Škola základ občanského života

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Hodnotová orientace svobodné generace
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Memorandum o celoživotním učení
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Multikulturní vzdělávání v rámci NNO
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Lidská práva.
Osvícenství.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Standard Eurobarometer 72 / Podzim 2009 – TNS Opinion & Social Standard Eurobarometer EUROBAROMETR 72 VEŘEJNÉ MÍNĚNÍ V EVROPSKÉ UNII Podzim 2009 ZVEŘEJNĚNÍ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Vlastní hodnocení školy
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
PROJEKT HUMAN STEP Výroční konference NTS F,
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Průřezová témata.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
AKREDITACE: strategie institucí (škol) DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého v Olomouci 11. leden.
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Dárcovství času a expertní dobrovolnictví Miriam Zábrženská.
MAP ORP OSTRAVA PRACOVNÍ SKUPINA PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Občanská a politická socializace
Sociální dovednosti učitele
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Úvod do problematiky sociální politiky
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Pedagog.
Transkript prezentace:

Škola základ občanského života Škola základ občanského života? Efekt školy na společenské a politické postoje studentů Jan Šerek Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Konference Horizonty, 5. 5. 2018, Ostrava

Otázky Jakým způsobem se měnil vztah středoškoláků k imigrantům za poslední čtyři roky? Souvisely případné změny se školním prostředím?

Data PARTA CATCH-EyoU 825 studentů prvních ročníků středních škol průměrný věk = 16,03 sběr 1: květen/červen 2014 sběr 2: listopad/prosinec 2015 415 studentů prvních a druhých ročníků středních škol průměrný věk = 16,81 sběr 1: listopad/prosinec 2016 sběr 2: listopad/prosinec 2017

Data PARTA CATCH-EyoU Podpora rovnosti Přistěhovalci by měli za svou práci brát stejný plat jako Češi, kteří dělají stejnou práci. Děti přistěhovalců by měly mít stejné příležitosti studovat jako české děti. Přistěhovalci by měli mít zaručenou stejnou zdravotní péči jako Češi. Podpora kulturních práv Přistěhovalcům by mělo být povoleno udržovat si svůj jazyk. Přistěhovalci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Přistěhovalci by měli mít právo stavět si u nás své náboženské stavby (např. pravoslavné kostely, mešity, buddhistické svatyně). Podpora kulturních práv Myslím, že uprchlíci by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Imigranti by měli mít právo zachovat si své tradice a kulturu. Imigranti by měli mít právo udržovat si svůj jazyk. Ekonomické ohrožení Myslím, že naše vláda nedělá dost, aby pomohla uprchlíkům. Myslím, že naše země má sama dost ekonomických problémů, a proto si nemůžeme dovolit pomáhat uprchlíkům. Imigranti mají tendenci brát pracovní příležitosti místním obyvatelům. Obava z uprchlíků přicházejících do země

Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU

Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU

Postoje vůči imigrantům Zdroj: PARTA Zdroj: CATCH-EyoU

Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014)

Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč?

Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč? rostoucí schopnost dívat se na svět očima druhých

Druhá polovina adolescence Lze očekávat růst tolerance vůči imigrantům a naopak pokles souvisejících předsudků (např. van Zalk & Kerr, 2014) Proč? rostoucí schopnost dívat se na svět očima druhých socializace norem propagovaných společenskými institucemi

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí

Škola a postoje k imigrantům Škola jako instituce, v níž probíhá občanská socializace Diverzita školního prostředí Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy: orientovaný akademicky versus odborně

Výsledky Podpora rovnosti 2014 Pohlaví Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Zdroj: PARTA

Výsledky Podpora rovnosti 2014 Pohlaví Ano (žena) Vzdělání rodičů Ne Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA

Podpora rovnosti - změna Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA

Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA

Výsledky Podpora rovnosti 2014 Podpora rovnosti - změna Podpora kulturních práv 2014 Podpora kulturních práv - změna Pohlaví Ano (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Osvojování občanských dovedností Osvojování faktických znalostí Typ školy Trochu (gym) Zdroj: PARTA

Podpora kulturních práv 2016 Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Pohlaví Trochu (žena) Vzdělání rodičů Ne Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Zdroj: CATCH-EyoU

Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU

Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU

Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Školní klima otevřené diskuzi Trochu Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU

Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Obavy z uprchlíků 2016 Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Trochu Školní klima otevřené diskuzi Typ školy Trochu (gym) Zdroj: CATCH-EyoU

Výsledky Podpora kulturních práv 2016 Podpora kulturních práv - změna Ekonomické ohrožení 2016 Ekonomické ohrožení – změna Obavy z uprchlíků 2016 Obavy z uprchlíků - změna Pohlaví Trochu (žena) Ne Vzdělání rodičů Trochu Školní klima otevřené diskuzi Typ školy Trochu (gym) Ano (gym) Zdroj: CATCH-EyoU

Výsledky (ekonomické ohrožení) Zdroj: CATCH-EyoU

Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv

Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí

Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý

Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý Navíc – školní prostředí nedokázalo nijak ovlivnit propad tolerance mezi lety 2014 a 2015 v době „imigrační krize“

Shrnutí Školní prostředí se zdá rozvíjet spíše podporu rovných práv imigrantů než podporu jejich kulturních práv Školní klima otevřené diskuzi a osvojování dovedností se zdají být účinnější než osvojování faktických znalostí Obecně je však význam školního prostředí z hlediska postojů studenů k imigrantům malý Navíc – školní prostředí nedokázalo nijak ovlivnit propad tolerance mezi lety 2014 a 2015 v době „imigrační krize“ Současné mírné zlepšování postojů se děje pouze u gymnaziálních studentů, nikoli u všech studentů obecně

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Zdroj: CATCH-EyoU

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Zdroj: CATCH-EyoU

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Zdroj: CATCH-EyoU

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Zdroj: CATCH-EyoU

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání různých témat s přiznaným nedostatkem informací Zdroj: CATCH-EyoU

Podle rozhovorů se studenty a učiteli… Témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky Studenti vnímají, že se někteří učitelé těmto tématům záměrně vyhýbají Studenti u některých učitelů postrádají schopnost vést skutečnou diskuzi Podle učitelů samotných je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory Studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání různých témat s přiznaným nedostatkem informací Studenti i učitelé si stěžují na zastaralost a nevhodnost učebnic Zdroj: CATCH-EyoU

Závěr Systematičnost výuky Připravenost učitelů Dialog mezi studenty a učiteli

Díky za pozornost serek@fss.muni.cz Pokud vás zajímá více informací o výsledcích projektu CATCH-EyoU, přijďte se podívat 1. června 2018 do Brna na závěrečnou konferenci projektu Více zde: http://ivdmr.fss.muni.cz/vyzkumna-temata/obcanstvi-a- demokracie/konference