Legislativní novinky v problematice zaměstnávání osob se zdravotním postižením 7. dubna 2018.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny v zákoně o zaměstnanosti ve vztahu k osobám se zdravotním postižením JUDr. Jan Hutař.
Advertisements

NÁHRADNÍ PLNĚNÍ. Neboli „náhradní plnění povinného podílu“. Náhradní plnění je způsob, jak se podílet na zaměstnávání ZP. Místo abyste přímo zaměstnávali.
Zákon o zaměstnanosti Novela účinná dnem
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
Role Finanční správy ČR v důchodové reformě
1 Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav JUDr. Jiří Vaňásek.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
K některým (nejen) ekonomickým aspektům insolvenčního řízení Falešný insolvenční návrh jako prostředek konkurenčního.
Studijní obor: Sociální činnost
Podpora v nezaměstnanosti
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
ÚŘAD PRÁCE.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Legislativní rámec, možnosti a co to znamená nezaměstnávat OZP? JUDr. Nataša Randlová.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Pracovněprávní vztahy v organizaci Pracovní vztahy, prvky pracovních vztahů, přijímání do pracovního poměru Změny pracovního poměru.
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
Informace ÚP ČR, Krajské pobočky v Ostravě. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji k
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Aktivní politika zaměstnanosti zabezpečovaná Úřadem práce ČR Krajská pobočka v Brně Mgr. Ivana Ondráková
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Proč by měl dát zaměstnavatel šanci pracovat člověku po ukončení léčby aneb legislativou dané motivační nástroje Hana Potměšilová 23. října 2015, PRAHA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Novely zákona o veřejných zakázkách v roce 2012 Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Téma 5 Skončení pracovního poměru Zákoník práce § 48 až 73.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Veřejná služba 2017.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Správa sociálního zabezpečení
Pracovně právní vztahy
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o místních poplatcích
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Téma 6 Skončení pracovního poměru
Finanční účetnictví RADNICE
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Občanské soudní řízení I.
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
PROVÁDĚNÉ KONTROLY PLNĚNÍ PODMÍNEK ROZHODNUTÍ
Transkript prezentace:

Legislativní novinky v problematice zaměstnávání osob se zdravotním postižením 7. dubna 2018

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů komplexní systémová změna právní úpravy v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením, kterou dochází k jednoznačnému oddělení a pojmovému odlišení volného a chráněného trhu práce V souvislosti s touto změnou dochází k novému označení příspěvků poskytovaných zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením. zavedení institutu uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce formou dohody, kterou Úřad práce České republiky bude uzavírat se zaměstnavateli snížení dosavadního 36násobku poskytovaného náhradního plnění na 28násobek   volný chráněný Trh práce

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů možnost odstranění tvrdosti zákona ve vztahu k poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce, spočívající v prominutí splnění podmínky bezdlužnosti. Pouze ale ve výjimečných případech. změna výše příspěvku poskytovaného na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce.

Detailní informace k vybraným ustanovením novely

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti ve znění pozdějších předpisů § 75  příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením Změna stávajícího příspěvku na zřízení chráněného pracovního místa. Příspěvek se bude týkat zaměstnavatele, který zřídí pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody uzavřené s Úřadem práce České republiky pracovní místo a jeho poskytování se bude řídit současným zněním § 75 zákona o zaměstnanosti s tím, že se na něj nebudou vztahovat podmínky určené pro chráněný trh práce, tj. dosavadní podmínky pro vymezení chráněného pracovního místa. § 75 Příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením (1) Pracovním místem zřízeným pro osobu se zdravotním postižením se rozumí pracovní místo, které zaměstnavatel zřídil pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody uzavřené s Úřadem práce. Na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením poskytuje Úřad práce zaměstnavateli příspěvek. Pracovní místo zřízené pro osobu se zdravotním postižením musí být takovou osobou obsazeno po dobu 3 let. (2) Příspěvek na zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením může činit maximálně osminásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně dvanáctinásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku. Zřizuje-li zaměstnavatel na základě jedné dohody s Úřadem práce 10 a více pracovních míst pro osoby se zdravotním postižením, může příspěvek na zřízení jednoho pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením činit maximálně desetinásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně čtrnáctinásobek průměrné mzdy podle věty první.

§ 76  příspěvek na úhradu provozních nákladů vynaložených v souvislosti se zaměstnáváním osoby se zdravotním postižením Poskytování příspěvku již nebude vázáno na zřízená či vymezená chráněná pracovní místa, protože tento institut bude nahrazen dohodou o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce. Nově jsou stanoveny náležitosti žádosti o poskytnutí tohoto příspěvku a rovněž dohody o poskytnutí tohoto příspěvku. Zároveň se zpřesňuje právní úprava poskytnutí tohoto příspěvku ve vztahu k osobě samostatně výdělečně činné, která je osobou se zdravotním postižením. § 76 Příspěvek na úhradu provozních nákladů vynaložených v souvislosti se zaměstnáváním osoby se zdravotním postižením Příspěvek na úhradu provozních nákladů vynaložených v souvislosti se zaměstnáváním osoby se zdravotním postižením může Úřad práce poskytnout na základě písemné dohody uzavřené se zaměstnavatelem, který zaměstnává v pracovním poměru osobu se zdravotním postižením. (2) Roční výše příspěvku může činit nejvýše 48 000 Kč na jednu osobu se zdravotním postižením. Příspěvek se zaměstnavateli neposkytne po dobu 3 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za umožnění výkonu nelegální práce podle § 5 písm. e) bodu 3.

(3) Příspěvek na úhradu provozních nákladů vynaložených v souvislosti se zaměstnáváním osoby se zdravotním postižením se neposkytne zaměstnavateli a) na osobu se zdravotním postižením, která pracuje mimo pracoviště zaměstnavatele, b) na zaměstnance v pracovním poměru, který je osobou zdravotně znevýhodněnou, c) na osobu se zdravotním postižením, která je dočasně přidělena k výkonu práce k uživateli, jde-li o zaměstnavatele, který je agenturou práce.

§ 78  chráněný trh práce a dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce nahrazení administrativně náročného systému vymezování CHPM novým institutem, kterým je uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce Uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce bude jednorázový akt, který zajistí, že do systému podpory chráněného trhu práce vstoupí jen takové subjekty, které žádným způsobem nezneužívají poskytovanou podporu. Dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce se bude uzavírat se zaměstnavatelem, který splní zákonem o zaměstnanosti stanovené podmínky, na dobu 3 let. Pokud o uzavření dohody, po uplynutí této doby, zaměstnavatel požádá nejpozději do 3 měsíců po skončení účinnosti předchozí dohody, uzavře s ním Úřad práce České republiky dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce již na dobu neurčitou. zpřehlednění systému podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Chráněný trh práce bude tvořit segment zaměstnavatelů, se kterými bude uzavřena dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce.

§ 78 Chráněný trh práce a dohoda o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce Chráněný trh práce je tvořen zaměstnavateli, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců a se kterými Úřad práce uzavřel písemnou dohodu o jejich uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce (2) Dohodu o uznání zaměstnavatele lze se zaměstnavatelem uzavřít za podmínky, že a) zaměstnává ve čtvrtletním přepočteném počtu za kalendářní čtvrtletí předcházející dni podání žádosti o uzavření této dohody více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců, b) ke dni podání žádosti o uzavření dohody o uznání zaměstnavatele nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin podvodu podle jiného právního předpisu v souvislosti s poskytováním příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle tohoto zákona, c) ke dni podání žádosti o uzavření dohody o uznání zaměstnavatele není v likvidaci nebo v posledních 5 letech nebylo rozhodnuto o zamítnutí insolvenčního návrhu proto, že jeho majetek nebude postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení, o zastavení insolvenčního řízení z důvodu, že pro uspokojení věřitelů je jeho majetek zcela nepostačující, nebo o zrušení konkursu z téhož důvodu, a d) v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti o uzavření dohody o uznání zaměstnavatele 1. vyplácel nejméně 80 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, mzdu nebo plat bezhotovostně převodem na účet vedený u peněžního ústavu, nebo poštovní poukázkou, 2. zaměstnával nadpoloviční většinu zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, na pracovištích, která nejsou jejich bydlištěm, 3. neuzavíral se zaměstnanci, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, smlouvy, z nichž by vyplýval závazek těchto zaměstnanců poskytovat zaměstnavateli peněžní prostředky, nebo dohody o srážkách ze mzdy nebo platu v rozporu s dobrými mravy, 4. mu nebyla pravomocně uložena pokuta za správní delikt nebo přestupek na úseku zaměstnanosti nebo inspekce práce.

(3) Ministerstvo může v případech hodných zvláštního zřetele na základě písemné žádosti zaměstnavatele prominout zaměstnavateli splnění podmínky uvedené v odstavci 2 písm. d) bodě 4, pokud výše uložené pokuty nepřesáhla 50 000 Kč a pokud zaměstnavatel podal žádost podle odstavce 5.

§ 78a  příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce ve výši 12 000 Kč (zdravotní znevýhodnění 5 000 Kč), přičemž k tomuto příspěvku zaměstnavateli bude náležet paušální částka 1 000 Kč měsíčně na náklady vynaložené na zaměstnávání osoby se zdravotním postižením v kalendářním čtvrtletí, za které o poskytnutí příspěvku žádá. TEDY 13 000 Kč Poskytování příspěvku již nebude vázáno na zřízená či vymezená chráněná pracovní místa, protože tento institut bude nahrazen dohodou o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce.

§ 81  snížení 36násobku poskytovaného plnění na 28násobek – opatření k zabránění tzv. „přefakturace“ – účinnost od 1. 1. 2018 Forma plnění povinného podílu zaměstnávaných osob se zdravotním postižením odběrem výrobků nebo služeb nebo zadáváním zakázek zaměstnavatelům zaměstnávajícím více než 50 % osob se zdravotním postižením nadále vyvolává negativní jev, tzv. přefakturaci, při které jsou přes některé zaměstnavatele přefakturovány výrobky, aniž by se na nich podílely osoby se zdravotním postižením. Proto dochází ke snížení 36násobku poskytovaného plnění na 28násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce. § 81 (3) Zaměstnavatelé a osoby samostatně výdělečně činné uvedení mohou pro účely splnění povinnosti uvedené poskytnout v kalendářním roce své výrobky a služby nebo splnit zadané zakázky jen do výše odpovídající 28násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce a v případě, že nejpozději do 30 kalendářních dnů od zaplacení poskytnutého plnění údaje o poskytnutém plnění vloží do evidence vedené ministerstvem.

§ 81, § 83, § 84 zákona o zaměstnanosti  úprava v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením – plnění povinného podílu Účinnost od 1. 10. 2017 V souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením se zřídila evidence plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, a to s cílem omezení zneužívání tohoto institutu. Evidence plnění povinného podílu bude vedena Ministerstvem práce a sociálních věcí v elektronické podobě. Správcem evidence je Ministerstvo práce a sociálních věcí. V evidenci jsou vedeny: identifikační údaje dodavatele a odběratele cena výrobků, služeb nebo zakázek bez daně z přidané hodnoty započitatelná do plnění povinného podílu datum dodání výrobků, služeb nebo realizace zakázek číslo dokladu, jímž byla vyúčtována dodávka výrobků, služeb nebo realizovaná zakázka datum zaplacení odebraných výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením.

Předmětnou změnou dochází ke změně způsobu vedení této evidence, ale náhradní plnění bude i nadále věcí dodavatelsko-odběratelských vztahů, do kterých stát žádným způsobem nezasahuje. Za správnost údajů v evidenci plnění povinného podílu odpovídá dodavatel výrobků, služeb nebo zakázek.

§ 113 zákona o zaměstnanosti  společensky účelná pracovní místa (SÚPM) Prodloužení doby poskytování příspěvku na vyhrazení jednoho SÚPM z 12 na 24 měsíců. Doba poskytování příspěvku na vyhrazení jednoho SÚPM bude posuzována individuálně u každého uchazeče o zaměstnání.

Děkuji za pozornost! hana.potmesilova@revenium.cz