Neživá příroda - vzduch Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_10_B_03_NEŽIVÁ PŘÍRODA-VZDUCH Téma: ROZMANITOST PŘÍRODY Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Renáta Jehličková Vytvořeno dne 1. dubna 2012 Odpilotováno dne 16. dubna 2012 ve třídě IV.B Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Vzdělávací obor Přírodověda Tematický okruh Rozmanitost přírody Téma Neživá příroda – vzduch Klíčová slova atmosféra, sféry, ozón, UV paprsky, skleníkové plyny, globální oteplování, proudění vzduchu, vítr, síla větru, větrné mlýny, větrné elektrárny, kyslík, fotosyntéza
Vzduch Vzdušný (plynný) obal Země = atmosféra směs plynů (dusík ¾, kyslík 1/5, další plyny jen nepatrně např. oxid uhličitý + vodní pára a prachové částečky) Vzduch – není sice hmatatelný, ale je hmotný (lze ho zvážit) – je k Zemi připoután její přitažlivou silou Atmosféra – dělí se na vrstvy (sféry) s narůstající výškou řídne: ozón – důležitá vrstva atmosféry ve výšce kolem 30 km (zvláštní forma kyslíku) chrání život na Zemi před UV paprsky (od Slunce) Ozónovou vrstvu ničí skleníkové plyny (např. zplodiny z továren, výfukové plyny z automobilů) způsobuje globální oteplování
Vzduch V atmosféře dochází k proudění vzduchu (od slunečního záření zahřátý vzduch začne stoupat je lehčí než vzduch studený - na jeho místo proudí studený vzduch) tak vzniká vítr: síla větru se měří podle stupnice (12 stupňů - od vánku přes vichřici až po orkán) - lidé sílu větru využívají (větrné mlýny - dříve, větrné elektrárny) Nejdůležitější z plynů atmosféry – kyslík: všechny živé organismy ho dýchají vzniká fotosyntézou zelených rostlin Větrná elektrárna na Rovinech u Pcher, okres Kladno
Vzduch Troposféra – spodní část zemské atmosféry
Vzduch Odpovězte na otázky: Jak se nazývá vzdušný obal Země? Které důležité plyny jsou obsaženy v atmosféře? Je vzduch hmotný? Lze ho zvážit? Je pro udržení života na Zemi důležitý ozón? Proč? Co jsou to skleníkové plyny? Co je to globální oteplování a proč vzniká? Jak vzniká vítr? K čemu lidé sílu větru využívají? Proč je z atmosférických plynů nejdůležitější kyslík? Jak vzniká?
Mgr. Renáta Jehličková 1. dubna 2012 Určeno pro 4.ročník ANOTACE Výklad Popis složení zemské atmosféry, jejího dělení na sféry a vysvětlení důležitosti ozónu pro život na Zemi Seznámení s pojmem globální oteplování Vysvětlení vzniku větru, dělení jeho síly na jednotlivé stupně a popis způsobů jeho využití lidmi Praktické činnosti – odpovědi na otázky jako kontrola zapamatování si učiva
Použité zdroje Obrázky a webové stránky z internetu na hypertextových odkazech. Prezentace obsahuje animace. Výukový materiál doplňující učebnici: Dančák, Martin, Mgr., PhD.: Rozmanitost přírody: Člověk a jeho svět. Učebnice pro 4.a 5. ročník základní školy. Prodos spol. s. r. o., pedagogické nakladatelství. Kollárovo nám. 7, 722 00 Olomouc, 2010. Modrá řada učebnic. ISBN 978-80-7230-227-7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Pchery_CZ_wind_farm_E_tower_017.jpg/220px-Pchery_CZ_wind_farm_E_tower_017.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Meteotek08_atmosfera03.jpg/220px-Meteotek08_atmosfera03.jpg