květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová
KURIKULUM
Tři významy pojmu → tři roviny kurikula: Vzdělávací program, projekt, plán Průběh studia, jeho obsah Obsah zkušenosti, kterou žáci (studenti) získávají ve škole ve všech činnostech ZAMÝŠLENÉ – PROJEKTOVANÉ, PLÁNOVANÉ REALIZOVANÉ REZULTÁTOVÉ – OSVOJENÉ ŽÁKY KONCEPČNÍ
Ve škole – 3 formy existence kurikula FORMÁLNÍNEFORMÁLNÍSKRYTÉ
Školní vzdělávací programy Systém kurikulárních dokumentů v ČR (preprimární - primární - sekundární vzdělávání). Rámcové vzdělávací programy RVP PV RVP ZV RVP GV RVP SOV Jiné RVP Státní úroveň Školní úroveň Manuály Portál
Nové pojetí kurikula v RVP CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ - komplexnost: → KLÍČOVÉ KOMPETENCE (= systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností (= systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot) myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot) získané kompetence jako nástroj pro další vzdělávání → CÍLOVÉ STANDARDY → CÍLOVÉ STANDARDY OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - mezipředmětovost, souvislosti: → VZDĚLÁVACÍ OBLASTI → PRŮŘEZOVÁ TÉMATA
VZDĚLÁVACÍ PLÁN (flexibilní časová dotace) - možnost profilace školy - možnost profilace školy METODY - důraz na aktivitu žáka, činnostní pojetí INDIVIDUALIZACEINKLUZE = od výkonového pojetí školy k OSOBNOSTNĚ ROZVOJOVÉMU
Výukové cíle, klíčové kompetence.
Vzdělávací cíle cíle obecné (všeobecné cíle výchovy a vzdělávání) etapové (stupňů a typů škol, studijních směrů, vzdělávacích období) konkrétní (tématických celků, témat, vyučovacích jednotek) dlouhodobé krátkodobé
Obecné cíle výchovy - Vzdělávání pro 21. století – „Učení je skryté bohatství“ (UNESCO, Delors, 1997) UČIT SE POZNÁVAT UČIT SE JEDNAT UČIT SE ŽÍT SPOLEČNĚ UČIT SE BÝT společnost 21. století
MŠZŠGymnáziumSOŠ k učení k řešení problémů komunikativ ní komunikativníkomunikativníkomunikativní sociální a personální činnostní a občanské občanskéobčanské občanské kompetence a kulturní povědomí pracovní k podnikavosti k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám matematické využívat prostředky ICT a pracovat s informacemi cíle v RVP Klíčové kompetence
Vzdělávací cíle: CÍLE HODNOTOVÉ (vcítění, hodnoty, postoje, názory) CÍLE KOGNITIVNÍ (vědomosti, intelektuální dovednosti) CÍLE OPERAČNÍ (činnostní -dovednosti, aplikace, výcvikové cíle)
Formulace cílů pro vyučovací jednotku: pro vyučovací jednotku: - z hlediska učitele (co chci žáky naučit - NENÍ TO TOTÉŽ JAKO TÉMA VYUČOVACÍ HODINY!) - z hlediska žáka (jaké vědomosti, dovednosti atd. si z výuky odnese - tj. získané způsobilosti) podle cílů pak učitel rozhodne o efektivním způsobu osvojování učiva
Stupňující se kognitivní cíle s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (revidované v r ) + každý stupeň má 4 znalostní dimenze: - znalost faktů - znalost konceptů – vztahy uvnitř struktur - procedurální znalosti – jak něco dělat - metakognitivní znalosti – jak poznáváme, jak myslíme TVOŘIT(syntéza) HODNOTIT ANALYZOVAT APLIKOVAT POROZUMĚT ZAPAMATOVAT SI
Úkol - povinný Formulujte cíle pro jednu vybranou vyučovací hodinu (téma) tak, aby byly zohledněny kognitivní, operační a hodnotové cíle na všech úrovních Bloomovy taxonomie
Proč je potřebné pracovat s výukovými cíli? smysluplné a efektivní učitelovo rozhodování o průběhu vyučovacího procesu smysluplné a efektivní učitelovo rozhodování o průběhu vyučovacího procesu kontrola úspěšnosti vyučovacího procesu a jeho výsledků kontrola úspěšnosti vyučovacího procesu a jeho výsledků motivace žáků a zpětná vazba (formativní hodnocení...) motivace žáků a zpětná vazba (formativní hodnocení...)
... a tyto cíle? zkušenosti (vyzkoušet různé činnosti) zkušenosti (vyzkoušet různé činnosti) dovednosti (zvládnout činnosti) dovednosti (zvládnout činnosti) návyky (dělat často opakované činnosti automaticky) návyky (dělat často opakované činnosti automaticky)
Které jsou ty třetí cíle?... Vysvětlete...
Obsah vzdělávání - učivo co je učivo? co je učivo? 1. poznatky (fakta, pojmy, zákonitosti...) 2. činnosti (senzomotorické výkony, dovednosti, návyky) 3. myšlenkové operace a poznávací procesy 4. mravní a světonázorové hodnoty a normy (názory, postoje) = konkretizace vzdělávacích cílů (tj. prostřednictvím osvojování učiva dosahují žáci stanovených vzdělávacích cílů
Problémy spojené s obsahem výuky výběr – kvantita (materiální X formální vzdělání), kvalita (scientismus, intelektualismus, utilitarismus, prakticismus) výběr – kvantita (materiální X formální vzdělání), kvalita (scientismus, intelektualismus, utilitarismus, prakticismus) uspořádání (teorie základního učiva, exemplárního vyučování, struktur...) uspořádání (teorie základního učiva, exemplárního vyučování, struktur...) + snaha o propojování předmětů (integrované předměty, globální výuka, průřezová témata, projekty) didaktická transformace - simplifikace didaktická transformace - simplifikace aktualizace učiva (využívat mimoškolní informační zdroje) aktualizace učiva (využívat mimoškolní informační zdroje)
Didaktická transformace obsahu ONTODIDAKTICKÁ: tvůrce kurikula: RVP, ŠVP, učebnice PSYCHODIDAKTICKÁ: učitel: tvorba tématického plánu, zpracování a modifikace učiva KOGNITIVNÍ: žák: učení (způsoby osvojení obsahu, integrace poznatků)
Modernizace obsahu a soudobé pojetí Soudobý obsah vzdělávání se obohacuje o nové rozměry – –Výchova multikulturní, globální problémy, tolerance aj. – –Jazykové vzdělávání – –Počítačová gramotnost – –Praktická témata denního života Různé zdroje vzdělávání během života – –Masmédia, divadlo, knihovny, sebevzdělávání … Průřezová témata
Kurikulární reforma 2000 Lisabonská strategie (učící se společnost, celoživotní vzdělávání, nutnost reforem vzdělávacích systémů) 2001 Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) 2014 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku (05) Školský zákon, novely (2016)
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku schválena usnesením vlády strategické priority: - snižovat nerovnosti ve vzdělávání - podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad - odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém
Zopakujme si... 1) Systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností, myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot nazýváme_________________ vzdělávací oblasti učivo klíčové kompetence 2) Kurikulární dokumenty závazné pro všechny typy mateřských, základních a středních škol se nazývají ________________ rámcové vzdělávací programy školní vzdělávací programy školní kurikula 3) Mezi operační cíle nepatří __________________ vědomosti dovednosti návyky
1) Klíčové kompetence v RVP ZV jsou _________________ kategoriíí vyjadřující obsah vzdělávání kategoriíí vyjadřující obsah vzdělávání konkretizací výchovně vzdělávacích cílů konkretizací výchovně vzdělávacích cílů konkretizací učiva základní školy konkretizací učiva základní školy 2) Vzdělávací standard představuje________________ závaznou normu, určující žádoucí stupeň výsledků vzdělávání vzdělávání standardní vyučovací postup standardní vyučovací postup optimální míru osvojených poznatků a kompetencí optimální míru osvojených poznatků a kompetencí 3) Která ze vzdělávacích oblastí není součástí obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ? Člověk a jeho svět Člověk a svět práce Člověk a společnost
Úkol volitelný 2. Vybrat a zpracovat 1 z alternativ tohoto úkolu (a nebo b) RVP ZV /SOV Vypsat názvy průřezových témat. Přečíst a hledat souvislosti s oborem vaší aprobace (stručné poznámky, alespoň jeden konkrétní příklad pro každé průřezové téma) Ke každé klíčové kompetenci si napsat, co konkrétně a jakým způsobem lze rozvíjet ve vašem vyučovacím předmětu (konkrétní dovednosti, postoje apod. a k nim konkrétní způsob jejich rozvíjení či posilování – viz jednotlivé odstavce v textu každé kompetence)
Úkol volitelný V koncepčním dokumentu Strategie vzdělávání v ČR do roku 2020 vyhledat a vypsat si smysl vzdělávání, strategické priority a z nich vyplývající plánovaná opatření
Doporučuji: Komenský, J.A.: Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha : SPN, (nebo Žďár n.S., 1991).