Škola základ občanského života Škola základ občanského života? Efekt školy na společenské a politické postoje studentů Jan Šerek Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Konference Horizonty, 5. 5. 2018, Ostrava
Otázky Jakým způsobem se měnil vztah středoškoláků k imigrantům za poslední čtyři roky? Souvisely případné změny se školním prostředím?
Data PARTA CATCH-EyoU 825 studentů prvních ročníků středních škol průměrný věk = 16,03 sběr 1: květen/červen 2014 sběr 2: listopad/prosinec 2015 415 studentů prvních a druhých ročníků středních škol průměrný věk = 16,81 sběr 1: listopad/prosinec 2016 sběr 2: listopad/prosinec 2017
Data PARTA CATCH-EyoU Podpora rovnosti Přistěhovalci by měli za svou práci brát stejný plat jako Češi, kteří dělají stejnou práci. Děti přistěhovalců by měly mít stejné příležitosti studovat jako české děti. Přistěhovalci by měli mít zaručenou stejnou zdravotní péči jako Češi. Podpora kulturních práv Přistěhovalcům by mělo být povoleno udržovat si svůj jazyk. Přistěhovalci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Přistěhovalci by měli mít právo stavět si u nás své náboženské stavby (např. pravoslavné kostely, mešity, buddhistické svatyně). Podpora kulturních práv Myslím, že uprchlíci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Imigranti by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Imigranti by měli mít právo udržovat si svůj jazyk. Ekonomické ohrožení Myslím, že naše vláda nedělá dost, aby pomohla uprchlíkům. Myslím, že naše země má sama dost ekonomických problémů, a proto si nemůžeme dovolit pomáhat uprchlíkům. Imigranti mají tendenci brát pracovní příležitosti místním obyvatelům. Obava z uprchlíků přicházejících do země
Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU
Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU
Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU
Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014)
Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč?
Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč? rostoucí schopnost dívat se na svět očima druhých
Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč? rostoucí schopnost dívat se na svět očima druhých socializace norem propagovaných společenskými institucemi
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí
Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy: orientovaný akademicky versus odborně
Výsledky Podpora rovnosti 2014 Pohlaví Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Zdroj: PARTA
Výsledky Podpora rovnosti 2014 Pohlaví Ano (žena) Vzdělání rodičů Ne Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA
Podpora rovnosti - změna Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA
Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA
Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Podpora kulturních práv - změna Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA
Podpora kulturních práv 2016 Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Pohlaví Trochu (žena) Vzdělání rodičů Ne Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Zdroj: CATCH-EyoU
Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU
Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU
Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU
Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Obavy z uprchlíků 2016 Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Trochu Školní klima otevřené diskuzi Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU
Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Obavy z uprchlíků 2016 Obavy z uprchlíků - změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Trochu Školní klima otevřené diskuzi Typ školy Trochu (gym) Ano (gym) Zdroj: CATCH-EyoU
Výsledky (ekonomické ohrožení) Zdroj: CATCH-EyoU
Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv
Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí
Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý
Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý Navíc – školní prostředí nedokázalo nijak ovlivnit propad tolerance mezi lety 2014 a 2015 v době „imigrační krize“
Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý Navíc – školní prostředí nedokázalo nijak ovlivnit propad tolerance mezi lety 2014 a 2015 v době „imigrační krize“ Současné mírné zlepšování postojů se děje pouze u gymnaziálních studentů, nikoli u všech studentů obecně
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Zdroj: CATCH-EyoU
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Zdroj: CATCH-EyoU
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Zdroj: CATCH-EyoU
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Zdroj: CATCH-EyoU
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání různých témat s přiznaným nedostatkem informací Zdroj: CATCH-EyoU
Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání různých témat s přiznaným nedostatkem informací Studenti i učitelé si stěžují na zastaralost a nevhodnost učebnic Zdroj: CATCH-EyoU
Závěr Systematičnost výuky Připravenost učitelů Dialog mezi studenty a učiteli
Díky za pozornost serek@fss.muni.cz Pokud vás zajímá více informací o výsledcích projektu CATCH-EyoU, přijďte se podívat 1. června 2018 do Brna na závěrečnou konferenci projektu Více zde: http://ivdmr.fss.muni.cz/vyzkumna-temata/obcanstvi-a- demokracie/konference