Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
AZ-kvíz − Jednotky. Náhradní otázky Správná odpověď Pyramida Vypočítej 564:1000.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
EU_62_A_sada 2_18_M_Termínovaný vklad_Duch
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Strategické plánování
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení sluchu hendikepovými testy.
Analýza trhu biopotravin
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Občanské soudní řízení I.
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Základní informace o poskytovateli
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Poměr v základním tvaru.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Digitální učební materiál
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Psychologie test.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Prodeji produktu nebo služby
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Občanské soudní řízení I.
Firemní brožura Tohle je skvělé místo pro cíle společnosti.
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Poměr v základním tvaru.
Občanské soudní řízení I.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Matematika + opakování a upevňování učiva
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Transkript prezentace:

Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací sondující motivační řečnické sugestivní alternativní protiotázky kontrolní přímé obecné spojovací vícenásobné hypotetické skrývající nástrahy zavádějící imperativní nucený výběr

Druhy otázek Tři druhy otázek: Otevřené otázky Sugestivní otázky Tyto otázky vedou k neovlivněným odpovědím Sugestivní otázky Tyto otázky vedou k ovlivněným odpovědím Uzavřené otázky Tyto otázky vedou k vysoce konkrétním odpovědím Strategický přístup k analýze potřeb Když vedeme rozhovor, jehož cílem je zjištění potřeb zákazníka, můžeme použít tři druhy otázek: Otevřené otázky Sugestivní otázky Uzavřené otázky Předností těchto otázek je, že osobu, které je taková otázka kladena, vybízejí k neovlivněným odpovědím. Jestliže nejsou ovlivňováni, mají zákazníci možnost zodpovědět otázku podle svých představ. Přínosem takového postupu je, že odhalí údaje, které by v případě příliš vymezeného dotazování mohly být opominuty. Dává pracovníkovi poskytujícímu zákaznický servis pro daný account příležitost pochopit problémy, jimiž se dotazovaný zabývá. Neutrální otázky obvykle začínají slovy „Jak,“ „Proč“, a „Co.“ Zásadní informace

Otevřené, vysoce přínosné otázky Proč? Co? Jak? Popište Povězte mi ? Otevřené, vysoce přínosné otázky Tyto otázky jsou velice vhodné pro proniknutí do starostí, problémů a priorit lidí. Při kladení tohoto druhu otázek jde o to vyvarovat se příliš sugestivnímu formulování otázky. Tím, že necháme odpověď na ‘zákazníkovi’, dosahujeme vyšší pravděpodobnosti pochopení jeho potřeb, které by jinak zůstaly skryty.

Příklady otevřených, vysoce přínosných otázek Popište vaši firmu Jak vidíte současnou situaci? Jak vidíte budoucnost? Povězte mi o vaší situaci ?

Výhody otevřených, vysoce přínosných otázek Získáme množství informací Pronikneme do uvažování zákazníka Projevíme zájem Výhody otevřených, vysoce přínosných otázek Získáme množství informací Vysoce přínosná otázka jako „Povězte mi o vašem podniku.“ nebo „Jak vidíte budoucnost?“ vybízí zákazníka k poskytnutí velkého množství informací. Takové otázky jsou mnohem lepší, než otázky typu „Podnikáte v dopravě?“ nebo „Vidíte budoucnost optimisticky?“, které by mohly vést k uzavřené odpovědi. Pronikneme do uvažování zákazníka Protože netlačíte zákazníka do toho, aby odpověděl určitým způsobem, umožňujete mu odpovědět dle jeho či jejích představ. To vám dává příležitost zhodnotit, co je pro zákazníka důležité. Projevíme zájem Protože nasloucháte, zákazník vidí, že projevujete skutečný zájem o jeho či její potřeby.

Nevýhody otevřených, vysoce přínosných otázek Někdy se vám dostane informací, které vás nezajímají Irelevantní údaje Časová náročnost Nevýhody otevřených, vysoce přínosných otázek Někdy se vám dostane informací, které vás nezajímají Například otázka jako „Jak vidíte budoucnost?“ může vést k tomu, že se zákazník rozpovídá o úrokových sazbách nebo dobrých vztazích se stávajícími dodavateli, což jsou záležitosti, které se nemusejí nijak týkat toho, co chcete prosadit. Irelevantní údaje Někdy může rozhovor přinést irelevantní údaje. Časová náročnost Můžete mít naspěch a zodpovězení tohoto druhu otázek obvykle zákazníkovi zabere více času.

Příklady sugestivních otázek Co soudíte o vaší stávající firemní strategii? Jaké máte problémy? Jaké jsou důsledky těchto problémů? ? Příklady sugestivních otázek Nejvhodnější okamžik po kladení sugestivních/sondážních otázek nastává, když máte představu o potřebách zákazníka. Tyto otázky vám pomáhají vymezovat informace způsobem, který umožňuje velmi přesné vyhodnocení potřeb.

Výhody sugestivních otázek Máte jednání pod svou kontrolou Získáváte informace, které chcete Šetříte čas Můžete vyhodnotit odpovídající důležitost potřeb

Nevýhody sugestivních otázek Zákazník si může připadat pod tlakem. Pokud jsou otázky příliš sugestivní, mohou být opomenuty důležité informace Nevýhody sugestivních otázek Pokud klademe příliš mnoho sugestivních otázek, zákazník si bude připadat pod tlakem. Kvůli vymezování poskytovaných informací můžete také opomenout ostatní potřeby zákazníka.

? Uzavřené otázky Tyto otázky vedou k odpovědím typu „ano – ne“ Příklady uzavřených otázek Máte…. Jste….. Byl jste… Je to……. Můžeme……. ? Uzavřené otázky Když kladete uzavřené otázky, víte, že odpovědi zákazníka budou stručné.

Výhody uzavřených otázek Pomáhají ověřit, že jste byl(a) pochopen(a) Vedou k vysoce konkrétním odpovědím Mohou uspořit čas Výhody uzavřených otázek Tyto otázky jsou velmi užitečné pokud si chcete ověřit, že jste byli pochopeni. Otázka typu ‘Chápu správně, že tohle je to, co potřebujete?’ poskytne zákazníkovi vědomí toho, že máte porozumění pro jeho/její situaci. Takovéto otázky přinášejí velmi podrobné informace, které jsou potřeba pro váš ‘návrh’ a jako takové mohou při použití ve vhodnou chvíli uspořit čas. Obecně je vhodnější klást uzavřené otázky v závěru rozhovoru se zákazníkem.

Nevýhody uzavřených otázek Získáte pouze informace, které chcete slyšet a opomenete ‘skryté potřeby’ Pokud používáte tento druh otázek nadměrně, můžete vypadat jako vyšetřovatel Může trvat mnohem déle, než získáte kvalitní informace Nevýhody Je snadné chytit se do pasti kladení uzavřených otázek. Proč? Protože ve snaze dosáhnout výsledku můžete za tímto účelem klást přespříliš uzavřených otázek. Položení příliš mnoha uzavřených otázek vede k opomenutí klíčových informací, které mohou být značně důležité. ‘Vydolování’ skrytých problémů tudíž trvá déle.