Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 28. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_13_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, vedlejší věta příslovečná místní, časová, způsobová, měrová
ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě příslovečné místní, časové, způsobové, měrové, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.
– vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové) SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (místní, časové, způsobové, měrové)
Otázky na úvod Na příslovečné určení místa se ptáme? kde, odkud, kudy, kam Na příslovečné určení času se ptáme? kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často Příslovečné určení rozvíjí … sloveso, přídavné jméno, příslovce Pokud se lze zeptat pádovou otázkou i otázkou na příslovečné určení, co má přednost? příslovečné určení
Vedlejší věty příslovečné: Vyjadřují příslovečné určení z věty řídící. Ptáme se vždy větou řídící a otázkami … Druhy: místní časové způsobové měrové kde, odkud, kudy, kam kdy, odkdy, dokdy, jak dlouho, jak často jak, jakým způsobem kolik, jak hodně
př. : Odbočil tam, kde byla lepší cesta. Když odcházel, zabouchl dveře př.: Odbočil tam, kde byla lepší cesta. Když odcházel, zabouchl dveře. Zmizel, jako by se po něm země slehla. Peněz dostal tolik, kolik si jen přál. 1VH 2VV – př. místní 1VV – př. časová 2VH 1VH 2VV – př. způsobová 1VH 2VV – př. měrová
Vedlejší věty způsobové a měrové se často objevují v přirovnáních. Vysvětlete rčení: Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Buď takový, jaký chceš, aby byli i druzí. On stál, jako by ho polili studenou vodou. Stál zaražený, byl velmi překvapený. Lidé stáli tak těsně u sebe, že by jablko nepropadlo. Byla tam velká tlačenice, mnoho lidí.
Jemu něco radit je, jako když hrách na stěnu hází. Nedá si poradit, vede si stále svou. Lže, jako když tiskne. Nestydí se a vymýšlí si. Je hloupý, až to bučí. Je hloupý jako hovězí dobytek.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. Archiv autora.