Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady:Funkční styly pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Rozdělení zdrojů Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 17. Přenos programu z PC a upínání obrobku na CNC soustruhu HURCO.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 3 – podstatná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Název prezentace (DUMu)
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Odborné vyučování pro 3. ročník oboru Technik puškař a Puškař ROČNÍK:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní škola
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Název prezentace (DUMu):
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
AUTOR: Kateřina Křížová
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Technické prostředky v požární ochraně
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
POPIS Shrnutí učiva.
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu Název sady: Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář zemědělských strojů, Mechanik opravář mot. vozidel Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: srpen 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE: V prezentaci budou žáci seznámeni s popisem pracovního postupu, s jazykovými a stylistickými prostředky. Žáci se mají popis pracovního postupu užívat v praxi.

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU POPIS DĚJE

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU je to pracovní návod, jak se má určitá věc dělat, tzn. popisujeme, jak probíhá činnost, při které se snažíme něco vyrobit, připravit, opravit, uvést do chodu apod. vystihuje činnost, jejíž složky následují za sebou v logicky stanoveném pořadí, v časové posloupnosti – v jakém pořadí jednotlivé úkony za sebou v pracovním procesu probíhaly důležitá je úplnost a přehledná stavba textu srozumitelnosti napomáhají nákresy, obrázky je to popis dynamický

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Návod (na obsluhu) popis s cílem praktickým – jak zacházet s přístrojem, jak ho uvést do chodu, postup při pletení svetru, jak vyrobit nebo opravit nějaký předmět popis s cílem poučným (popis + výklad) – kuchařský recept

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU jazyk odborné názvy (termíny) výrazy bez citového zabarvení dějová slovesa (v přítomném čase) podstatná jména slovesná časová příslovce

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU syntax sled jednoduchých vět vedlejší věty časové, účelové kombinujeme popis a výklad kompozice maximální úsilí o přehlednost (sled činnosti, odstavce)

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Osnova Úvod – výrobek, pomůcky a předměty (nářadí, nástroje, materiál, suroviny), pokus Vlastní popis pracovního postupu – a) příprava pracovních nástrojů, potřeb k výrobě, pomůcek b) postup při zhotovení výrobku – jednotlivé hlavní činnosti - dokončování, úpravy Závěr – zhodnocení výroby, využití výrobku, výsledek pokusu

ZÁPIS - POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Popis pracovního postupu je vlastně návod, jak se má určitá věc dělat. Vystihuje činnost, jejíž složky následují za sebou v logicky stanoveném pořadí, v časové posloupnosti - jak za sebou jednotlivé úkony probíhaly. Rozlišujeme popis s cílem praktickým, např. jak zacházet s přístrojem, a popis s cílem poučným, např. kuchařský recept. Užíváme odborné názvy, výrazy bez citového zabarvení, dějová slovesa, stavba textu musí být přehledná, užíváme jednoduché věty.

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Co je popis pracovního postupu? 2. Co vystihuje popis pracovního postupu? 3. Co vysvětluje popis s cílem praktickým? 4. Co patří k popisu s cílem poučným? 5. Jaké jazykové prostředky užíváme při popisu pracovního postupu?

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU ZDROJE: SOCHROVÁ Marie. Český jazyk v kostce pro stř. školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-253-0189-0 Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9 ŠTIKOVÁ Stanislava. Písemná a elektronická komunikace 2 a 3. Nakl. Ing. Stanislava Štiková – Korespondent, Plzeň 2007 HANZOVÁ, Marie, SCHNEIDEROVÁ, Eva. Klíč ke slohu. Praha: Albatros, 2007, ISBN 978–80– 00 – 01825 -6