrobní faktory Produkce ___________________________________________________________________________ This project is co-financed by the European Union
Typické výrobní faktory Práce (L) Kapitál (K) Půda ___________________________________________________________________________ This project is co-financed by the European Union
Zákon klesajících výnosů
Nákladová funkce Nákladová funkce popisuje vztah mezi celkovými náklady a produkcí. Rozlišujeme Celkové náklady (na produkci) Průměrné náklady (na jednu jednotku) Mezní náklady (na jednu dodatečnou jednotku)
Optimální objem produkce aneb rovnováha firmy Cílem výrobce je maximalizovat zisk. Určitě se vyplatí se vyrábět pokud je mezní příjem vyšší než mezní náklad (MR > MC). Na konkurenčním trhu je cena daná, výrobce ji nemůže ovlivnit P = MR. MC postupně stoupají, optimum nastává v bodě MR=MC.
Nabídka firmy Nabídka firmy (FUNKCE) popisuje množství nabízeného množství statku (ČÍSLO) v závislosti na jeho ceně. Nabídka je dána křivkou mezních (P=MR= MC). Zvýšení ceny statku P vede k růstu produkce do bodu, kdy jsou opět vyrovnány mezní příjem a mezní náklad. Tržní nabídka je dána součtem individuálních nabídek firem.
Tržní rovnováha a efektivnost Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou.
Trh Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu jako jedinec. Prodávající (výrobci) si konkurují, což tlačí cenu směrem dolů. Kupující (spotřebitelé) si konkurují, což tlačí cenu vzhůru. Cena, kterou jsou kupující ochotni platit je dána mezním užitkem. Kupující se jakoby seřadí podle užitku, který jim daný statek poskytuje. Cena, za kterou budou prodávající (výrobci) ochotni prodávat je dána mezními náklady (jinak by se nevyplatilo vyrábět).
Trh Tržní rovnováha je taková situace, kdy neexistuje nedostatek ani přebytek statku. Vše se za danou cenu prodá. Rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a nabídky. Trh je efektivní, protože vyrovnává mezní užitek jeho mezními náklady..
Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).
Zákon jedné ceny Všude je stejná cena. Pokud je někde levněji, obchodníci nakoupí zboží tam a prodávají ho na dražších trzích. Tím se cena mezi trhy vyrovná. Pokud není možné vyrovnat ceny, jde o neobchodovatelný statek, který bude mít na lokálních trzích různé ceny. Např. bydlení, lékařské služby.