Silniční doprava a životní prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Mýtné systémy v ČR a Evropě 0 TRUCK & BUSINESS DAY BRNO, 10. kv ě ten 2010.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Jak dál ve zpoplatnění silnic? 0 O 2 TRUCK BUSINESS DAY LEDNICE, 12. KV Ě TEN 2011.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Vliv dopravy na životní prostředí
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
2.Marketingové prostředí
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Silnice nebo železnice
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 1 Úvod. Nízkoemisní zóna KLIMKOVICE 2 Úvod.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nový zákon o ochraně ovzduší
Výbory a pracovní skupiny
Operační program životní prostředí
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Silniční doprava a životní prostředí Ing. Jiří Jedlička Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Obsah Ovzduší Hluk Energetická náročnost Fragmentace krajiny Externality Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

1. Ovzduší Plán udržitelné městské mobility (SUMP) Integrovaná dopravní strategie zahrnuje všechny druhy dopravy; zahrnutí mezioborovosti; nutná politická vůle ke změnám; navrhovat ambiciózní opatření; Akční plán; systém auditu a management kvality. Řešením ani cílem není omezovat další rozvoj (včetně výstavby nových kapacitních komunikací), nicméně nové a modernizované komunikace již nemají sloužit ke zvyšování nabídky, nýbrž především k odvádění individuální dopravy mimo citlivé území. Ruku v ruce s tímto procesem musí jít humanizace pozemních komunikací, hlavně intenzivní proces zklidňování dopravy na stávajících průtazích. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

1. Ovzduší ITS – informativní systémy sbírat a zasílat informace (data) o stavu určitého vozidla nebo zařízení do řídící jednotky nebo operátorovi; propojení s družicovými systémy ; rozvoj Národního dopravního informačního centra (NDIC) v Ostravě; zavedení jednotného formátu pro výměnu dopravních informací; konsolidace datových zdrojů ; chytré lampy Přínosem systémů ITS pro řízení dopravy je zvýšení plynulosti, kapacity komunikací, bezpečnosti a spolehlivosti dopravy Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

2. Hluk protihlukové stěny; snižování maximální povolené rychlosti; využití akustických výplní budov; spolupůsobení pneumatiky a obrusné vrstvy vozovky; vlastní skladbě pneumatik; zlepšení konstrukce vozidel a zejména potom pohonů; vývoj v oblasti materiálů a směsí používaných pro výstavbu obrusných vrstev Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

lze dosáhnout snížení hladiny akustického tlaku o 3 až 7 dB; Nízkohlučné povrchy lze dosáhnout snížení hladiny akustického tlaku o 3 až 7 dB; specifika, přednosti, ale i omezující podmínky; TP 148 – Hutněné asfaltové vrstvy s asfaltem modifikovaným pryžovým granulátem z pneumatik TP 259 - Asfaltové směsi pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností; rozhodovacím kritériem z hlediska akustické účinnosti je nejvyšší dovolená rychlost; maximální akustický útlum: pokud je významný podíl NA (alespoň 30 %) a nejvyšší dovolená rychlost alespoň 50 km/h pokud je převážně OA a nejvyšší dovolená rychlost alespoň 40 km/h. polymerem modifikované asfalty, nízkoviskózní asfaltová polymerem modifikovaná pojiva, asfaltová pojiva modifikovaná pryží Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

3. Energetická náročnost 2021 - všechna nově vyrobená auta v EU emitovat méně než 95 g/km CO2 (odpovídají spotřebě 4,1 l/100 km benzínu nebo 3,6 l/100 km nafty) 2030 to musí být ještě o 35 % méně; podpora elektromobility; Spalovací systémy - Bosch - kombinace pokročilé technologie vstřikování nafty, nově vyvinutého řízení vstupu vzduchu do motoru a dále inteligentního řízení teploty motoru; emisní systém ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology) - pracuje podobně jako technologie SCR - přeměna močoviny, ovšem ta není vstřikována přímo do výfuku, ale je přeměňována na speciální kapalinu, bohatou na čpavek Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

4. Fragmentace krajiny extrémní nárůst antropogenních bariér v krajině; ekologické sítě, jejichž základním atributem je kromě vhodných biotopů právě kontinuita; pět primárních ekologických efektů fragmentace: Ztráta lokalit a jejich propojení - Okamžitý následek konstrukce silnic je jejich fyzická přeměna z přírodních lokalit v intenzivně narušené oblasti. Tento dopad se ještě zhoršuje efekty izolace a vede k nevratným změnám v populacích volně žijících živočichů. Bariérový efekt - Pravděpodobně nejhorší dopad fragmentace lokalit dopravní infrastrukturou. Schopnost pohybu živočichů pro hledání potravy, úkrytu nebo možnost rozmnožení je značně omezena silnicemi. Jediný způsob jak tomuto jevu předejít je vytvořit dopravní cesty více průchodné. Bariéra je nejen fyzická, ale také v chování: mnoho živočichů se blízkosti silniční sítě raději vyhne. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

4. Fragmentace krajiny pět primárních ekologických efektů fragmentace: Usmrcení a zranění živočichové v důsledku sražení vozidly - Nejznámější efekt fragmentace. Milióny živočichů jsou každoročně usmrceny pod koly automobilů. Zvláště citliví jsou vzácní živočichové (např. velké šelmy) a také živočichové s každoroční sezónní migrací (obojživelníci). Rušení a znečištění - Doprovodné efekty fragmentace. Ekologická funkce okrajů silnic - Představuje migrační koridor pro cizí druhy rostlin a živočichů, kteří do naší přírody nepatří a nikdy zde nežili. Průchody pro zvěř by měly být navrhovány specificky pro potřeby zvířat a měl by být omezen přístup člověku. Na druhou stranu, mosty, propustky nebo jiné struktury vystavěné pro potřeby lidí mohou být upraveny tak, aby zvýšily průchodnost komunikace i pro zvířata. Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

5. Externality vztah mezi dvěma a více ekonomickými subjekty, kdy jeden subjekt svou výrobní činností ovlivňuje určitým způsobem výrobu či spotřebu (výrobní či spotřební funkci) jiného či jiných subjektů; Euroviněta, - vychází ze Směrnice 38/2006/ES a zavádí možnost zahrnutí (internalizace) externích nákladů těžké nákladní dopravy do mýtného; Euroviněta je také nazýván systém plateb a nástroj kontroly zaplacení poplatků za užívání silnic v Belgii, Dánsku, Lucembursku, Nizozemsku a Švédsku, kdy je možné uhradit poplatky za užívání pozemních komunikací (časový poplatek) prostřednictvím jednoho kupónu platného ve více zemích. Výše platby závisí na požadované délce platnosti tohoto kupónu a dalších parametrech (počet os vozidla, emisní třída).; Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

5. Externality Členské státy jsou oprávněny zařadit do mýtného pro těžká nákladní vozidla poplatek, který je založen na nákladech vzniklých v důsledku znečištění ovzduší a navýšení hluku z provozu či v důsledku přetížení dopravy - motivace k obnově vozového parku, vliv i na životní prostředí, vyšší bezpečnost nebo nižší provozní náklady apod.; Za znečištění by kamiony mohly v budoucnu připlácet na meziměstských úsecích až 12 Eurocentů (3 Kč) a 16 Eurocentů (4 Kč) na příměstských úsecích; Přirážka za hluk je stanovena maximálně na 2 Eurocenty (50 haléřů) s rozlišením sazeb pro den a noc, přičemž v noci je sazba vyšší. Stejně jako mýtné sazby jsou ekologické sazby rozlišeny dle stupně zatížení okolí běžně používanými ekologickými třídami vozidel Euro 0 až Euro VI; V České republice není Směrnice 2011/76/ES přenesena do národní legislativy ani promítnuta do konstrukce mýtných sazeb Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

5. Externality zavedení zpoplatnění parkování a podporou alternativních modů dopravy; příkladem může být podpora elektromobily formou osvobození od placení dálniční známky, využíváním vyhrazených jízdních pruhů či vjezd do vyhrazených oblastí; v neposlední řadě může být zajímavým příkladem možnost parkování elektrickým, ale i hybridním autům ve vyhrazených městských zónách Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018

Děkuji Vám za pozornost. Ing. Jiří Jedlička Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Jiri.jedlicka@cdv.cz Tel.: 721 222 994 Konference Technologické trendy v silniční dopravě, Olomouc, 27. 11. 2018