Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Vizuální kultura. Interdisciplinární vztahy výtvarné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategie celoživotního učení ČR Konference SVES 13. října 2010, Praha Jitka Krmíčková.
Advertisements

5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKUJEME S TICHÁČKEM.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
DĚJEPIS Ikonografie gotické architektury
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Zvuky hudebních nástrojů
Grafomotorika - geometrické tvary
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
KASTELÁN Svazky klíčů.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Rešerše.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
karel oliva Akademie věd ČR
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Umělecké obory v systému vzdělávání
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Centra kolegiální podpory
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Hudební nástroje vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Vizuální kultura. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy a jiných předmětů. Ostatní tvořivě výrazové disciplíny. Cíle, učivo, kompetence, očekávané výstupy, vizuální kultura, interdisciplinarita, integrovaná výuka, projektové vyučování, průřezové téma, tvořivost, kreativita, hra

Co jste dělali ve Vv na SŠ a ZŠ. K čemu Vám to bylo ? Co jste dělali ve Vv na SŠ a ZŠ? ? K čemu Vám to bylo? ? Co podle Vás patří do Vv? ? Co to je vizuální gramotnost?

Cíle, obsah, učivo Vv Kognitivní (poznatkové) afektivní (hodnotové) psychomotorické (operační) Poznávání: rozvoj smyslového vnímání, kritické myšlení, komplexnost poznatků o světě Introspekce: vnímání vlastních emocí, prožívání Přetvářecí procesy: aktivní vztah ke skutečnosti, rozvoj tvořivosti, subjektivní zkušenost z tvorby Hodnocení, reflexe: hodnotící postoje, vyjádření vlastního názoru, sebepoznání Komunikace, socializace: verbální i neverbální vyjadřování, sdílení emocí, spolupráce, empatie

Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů v kognitivní oblasti (1956) POZNATKOVÉ CÍLE (VZDĚLÁVACÍ) Znalost (zapamatování, zvnitřnění) Porozumění (pochopení) Aplikace (použití, uplatnění, přenesení) Analýza (rozbor, rozklad, dekompozice) Syntéza (skládání, spojení, sjednocení, tvorba) Hodnocení (hodnotící posouzení, evaluace)

Klíčové kompetence

Učivo Vv a očekávané výstupy v RVP ZV Kompetence žáků Očekávané výstupy – 1. období Očekávané výstupy – 2. období Učivo ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI UPLATŇOVÁNÍ SUBJEKTIVITY OVĚŘOVÁNÍ KOMUNIKAČNÍCH ÚČINKŮ

Historie Vv Od konce 18. století Kreslení, měřičství, rýsování Hlavním smyslem zkvalitnění profesní přípravy řemeslníků a pracovníků v průmyslu, výchova spotřebitele Výcvik ruky a oka, rozvoj motoriky, rozvoj paměti pro tvary, formy, vzory Kresbou zachytit viděné, prostředek zapamatování, fixace Dovednost přesného napodobení předloh Důraz na pečlivost, preciznost, provedení, čistotu, zručnost

Související obory Architektura Fotografie Film Řemeslo Animace Design Sklo Móda Typografie Grafika Malířství Ilustrace Sochařství Web design Zahradní architektura Urbanismus ………………….. ……………………. ……………………… M. Reynolds, architekt odpadu Studio Najbrt

Vizuální gramotnost Percepční senzitivita (na úrovni každodenní percepce prostředí života a vztahů každého jedince) Kulturní habitus (prostor, v němž se utváří životní styl/kategorie vnímání, klasifikační schémata, estetické soudy) Schopnost kritického myšlení (znalost různých vyjadřovacích prostředků vizuálních sdělení, rozpoznání záměru, s nímž bylo určité dílo vytvořeno, a to z historického i soudobého hlediska, schopnost rozpoznat, jak dílo působí v určitém kontextu a kdo a proč ho do tohoto kontextu umístil, jaký druh diváka má být dílem osloven a proč, jak vizuální sdělení zprostředkovávají celkovou představu o jevech a událostech) Estetická otevřenost (otevřenost k emocionálním a empatickým vztahům a procesům) Schopnost vizuální výmluvnosti, působivosti (aktivní kreativní činnost)

Vizuální gramotnost „schopnost vyvodit význam z vizuálních obrazů“ „Gramotný člověk je schopen s porozuměním přečíst a napsat krátkou jednoduchou výpověď o svém každodenním životě“. (UNESCO 1958) „Gramotnost je schopnost rozpoznat, porozumět, interpretovat, tvořit, komunikovat a počítat pomocí psaných a tištěných materiálů spojených s rozmanitými kontexty. Gramotnost zahrnuje souvislé učení umožňující jedinci dosažení jeho cílů, obohacení znalostí a potenciálu a plnou účast na životě komunity a širší společnosti.“ (UNESCO 2004) „Mnohočetné gramotnosti s důrazem na funkční gramotnost vizuální a sociální, kritické reflexivní myšlení, to jsou způsobilosti nutné pro porozumění komunikačním výměnám v soustavách vizuálních jazyků a také pro porozumění vztahům a e existenciálním kontroversím současného „přirozeného“ světa. (Fulková 2013) Domény výtvarného umění, výtvarná kultura a vizuální kultura v tomto modelu představují rozšiřující se zájem výtvarné výchovy o prostor zájmu. Tradičně pojatá výtvarná výchova se věnovala především vztahům k výtvarnému umění, resp. k výtvarné kultuře, do které byly zahrnovány i artefakty lidového umění, užité tvorby a všednodenní estetiky. Jednou ze současných výzev výtvarné výchovy je právě rozšíření zájmu o oblast vizuální kultury, včetně projevů kreativního průmyslu, mediální komunikace a reklamy…(Vančát 2003) Vizuální gramotnost v této doméně je poměrně jednoznačně vnímána jako kompetence nutná k „přežití“. Vančát tvrdí, že „Vizuální gramotnost je zatím chápána převážně jako jakýsi způsob obrany před manipulativními sociálními účinky vizuální komunikace, zejména v médiích a reklamě.“ (Vančát in Uhl–Skřivanová 2014, s. 89)

Umění a jeho postupy mohou být cenným a efektivním nástrojem zprostředkování výše uvedených schopností.

Literatura Fišerová, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015 Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 Kitzbergerová. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3 elektronický text Uhl Skřivanová, V. Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3