Plánování sociálních služeb krajů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k IP krajů v rámci OP LZZ Zpracovala: Mgr. Jitka Marková
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
1 Sociální integrace v Libereckém kraji grantové schéma v rámci Společného regionálního operačního programu.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Vyjednávání potřebnosti sociálních služeb
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
ZD - změny, registrace Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji“ Aktuální stav realizace projektu Ing. Jana Moravcová
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Informace o plánování sítě sociálních služeb v Jihočeském kraji.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Projekt: „Podpora a rozvoj služeb v sociálně vyloučených lokalitách MSK “ Moravskoslezský kraj.
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji II“ Závěrečné setkání k realizaci projektu Lenka Sládková, Jana Moravcová
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu IP „Podpora procesu transformace pobytových.
Záměrem Moravskoslezského kraje je provést systémovou změnu v poskytování sociálních služeb Závěrečná konference k projektu „Podpora transformace pobytových.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Financování sociálních služeb Odbor sociálních věcí – oddělení ekonomické
Komunitní plánování sociálních služeb
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
1 DÍLČÍ ANALÝZY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA LIBEREC LB plán s.r.o., Liberec JEDNÁNÍ ŘPS A KOMISE ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ 19. května 2015.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Dotační řízení MPSV Mgr. Petr Studenovský. Dotační řízení MPSV Setkání s poskytovateli sociálních služeb Jihočeského kraje k dotačnímu řízení Ministerstva.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory ve Zlínském kraji Konference „Plánování a financování sociálních služeb v Jihomoravském kraji“
Datum: Zpracoval: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Krajská síť sociálních služeb Dan Vrána.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Datum: Zpracoval: Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Krajská síť sociálních služeb Moravskoslezského kraje D. Vrána.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Sociální služby v ČR Mirka Wildmannová
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 6. prosince 2011.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
S třednědobé plánování sociálních služeb v Ústeckém kraji v praxi Setkání s poskytovateli sociálních služeb, Ústí nad Labem, září 2016.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Semináře pro poskytovatele sociálních služeb v rámci projektu „Podpora procesu střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb v Karlovarském kraji“
Kvalita v sociálních službách jako proces
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji“
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Krajský projekt „Resocializační program MSK 2016“ Solenice, červen 2016 Petra Havláková
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Podání žádosti o dotaci na rok 2017
Úloha kraje v síťování sociálních služeb
Ing. Stanislava Správková
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Klíčové aktivity projektu
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Projekt Evaluace sociálních služeb v Moravskoslezském kraji
Vyúčtování dotací za rok 2013 Rozdělení dotací v roce 2014
Transkript prezentace:

Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji

Plánování sociálních služeb krajů Povinnost krajů zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb –v rámci zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb je povinnou přílohou k souhrnné žádosti kraje o dotaci Ministerstva práce a sociálních věcí na podporu poskytování sociálních služeb

Plánování sociálních služeb krajů Plán je výsledek procesu aktivního zjišťování potřeb osob ve stanoveném území Výsledek hledání způsobů jejich uspokojení Popis a analýza existujících zdrojů a potřeb včetně ekonomického vyhodnocení Strategie zajišťování a rozvoje sociálních služeb Povinnosti zúčastněných subjektů Způsob sledování a vyhodnocování plnění plánu Způsob, jakým lze provést změny v poskytování sociálních služeb

Faktory ovlivňující poskytování sociálních služeb v MSK v návaznosti na střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb Počet obyvatel v nepříznivé sociální situaci → síť sociálních služeb Zapojení obcí, poskytovatelů a uživatelů do střednědobého plánování sociálních služeb na úrovni kraje Financování sociálních služeb → optimalizace sítě → přechod financování sociálních služeb na kraje MSK je vymezen okresy – Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava a Ostrava-město a je rozdělen na 22 správních obvodů obcí s rozšířenou působností, do kterých spadá celkem 300 obcí, z toho je 42 měst. Moravskoslezský kraj je počtem přes 1 226 tis. obyvatel třetí nejlidnatější v ČR, se svými 300 obcemi však patří k regionům s nejmenším počtem sídel. Většina obyvatel kraje (téměř 60 %), což je v rámci ČR výjimečné, žije ve městech nad 20 tisíc obyvatel.

Obce v procesu plánování soc. služeb v kraji Obcím stanoví působnost při plánování zákon o sociálních službách Obtíže spojené s plánováním (sociální jevy, hustota osídlení, počet obcí na území obce s POÚ, realizace sociálních politik…) Zapojování obcí s OU do procesu střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb prostřednictvím pracovní skupiny i jednotlivých IP projektů Setkávání se zástupci samospráv obcí v rámci plánování Posilování zadavatelské role u obcí s OU Stávající legislativní úprava předpokládá přechod financování sociálních služeb na kraje od roku 2015

Organizační struktura procesu střednědobého plánování sociálních služeb v MSK Zastupitelstvo kraje Rada kraje Řídící skupina Koordinátor PS obcí PS pro kvalitu PS financování PS transformace PS protidrogové prevence PS - strategie integrace PS - tr. péče o děti PS zapojených organizací

Společná témata

Strategické dokumenty kraje, které jsou propojeny se střednědobým plánováním Koncepce sociálních služeb v Moravskoslezském kraji“, která byla přijata v roce 2004. Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje na léta 2009 - 2016 Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2010 – 2014 →v současnosti se připravuje navazující dokument Koncepce kvality sociálních služeb v MS kraji ( včetně transformace pobytových sociálních služeb) + Akční plán Moravskoslezský krajský plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (KPVP) na léta 2014 - 2020 Strategie protidrogové politiky MS kraje na léta 2010 – 2014 → v současnosti příprava navazujícího dokumentu Strategie integrace romské komunity MSK na období 2011 – 2014, včetně Akčního plánu → v současnosti příprava navazujícího dokumentu Koncepce prevence kriminality Moravskoslezského kraje na období 2012 – 2016 Aktuální lze nalézt http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/cz/strategicke-materialy-13175/

Realizace individuálních projektů kraje v návaznosti na zjištěné potřeby Optimalizace služeb sociální prevence v MSK (1. 2. 2013 – 31. 3. 2015), 219 mil. Kč Projekt probíhá, podporovány jsou služby sociální prevence – azylové domy, domy na půl cesty, SAS pro rodiny s dětmi, terénní programy, NZDM, nízkoprahová denní centra, soc. rehabilitace, sociálně terapeutické dílny, podpora samostatného bydlení (dle požadavku obcí, vyžadovaná udržitelnost na další dva roky) Podpora soc. služeb v soc. vyloučených lokalitách v MSK II. (1. 9. – 30. 6. 2015), 33mil. Podporovány jsou služby SAS, NZDM, terénní programy na území Ostravy, Opavy, Bruntálu, Osoblahy Trvání do konce května 2015 Podpora vzdělávání a supervize v soc. oblasti v MSK II. ( 1. 9. 2013 – 30. 6. 2015), 12,5 mil. Kč Zahájena realizace projektu – konference; vyhlášeny veřejné zakázky, příprava dalšího kola vyhlášení veřejné zakázky na dodavatele Podpora procesu transformace pobytových soc. služeb v MSK II. (1. 9. 2013 – 30. 6. 2015), 13, 1 mil.

Realizace individuálních projektů kraje v návaznosti na zjištěné potřeby Podpora soc. služeb v soc. vyloučených lokalitách v MSK III. - 14 634 580,- Vyhlášeny veřejné zakázky, byla zahájena realizace některých aktivit - březen 2014 Podpora služeb SAS, NZDM, terénní programy, odborné soc. poradenství (Bruntál, Ostrava, F-M, Krnov, Odry); podpora terénních mobilních týmů – Vítkovsko a Rýmařovsko, podpora komunitní práce Podpora vzdělávání v sociální oblasti v MSK III. – předpokl. realizace od června 2014), 8 931 187,- Před podpisy smluv s dodavateli, část aktivit – znovu vyhlášení veřejných zakázek Plánování II. ( realizace leden 2014 – červen 2015) - 4 947 681,- Zahájena realizace projektu Evaluace poskytování soc.služeb v MSK – (realizace leden 2014 – červen 2015) - 7 581 920,- Kč

Současnost v plánování na léta 2015 - 2020 Návrh Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2015 – 2020 byl dne 8. 7. 2014 schválen řídící skupinou Materiál bude v srpnu předložen Radě kraje, v září bude předložen Zastupitelstvu kraje Vize Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Moravskoslezském kraji na léta 2015 – 2020: Motto: „Zajímají nás potřeby občanů v nepříznivé sociální situaci, na které reagujeme.“ Síť sociálních služeb v Moravskoslezském kraji odpovídá zjištěným potřebám občanů v daném území a současně pružně reaguje na změny potřeb. Služby zařazené v síti mají veřejného zadavatele a jsou poskytovány v souladu s požadavky na zajištění kvality, odbornosti a efektivity; působí aktivně a spolupracují s veřejnými zadavateli na řešení nepříznivé sociální situace, předcházejí a brání sociálnímu vyloučení občanů, kteří potřebují poradenství, podporu a péči při řešení své situace.

Financování sítě sociálních služeb V Moravskoslezském kraji je v současné době poskytováno téměř 700 registrovaných sociálních služeb. Ročně hospodaří s přibližně 3,8 miliardovým rozpočtem. Financování těchto služeb je založeno na principu vícezdrojového financování, přičemž výrazný zdroj financování tvoří rozpočty obcí, rozpočet kraje a rozpočet České republiky.

Současný střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Podmínky financování nových sociálních služeb ze SR deklarace potřebnosti dané služby – soulad se SPRSS a KP obcí minimální míra spoluúčasti na financování sociální služby ze strany obce - u služeb odborné sociální poradenství minimálně 30% - u služeb pobytových minimálně 30 % - u služeb ambulantních minimálně 25 % - u služeb terénních minimálně 20 % z tzv. oprávněné provozní ztráty Oprávněná provozní ztráta = rozdíl mezi celkovými rozpočtovanými náklady služby a rozpočtovanými úhradami uživatelů vč. rozpočtovaných jiných zdrojů (např. dotace ÚP, tržby z vlastní činnosti, dary) vyjma dotací ze SR Zpracoval(a): , Datum:

Financování sociálních služeb v MSK Finanční prostředky (v tis. Kč) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Státní rozpočet 851 626 782 527 774 268 691 981 834 700 736 707 835 827 Individuální projekty --- 193 543 206 656 225 000 15 400 90 300 140 000 CELKEM 976 070 980 924 916 981 850 100 827 007 975 827

Výhled financování v dalších letech Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 101a stanoví způsob financování sociálních služeb, podle kterého má kraj rozhodovat o poskytnutí finančních prostředků z dotace, která bude kraji poskytnuta ze státního rozpočtu k financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb. Byl projednán a schválen zákon, který novelizuje ustanovení § 101a a odsouvá přechod dotačního řízení ze státu na kraje k 1. 1. 2015.

„Naděje není optimismus „Naděje není optimismus. Není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že něco má smysl, bez ohledu na to, jak to skutečně dopadne.“   (Václav Havel)

Děkuji za Vaši pozornost. Mgr. Jaroslava Krömerová, odbor sociálních věcí KÚ MSK, oddělení rozvoje sociálních služeb koordinátor střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb jaroslava.kromerova@kr-moravskoslezsky.cz; tel. 595 622 751