Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.13_principy_trzniho_hospodarstvi Název: Principy tržního hospodářství Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 13.3. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
PRINCIPY TRŽNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
TRH OBLAST EKONOMIKY, KDE SE STŘETÁVÁ NABÍDKA A POPTÁVKA A VZNIKÁ ZDE CENA SLEDUJE SE STRANA NABÍDKY I POPTÁVKY – JEJICH ZÁJMY PŘISPÍVÁ K VYROVNÁVÁNÍ SPOTŘEBY A VÝROBY
TRŽNÍ HOSPODÁŘSTVÍ NUTNÁ KONKURENCE (JINAK MONOPOLY = JEDINÝ DODAVATEL ZBOŽÍ NA TRHU, VOLNĚ STANOVUJE CENY I KVALITU) ZISK = MĚŘÍTKO PRO ÚSPĚŠNOST EKONOMICKÉ ČINNOSTI
NABÍDKA SOUHRN VŠECH ZAMYŠLENÝCH PRODEJŮ, SE KTERÝMI PŘICHÁZÍ SUBJEKTY NA TRH PŘI RŮZNÝCH CENÁCH
POPTÁVKA SOUHRN VŠEHO ZBOŽÍ, KTERÉ JSOU ZÁKAZNÍCI OCHOTNI KOUPIT ZA PŘÍSLUŠNOU CENU MUSÍ BÝT PODLOŽENA DISPONIBILNÍMI PENĚŽNÍMI PROSTŘEDKY
Jak se nazývá měřítko pro úspěšnost ekonomické činnosti? monopol poptávka trh nabídka zisk konkurence
POUŽITÉ ZDROJE Emmert, F. a kol.: Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285-68-5. Str. 87 - 91. http://www.fxstreet.cz/img/web/eurgbp_0527.jpg http://www.lubor.sk/archiv/2006/11 20/16/zisk.gif http://www.autoeiman.cz/images/nabidka.jpg http://www.sixt.cz/ http://www.clo-hb.cz/img/poptavka.jpg http://www.ipoptavka.cz/fotky_poptavky/219.jpg http://www.ipoptavka.cz/fotky_poptavky/287.jpg
METODIKA Nejprve vyložíme principy tržního hospodářství a jednotlivé pojmy. Potom zkusíme zodpovědět jednoduché otázky. Žáci si zapíšou podstatné do sešitu. Pokusíme se debatovat o zákonitostech trhu a vysvětlit, co je žákům nejasné.