Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji 9.4.2014 Krakow
Obsah Požadavek směrnice o průmyslových emisích – v ČR transponováno zákonem o integrované prevenci Harmonogram implementace BAT závěrů pro hutní provozy v Moravskoslezském kraji Harmonogram implementace BAT závěrů – zkušenosti z průběhu a možné problémy
Požadavek směrnice o průmyslových emisích V souladu s čl. 21 odst. 3 směrnice 2010/75/EU musí příslušný orgán do čtyř let od zveřejnění rozhodnutí o závěrech o BAT přezkoumat a v případě nutnosti aktualizovat všechny podmínky povolení a zajistit, aby zařízení tyto podmínky dodržovalo V současné době nemáme informace od provozovatelů průmyslových podniků, že by chtěli využít výjimky z aplikace BAT - pokud tak nastane, využije Moravskoslezský kraj metodický dokument MŽP, který řeší problematiku výjimek z aplikace závěrů o BAT
Přezkumy integrovaných povolení u hutních provozů Proces – jednotlivé etapy Zahájení přezkumu (kontroly) Stanovisko provozovatele zařízení (min. 3 měsíce) Stanovisko CENIA (min. 3 měsíce) Stanovisko MPO (min. 3 měsíce) Stanovisko ČIŽP (min. 3 měsíce) Jednání u „Kulatého stolu“ pro jednotlivá zařízení (dodatečné předložení materiálů, stanovisek, apod.) Ukončení přezkumu = protokol => změna integrovaného povolení (vyjímečně i beze změny IP)
Harmonogram implementace BAT závěrů pro hutní provozy
Harmonogram implementace BAT závěrů – zkušenosti z průběhu Vzhledem k několika na sebe navazujícím vyjádřením více subjektů (CENIA, MPO, ČIŽP) existuje riziko nedodržení harmonogramu v průběhu jednotlivých přezkumů. I přes dílčí zpoždění v průběhu několika přezkumů je aktuálně pravděpodobné, že přezkumy budou dokončeny v předpokládaných termínech, tj. i provedení následných změn IP se zatím jeví jako časově únosné. Otázkou zůstává schopnost realizace opatření, vyplývajících z přezkumů (resp. změn IP) provozovateli zařízení v relativně krátkém termínu (do března 2016)
Implementace BAT závěrů – možné problémy Nejasnost některých pojmů – např. „denní střední hodnota“ užívaná v BAT závěrech pro výrobu železa a oceli, kdy tento pojem národní legislativa nezná => Rozdílné chápání a výklady závěrů o BAT ze strany provozovatelů a orgánů státní správy – je potřeba jednoznačně stanovit co uvedený pojem znamená a jak se bude vyhodnocovat – bez toho nelze přezkumy uspokojivě ukončit!!! Po implementaci BAT závěrů v řadě případů 2 limity s různými způsoby vyhodnocování (z vyhlášky limit, způsob měření, vzt. podmínky a % O2; ze závěrů denní stř. hodnota a vzt. podmínky bez dalších podrobností) => Prodlužování ze strany provozovatele zařízení, námitky k protokolu… Následně další omezení času pro realizaci potřebných opatření
Děkuji za pozornost Mgr. Petr Ptašek, referent pro integrovanou prevenci, odbor životního prostředí a zemědělství petr.ptasek@kr-moravskoslezsky.cz 595 622 777