Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Struktura výuky.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
(komentovaný přehled)
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
K URIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2009 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU.
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Celoživotní vzdělávání
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová

KURIKULUM

Tři významy pojmu → tři roviny kurikula: Vzdělávací program, projekt, plán Průběh studia, jeho obsah Obsah zkušenosti, kterou žáci (studenti) získávají ve škole ve všech činnostech ZAMÝŠLENÉ – PROJEKTOVANÉ, PLÁNOVANÉ REALIZOVANÉ REZULTÁTOVÉ – OSVOJENÉ ŽÁKY KONCEPČNÍ

Ve škole – 3 formy existence kurikula FORMÁLNÍNEFORMÁLNÍSKRYTÉ

Školní vzdělávací programy Systém kurikulárních dokumentů v ČR (preprimární - primární - sekundární vzdělávání). Rámcové vzdělávací programy RVP PV RVP ZV RVP GV RVP SOV Jiné RVP Státní úroveň Školní úroveň Manuály Portál

Nové pojetí kurikula v RVP CÍLE VZDĚLÁVÁNÍ - komplexnost: → KLÍČOVÉ KOMPETENCE   (= systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností (= systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot) myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot)  získané kompetence jako nástroj pro další vzdělávání → CÍLOVÉ STANDARDY → CÍLOVÉ STANDARDY OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ - mezipředmětovost, souvislosti: → VZDĚLÁVACÍ OBLASTI   → PRŮŘEZOVÁ TÉMATA  

VZDĚLÁVACÍ PLÁN (flexibilní časová dotace) - možnost profilace školy  - možnost profilace školy   METODY - důraz na aktivitu žáka, činnostní pojetí INDIVIDUALIZACEINKLUZE = od výkonového pojetí školy k OSOBNOSTNĚ ROZVOJOVÉMU

Výukové cíle, klíčové kompetence.

Vzdělávací cíle cíle obecné (všeobecné cíle výchovy a vzdělávání) etapové (stupňů a typů škol, studijních směrů, vzdělávacích období) konkrétní (tématických celků, témat, vyučovacích jednotek) dlouhodobé krátkodobé

Obecné cíle výchovy - Vzdělávání pro 21. století – „Učení je skryté bohatství“ (UNESCO, Delors, 1997) UČIT SE POZNÁVAT UČIT SE JEDNAT UČIT SE ŽÍT SPOLEČNĚ UČIT SE BÝT společnost 21. století

MŠZŠGymnáziumSOŠ k učení k řešení problémů komunikativ ní komunikativníkomunikativníkomunikativní sociální a personální činnostní a občanské občanskéobčanské občanské kompetence a kulturní povědomí pracovní k podnikavosti k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám matematické využívat prostředky ICT a pracovat s informacemi  cíle v RVP  Klíčové kompetence 

Vzdělávací cíle: CÍLE HODNOTOVÉ (vcítění, hodnoty, postoje, názory) CÍLE KOGNITIVNÍ (vědomosti, intelektuální dovednosti) CÍLE OPERAČNÍ (činnostní -dovednosti, aplikace, výcvikové cíle) 

Formulace cílů pro vyučovací jednotku: pro vyučovací jednotku: - z hlediska učitele (co chci žáky naučit - NENÍ TO TOTÉŽ JAKO TÉMA VYUČOVACÍ HODINY!) - z hlediska žáka (jaké vědomosti, dovednosti atd. si z výuky odnese - tj. získané způsobilosti)  podle cílů pak učitel rozhodne o efektivním způsobu osvojování učiva

Stupňující se kognitivní cíle s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů (revidované v r ) + každý stupeň má 4 znalostní dimenze: - znalost faktů - znalost konceptů – vztahy uvnitř struktur - procedurální znalosti – jak něco dělat - metakognitivní znalosti – jak poznáváme, jak myslíme TVOŘIT(syntéza) HODNOTIT ANALYZOVAT APLIKOVAT POROZUMĚT ZAPAMATOVAT SI

Úkol - povinný Formulujte cíle pro jednu vybranou vyučovací hodinu (téma) tak, aby byly zohledněny kognitivní, operační a hodnotové cíle na všech úrovních Bloomovy taxonomie

Proč je potřebné pracovat s výukovými cíli? smysluplné a efektivní učitelovo rozhodování o průběhu vyučovacího procesu smysluplné a efektivní učitelovo rozhodování o průběhu vyučovacího procesu kontrola úspěšnosti vyučovacího procesu a jeho výsledků kontrola úspěšnosti vyučovacího procesu a jeho výsledků motivace žáků a zpětná vazba (formativní hodnocení...) motivace žáků a zpětná vazba (formativní hodnocení...)

... a tyto cíle? zkušenosti (vyzkoušet různé činnosti) zkušenosti (vyzkoušet různé činnosti) dovednosti (zvládnout činnosti) dovednosti (zvládnout činnosti) návyky (dělat často opakované činnosti automaticky) návyky (dělat často opakované činnosti automaticky)

Které jsou ty třetí cíle?... Vysvětlete...

Obsah vzdělávání - učivo co je učivo? co je učivo? 1. poznatky (fakta, pojmy, zákonitosti...) 2. činnosti (senzomotorické výkony, dovednosti, návyky) 3. myšlenkové operace a poznávací procesy 4. mravní a světonázorové hodnoty a normy (názory, postoje) = konkretizace vzdělávacích cílů (tj. prostřednictvím osvojování učiva dosahují žáci stanovených vzdělávacích cílů

Problémy spojené s obsahem výuky výběr – kvantita (materiální X formální vzdělání), kvalita (scientismus, intelektualismus, utilitarismus, prakticismus) výběr – kvantita (materiální X formální vzdělání), kvalita (scientismus, intelektualismus, utilitarismus, prakticismus) uspořádání (teorie základního učiva, exemplárního vyučování, struktur...) uspořádání (teorie základního učiva, exemplárního vyučování, struktur...) + snaha o propojování předmětů (integrované předměty, globální výuka, průřezová témata, projekty) didaktická transformace - simplifikace didaktická transformace - simplifikace aktualizace učiva (využívat mimoškolní informační zdroje) aktualizace učiva (využívat mimoškolní informační zdroje)

Didaktická transformace obsahu ONTODIDAKTICKÁ: tvůrce kurikula: RVP, ŠVP, učebnice PSYCHODIDAKTICKÁ: učitel: tvorba tématického plánu, zpracování a modifikace učiva KOGNITIVNÍ: žák: učení (způsoby osvojení obsahu, integrace poznatků)

Modernizace obsahu a soudobé pojetí Soudobý obsah vzdělávání se obohacuje o nové rozměry – –Výchova multikulturní, globální problémy, tolerance aj. – –Jazykové vzdělávání – –Počítačová gramotnost – –Praktická témata denního života Různé zdroje vzdělávání během života – –Masmédia, divadlo, knihovny, sebevzdělávání … Průřezová témata

Kurikulární reforma 2000 Lisabonská strategie (učící se společnost, celoživotní vzdělávání, nutnost reforem vzdělávacích systémů)  2001 Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha) 2014 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku (05) Školský zákon, novely (2016)

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku schválena usnesením vlády strategické priority: - snižovat nerovnosti ve vzdělávání - podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad - odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém

Zopakujme si... 1) Systém vědomostí, dovedností, rozvinutých schopností, myšlenkových procesů, názorů, postojů a hodnot nazýváme_________________ vzdělávací oblasti  učivo  klíčové kompetence  2) Kurikulární dokumenty závazné pro všechny typy mateřských, základních a středních škol se nazývají ________________ rámcové vzdělávací programy  školní vzdělávací programy  školní kurikula  3) Mezi operační cíle nepatří __________________ vědomosti  dovednosti  návyky 

1) Klíčové kompetence v RVP ZV jsou _________________ kategoriíí vyjadřující obsah vzdělávání  kategoriíí vyjadřující obsah vzdělávání  konkretizací výchovně vzdělávacích cílů  konkretizací výchovně vzdělávacích cílů  konkretizací učiva základní školy  konkretizací učiva základní školy  2) Vzdělávací standard představuje________________ závaznou normu, určující žádoucí stupeň výsledků vzdělávání  vzdělávání  standardní vyučovací postup  standardní vyučovací postup  optimální míru osvojených poznatků a kompetencí  optimální míru osvojených poznatků a kompetencí  3) Která ze vzdělávacích oblastí není součástí obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ? Člověk a jeho svět  Člověk a svět práce  Člověk a společnost 

Úkol volitelný 2. Vybrat a zpracovat 1 z alternativ tohoto úkolu (a nebo b) RVP ZV /SOV Vypsat názvy průřezových témat. Přečíst a hledat souvislosti s oborem vaší aprobace (stručné poznámky, alespoň jeden konkrétní příklad pro každé průřezové téma) Ke každé klíčové kompetenci si napsat, co konkrétně a jakým způsobem lze rozvíjet ve vašem vyučovacím předmětu (konkrétní dovednosti, postoje apod. a k nim konkrétní způsob jejich rozvíjení či posilování – viz jednotlivé odstavce v textu každé kompetence)

Úkol volitelný V koncepčním dokumentu Strategie vzdělávání v ČR do roku 2020 vyhledat a vypsat si smysl vzdělávání, strategické priority a z nich vyplývající plánovaná opatření

Doporučuji: Komenský, J.A.: Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha : SPN, (nebo Žďár n.S., 1991).