Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_05 TÉMA: Křížové výpravy ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843
Anotace Prezentace žáky seznámí s tím, co byly křížové výpravy. Co vedlo ke křížovým výpravám, proti komu směřovaly. Kdo se výprav účastnil a jak výpravy skončily. Žáci poznají pojmy – Palestina, Turci, křižák, Jeruzalém, saracén.
Křížové výpravy Výpravy proti nevěřícím. Křesťané proti muslimům. Symbol – KŘÍŽ. Účastníci výprav – křižáci (evropští panovníci, feudálové, chudší šlechtici, chudí poddaní). Důvod účasti – sláva, bohatství, nová půda, východisko z bídy, útisku.
První výpravy – Pyrenejský poloostrov
První výpravy byly vedené na Pyrenejském poloostrově. Vedli je křesťanští rytíři proti muslimským Arabům. Na mapě vidíš rozsah území, které Arabům patřilo. Od roku 1050 byla vedena válka za znovudobytí Pyrenejského poloostrova. Vyhánění Arabů se nazývá – reconquista. Rok 1492 - dobytí posledního arabského emirátu na Pyrenejském poloostrově – Granada.
Další výpravy - Palestina
Oblast - východní břehy Středozemního moře. Dříve to byla římská provincie. Ze 6. třídy víme, že to bylo působiště Ježíše Krista. Jeruzalém se stal poutním místem křesťanů. V době, kdy území ovládali Arabové, bylo pro křesťanské poutníky možné navštívit posvátná místa. Od roku 1070 území ovládli Turci (Seldžukové). Křesťanské poutníky olupovali a zabíjeli. Ohrožovali obchodní spojení mezi Evropou a Asií. Ohrožovali Byzantskou říši. Byzantský císař žádal západní panovníky a papeže o pomoc.
1095 - 1291 Papež Urban II. - vyhlášení křížové výpravy proti saracénům (evropské označení Turků). Cíl - Palestina (Svatá země). Odměna - odpuštění hříchů, půda. Doba trvání - přibližně 200 let.
Devět výprav První výprava (1096-1099) skončila vítězstvím křižáků. Byly založeny křižácké státy. Třetí výpravy (1189-1192) se zúčastnili vládci z Evropy (římský císař, anglický a francouzský král). Při čtvrté výpravě (1202-1204) křižáci vyplenili město Konstantinopolis (Cařihrad).
Kdo na výpravách zbohatl? Byla to hlavně obchodní města v Itálii - Benátky, Janov. Jejich lodě přepravovaly bojovníky a poutníky. Obchodní spojení s východním světem nebylo přerušeno.
Rytířské řády Křížové výpravy přispěly ke vzniku rytířských řádů. Měly vojenský charakter a charakter klášterního života. K nejznámějším řádům patřil řád johanitů (později maltézských rytířů), řád templářů, řád německých rytířů.
Důsledky výprav Záporné - zabíjení, ožebračování Kladné - seznámení s byzantskou a arabskou civilizací dovoz vzácných výrobků znalosti (výroba cukru, hedvábí, skla)
Použité zdroje Obrázky [online]. [cit. 2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Al-Andalus- de-910.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean- L%C3%A9on_G%C3%A9r%C3%B4me_005_Guar d.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Westminster_ Knight.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7 /7f/Crusader_cavalry.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Godefroi_of_B ouillon_leads_the_army.jpg
Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Templari_Mat thewParis.jpg Otevřená galerie MS Office HROCH, Miroslav a Karel ZPĚVÁK. Dějepis: Středověk pro základní školy. 3. vyd. Ilustrace Michal Skalník. Praha: SPN, 1993, 85 s. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-042-6439- 5. ČECHURA, Jaroslav a Karel ZPĚVÁK. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia: Středověk pro základní školy. 1. vyd. Ilustrace Michal Skalník. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 136 s. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-723-5002- 1.